Un repte de campionat
La prova catalana del WRC s’acomiada enguany del recorregut mixt, per bé que els pilots consideren que el format mereixeria continuar-hi
Ott Tänak té coll avall el títol de pilots
La idea és tan bona i el repte tan majúscul, que ja no té cabuda dins la creixent uniformització que conforma el calendari del mundial de ral·lis. La 55a edició del ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada, que arrenca avui per les pistes de la Terra Alta, serà l’última disputada amb el format mixt –avui, terra; dissabte i diumenge, asfalt– que va caracteritzar la primera edició de la prova puntuable per al mundial, el 1991, i que havia esdevingut l’element característic de la cita catalana a la Costa Daurada des del 2010. L’any vinent, el ral·li RACC farà un descans en el calendari del WRC i el 2021, quan hi torni, serà tot d’asfalt, atenent el requisit uniformitzador de la FIA.
Hi perdrà l’espectacle... i també els pilots. “M’agrada el repte de combinar terra i asfalt en la mateixa prova. Crec que seria bo mantenir una prova com aquesta en el campionat”, va comentar ahir Sébastien Ogier, el vigent campió del món. “El recorregut del Catalunya és peculiar. Fer-lo mixt va ser una idea prou bona”, hi va afegir Ott Tänak, que aquest cap de setmana ho té coll avall per succeir Ogier en el palmarès del WRC. Si més no, si el Catalunya del 2021 continua tenint la seu a la demarcació tarragonina –aquesta és la intenció del RACC, el club organitzador, a hores d’ara–, també serà un ral·li de campionat. “Els trams de terra del Catalunya són semblants als d’altres ral·lis, però l’asfalt és excepcional”, va valorar Dani Sordo, que, un any més –ja són disset–, disputa la prova del seu club, el RACC, amb l’objectiu de guanyar-la (té set podis). “Aquest asfalt és un dels millors del curs”, hi va coincidir Tänak.
El pilot estonià de Toyota serà el nou campió si guanya a Salou –enguany suma sis victòries de dotze cites–, mentre que Ogier, en el seu primer curs amb Citroën, ha de quedar davant seu per ajornar el desenllaç del campionat a Austràlia, l’última prova. Per la seva banda, Thierry Neuville, el cap de files de Hyundai, ha de confiar en els entrebancs dels seus rivals per no caure de la lluita abans d’hora. Ahir, els aspirants van tenir un primer enfrontament en el tram de proves de Salou –també mixt, d’asfalt i terra–, però es van mostrar prudents en un tram curtet on no hi havia res a guanyar i molt a perdre (l’any passat, Neuville hi va bolcar), i van cedir la iniciativa a Kris Meeke (vencedor a Salou el 2017) i Sordo. El grup de favorits el completa Sébastien Loeb, que torna a Salou per mirar de repetir el sorprenent triomf de l’any passat.
En l’últim any mixt, el format del ral·li és pràcticament idèntic al del 2018. L’etapa de terra d’avui torna a ser la més llarga i, de retruc, decisiva. La jornada pot afavorir Loeb i Sordo, que surten endarrerits, ja que les tempestes desfermades dimarts a la zona no han afectat el recorregut. “Tinc informació d’última hora del meu equip, i els trams ja estan força secs; hauria preferit que estiguessin humits, però no podrà ser”, va revelar Tänak. Just abans de la sortida oficial, ahir al vespre al passeig Jaume I de Salou, es va fer un minut de silenci en solidaritat amb les víctimes dels aiguats.
Solans contra Solans
La participació dels germans Nil i Jan Solans és un dels grans al·licients esportius del ral·li Catalunya per a l’afició del país. Tots dos corren en la categoria WRC2; el gran, Nil, de 27 anys, amb un Volkswagen R5 i amb Marc Martí –el català amb més experiència en el WRC– com a copilot, mentre que el petit, Jan (21), s’estrena amb un Ford R5 després de vèncer el títol mundial júnior en la prova anterior, a Gal·les. Serà el primer cop que s’enfrontaran amb les mateixes armes, per bé que el seu plantejament és del tot oposat. Després de sis mesos aturat, Nil ha llogat un R5 per mirar de lluitar per la victòria. En canvi, Jan debuta a Salou amb un R5 i aborda el ral·li com un test amb vista al 2020, quan farà el curs sencer en WRC2.
Coma, al Dakar amb Alonso
Toyota va usar la base del ral·li RACC a Port Aventura per presentar el seu programa per al Dakar 2020 i confirmar la participació de Fernando Alonso, amb Marc Coma com a copilot. El d’Avià, cinc cops vencedor del Dakar en moto, va explicar que Toyota es va posar en contacte amb ell quan es covava el concurs del bicampió de F-1: “De seguida vaig sentir que si arribava l’oportunitat era impossible dir que no.” I hi va afegir: “L’objectiu és evitar problemes i acabar la cursa; si ho aconseguim, estarem força endavant.” Toyota té un segon copilot català, l’anoienc Àlex Haro, que fa tres setmanes va vèncer el ral·li del Marroc, en l’estrena com a copilot de Giniel de Villiers. Els altres pilots dels Hilux V8 són Nasser al-Attiyah i Bernhard ten Brinke.