Signat i debatut
El Circuit de Barcelona-Catalunya confirma per fi la pròrroga per un any del contracte amb la fórmula 1, que permetrà fer el 30è GP a Montmeló el 2020
La continuïtat a partir del 2021 depèn d’un nou pla estratègic
El compàs d’espera al voltant de la continuïtat del GP de F-1 al Circuit de Barcelona-Catalunya es va cloure, ahir, amb la confirmació que el complex vallesà havia signat per fi la pròrroga per un any del contracte amb els promotors del campionat. El contracte actual havia vençut l’endemà del GP de Catalunya d’enguany, a mitjan maig. El dia d’aquell gran premi, el president de la Generalitat, Quim Torra, havia visitat el Circuit i havia esvaït bona part dels dubtes sobre el futur a curt termini de la cursa de la categoria reina a Montmeló: “Hem començat les negociacions. Les encarem amb l’esperança i la confiança que acabaran bé. Que acabaran bé vol dir que seguirem tenint la fórmula 1 al país; aquest és el nostre desig.” Prop de tres mesos i mig després, el desig ja és una realitat.
La situació es va aclarir l’1 d’agost, quan la portaveu del govern de la Generalitat i consellera de la Presidència, Meritxell Budó, va confirmar que el govern havia arribat a un acord “que permetia la continuïtat del Gran Premi de F-1 per un any més”. En concret, autoritzava Circuits de Catalunya SL a signar la pròrroga del contracte per a l’any 2020. El tràmit va culminar, ahir, amb l’anunci formal de la celebració de la 30a edició de la prova, el mateix dia que el Circuit de Barcelona-Catalunya en va posar a la venda les entrades, per bé que en una data encara per confirmar. Com a promoció especial, el Circuit ofereix a la seva web l’entrada de pelouse (general) de tres dies per 99 euros (un 30% de descompte), només fins al 5 de setembre.
Així, doncs, el calendari de la F-1 del 2020 tindrà 22 proves, una més que enguany. De les curses disputades el 2019, no es farà el GP d’Alemanya, i n’entraran dues de noves: Vietnam, en un circuit urbà a Hanoi ara en construcció, i Holanda, que torna al mundial després de 30 anys d’absència, a rebuf dels èxits de l’ídol local Max Verstappen.
Eina de projecció
Tanmateix, l’acord només és per al curs que ve. Amb vista al 2021, cal bastir-ne un de nou, vinculat a un pla estratègic de futur que garanteixi la viabilitat del Circuit i defineixi el rol que hi tindrà la F-1 a llarg termini. “Seguirem negociant per trobar la manera d’ampliar aquesta beneficiosa relació”, declarava Chase Carey, el president de la F-1, en el comunicat de l’anunci, abans d’agrair al president Torra “el suport vital que ha prestat en les negociacions”.
No debades, la Generalitat és l’accionista majoritari de la instal·lació, al costat del RACC i l’Ajuntament de Montmeló, encara que la cursa du oficialment l’etiqueta de GP d’Espanya. Val a dir que, a partir de l’any que ve, el GP de Mèxic es dirà “de Ciutat de Mèxic”, per refermar el suport local per a la continuïtat de la cursa mexicana. En aquest sentit, atès que la F-1 a Catalunya es finança íntegrament des del Principat, res hauria d’impedir plantejar un futur GP de Barcelona o de Catalunya oficial –no oficiós, com és ara–, a imatge i semblança del GP de Catalunya de Moto GP.
No obstant això, un possible canvi de nom no és pas la urgència més apressant en l’actual context polític, encara que el president Torra afirmés, en el comunicat d’ahir, que la F-1 “ens dona l’oportunitat de projectar al món com som els catalans, com treballem i com és el nostre país”. “Per tot això –hi afegia–, celebrem la continuïtat de la fórmula 1 a casa nostra, agraïm l’excel·lent sintonia amb Chase Carey i assumim que el nostre repte ara és garantir que el Circuit de Barcelona-Catalunya manté aquest paper tant de tractor econòmic com de vincle amb la nostra tradició esportiva i industrial.” Un vincle que, un any més, es fa ferm.
LES FRASES DEL PRESIDENT
Cronologia d’una feixuga continuïtat
El contracte entre el Circuit i la F-1 que ha estat prorrogat per un any es va signar el 8 de maig del 2015, dos dies abans del GP d’aquell any, per al període 2016-2019. Va ser, per cert, l’últim signat amb Bernie Ecclestone, substituït per Carey a partir del 2017. Segons aquella regla de tres, el nou acord s’hauria d’haver tancat fa més d’un any, però el buit institucional durant el GP del 2018 –a les acaballes del 155 i uns dies abans del nomenament del president Quim Torra– no ho va fer possible. Un any després, el missatge en la presentació del GP del 2019 va ser que “entre tots plegats farem possible la 30a edició”, com així ha estat.