Més curt i més intens
La prova comença demà amb un recorregut de només deu etapes, però amb la sorra i les dunes afegint dificultat a l’edició
Roma, en cotxes, i Mena, Pedrero i Sanz, en motos, principals aspirants
El Dakar dona demà el tret de sortida a una edició marcada per la reducció d’etapes, situades totes en un únic país, el Perú. La direcció de la prova s’ha vist obligada a concentrar-les en sòl peruà a causa del rebuig dels països veïns –l’Argentina, Bolívia i Xile– a continuar rebent el ral·li. Finalment seran deu, en lloc de les catorze que es van disputar l’any passat, les etapes del recorregut d’aquest any. Per compensar la retallada, l’organització esprem al màxim el desert de la costa peruana per afegir dificultat i intensitat a l’edició. Les especials seran totes sobre sorra i dunes, elements que l’any passat van donar no pas pocs maldecaps als participants. A més, una complicació inherent a les rebaixes d’aquest Dakar és que també es redueix el marge d’error. Amb només 3.000 quilòmetres d’especial, qualsevol errada es pot pagar molt cara.
Una altra novetat destacada d’aquesta edició és la repesca ideada per l’organització en les categories de cotxes i camions. Els que abandonin durant la primera setmana de competició tindran la possibilitat de reincorporar-se a la prova després de la jornada de descans a Arequipa (dissabte 12) i competir en una classificació separada, òbviament sense possibilitats d’aspirar a la victòria. Aquests vehicles s’identificaran amb una placa taronja i no podran prendre la sortida de les especials entre els 25 primers.
El superequip X-Raid
La categoria de cotxes destaca per l’absència de l’equip oficial de Peugeot. El gran dominador de les últimes edicions va decidir clausurar la seva participació en la prova després de l’edició de l’any passat, però òbviament els seus pilots seran a la línia de sortida. Tres d’ells –l’espanyol Carlos Sainz, vencedor l’any passat, i els francesos Stéphane Peterhansel i Cyril Despres (junts sumen 20 títols)– s’han incorporat a l’equip X-Raid i correran al volant d’un Mini de dues rodes motrius. La mateixa formació la completen, entre d’altres, el català Nani Roma, l’argentí Orlando Terranova i el xilè Boris Garafulic, que pilotaran un Mini 4x4.
Entre els principals rivals d’X-Raid hi haurà el francès Sébastian Loeb, que continuarà pilotant un Peugeot 3008 DKR, però integrat amb un equip privat. Toyota també vol dir-hi la seva amb el qatarià Nasser al-Attiyah, així com el nord-americà Robby Gordon, que torna al Dakar després de dues edicions absent per pilotar un Buggy Textron del seu taller. Entre els catalans cal destacar l’estrena de Gerard Farrés, tercer l’any passat amb motos, que anirà acompanyat de Dani Oliveras al volant d’un CAN-AM de la categoria SxS, així com la quarta participació en cotxes d’Isidre Esteve (BMW).
La categoria de motos es preveu la més oberta de totes. Hi haurà els tres últims vencedors –Matthias Walkner (KTM), Toby Price (KTM) i Sam Sunderland (KTM)–, però també altres pilots disposats a inscriure en el palmarès de la prova el seu nom amb lletres d’or, com ara els dos pilots d’Honda Kevin Benavides i Joan Barreda. El castellonenc, per cert, ha estat un dels màxims animadors de les últimes edicions i s’ha revelat com el pilot segurament més ràpid de tots, però la sort no l’ha acompanyat i ha acabat amb dues retirades els tres últims anys. També Yamaha aspira a trencar el domini de KTM –vencedor les 17 últimes edicions– amb Adrien van Beveren, que l’any passat va abandonar en la desena etapa amb possibilitats reals de victòria. Entre els participants catalans n’hi haurà cinc que l’any passat van acabar entre els cinc primers, començant per Oriol Mena, que va debutar amb un setè lloc. També hi seran Joan Pedrero (11è) i Laia Sanz (12a), que arriba justa de preparació a causa de dues malalties que l’han deixat pràcticament tres mesos inactiva. Armand Monleón (14è) i Marc Solà (19è) també compten posar-se entre els primers.
En la categoria de camions, el retorn del pilot holandès Gerard de Rooy (Iveco), que l’any passat es va agafar descans, és l’opció més viable per desbancar el rus Eduard Nikolaev (Kamaz), vencedor els dos últims anys (també el 2013). L’acompanya el català Moi Torrallardona, amb qui ja va guanyar el Dakar l’any 2016.