LAIA SANZ
PILOT DEL KTM RALLY FACTORY TEAM
“Preferiria estar bé i tenir la pressió d’un bon resultat”
Laia Sanz pren avui la sortida del Dakar 2019 un cop recuperada d’una malaltia que ha compromès la seva preparació
“Canviar el trial pel ral·li va ser una aposta arriscada, necessitava motivacions noves i m’hi vaig llançar”
Un rècord abans de començar
Fins ahir, Laia Sanz havia disputat vuit ral·lis Dakar consecutius, tots completats. És un rècord: només un dels altres 137 pilots de motos inscrits aquest any –el privat Gabor Saghmeister– n’ha acabat també vuit, però no seguits. “Haver aconseguit acabar cada any és brutal, perquè el Dakar és una cursa molt dura i molt difícil de completar pel que té d’imprevisible”, diu. A més, els últims cinc anys ha estat sempre en el top 15 o acaronant-lo.
M’agrada la sorra, però la sorra també vol dir que serà un Dakar molt més físic, i això aquest any no em convé gaire
La 41a edició del ral·li Dakar comença avui amb la cerimònia protocol·lària de sortida a la capital del Perú, Lima. Laia Sanz (Corbera de Llobregat, 1985) hi participa per novè cop, el quart dins l’equip oficial KTM en la categoria de motos. Abans de viatjar a Sud-amèrica, la pluricampiona de trial i enduro va explicar a L’Esportiu com afronta la prova, havent estat tres mesos de baixa afectada per una malaltia.
Es troba prou forta?
M’he pogut entrenar amb la moto i m’he anat trobant cada cop millor, però és clar que no estic forta com m’agradaria. M’agradaria estar en forma i no ho estic, i m’agradaria estar millor i no ho estic, però és el que toca.
El seu handicap pot ser cap al final de les especials...
Al final i al principi. No sé com em trobaré. És una incògnita. Crec que patiré molt, això segur. De cap, de físic, de tot.
Però en aquest Dakar hi ha menys pista i més sorra; això és el que preferia ‘a priori’, oi?
Sí, però trobant-me així, tanta sorra també vol dir que serà un Dakar molt més físic, i això aquest any no em convé gaire.
I com de prop ha estat realment d’haver de renunciar al Dakar?
Si ara estigués com fa un mes t’hauria dit que no hi anava.
Per als especialistes, el Dakar és una prova única que val una temporada, com les 24 Hores de Le Mans o les 500 Milles d’Indianàpolis...
O com un jocs olímpics per a un atleta. Sí, prendre aquesta decisió hauria estat molt dur, però jo tenia clar que si no millorava no hi podia anar. És un tema de salut. T’hi jugues la vida i has d’anar-hi amb uns mínims.
La seva situació té alguna lectura positiva? Com que no se li pot demanar cap resultat, s’ha tret tota la pressió del damunt.
Sí, però preferiria tenir la pressió. Preferiria trobar-me bé i tenir la pressió d’haver de fer un top 10 o un top 15, t’ho asseguro. Preferiria estar a tope i tenir la pressió d’obtenir un bon resultat.
Així, hi ha el risc que l’equip li assigni un rol de suport?
No, però sí que hi ha el risc que si el cinquè dia soc la 35a i no soc al lloc que em correspon, és clar que tocarà ajudar, però això és normal. Pot passar perquè no em trobi bé, perquè tingui un problema a la moto o perquè un dia hagi caigut i hagi perdut dues hores. Em pot passar a mi o a qualsevol pilot de l’equip.
El Dakar s’ha hagut de replegar en un sol país, el Perú, cosa que ha coincidit amb la marxa de Marc Coma. Els pilots el trobareu a faltar? Coma era com un aliat vostre dins la cursa.
Sí, perquè ell buscava tornar als orígens, buscava maneres que no fos una cursa tant d’estratègia, que hi hagués algun dia d’embolic, algun dia dur. Va fer una gran feina els últims dos anys, sobretot l’últim. Em va sorprendre la seva marxa.
Uns altres que canvien d’aires són Gerard Farrés i Dani Oliveras, que passen de les dues a les quatres rodes. S’hi fixarà especialment, en el que facin, pensant en vostè mateixa a mitjà o a llarg termini?
No. M’hi fixaré perquè són amics meus, més que no pas pensant en mi. Ara mateix només em preocupa aquest Dakar.
És a dir, encara no hi pensa, en els cotxes.
No, tinc contracte per fer aquest Dakar i el següent [amb KTM en moto]. Potser l’any que ve m’hi començo a fixar més, però ara, amb tot el que m’ha passat, ja tinc prou coses al cap.
Fa gairebé deu anys que va aparcar el trial per fer el pas al Dakar. Llavors s’imaginava que s’arribaria a consolidar així de bé en l’especialitat del ral·li?
No. Estar en l’equip que estic i haver fet els resultats que he fet, m’ho diuen llavors i em penso que és una broma. Estar amb una KTM oficial, haver portat una Honda oficial, haver fet novena en un Dakar... Haver fet tot el que he fet, no m’ho hauria imaginat mai.
La va encertar de ple amb el canvi.
Bé, va ser una aposta molt arriscada. Després ha vingut molta gent nova, però jo vaig deixar un món molt segur, perquè estava guanyant bé en el trial, crec que hi hauria pogut continuar guanyant còmodament més anys. Necessitava motivacions noves i em vaig llançar de cap a un món nou que no sabia com aniria. També hauria pogut passar que m’hagués anat molt malament, que no hagués evolucionat en el món dels ral·lis, i allà s’hauria acabat tot. Va anar bé i me n’alegro, perquè tot són passos endavant.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.