Dempeus, arriba Loeb
El veterà excampió del món torna a fer-la grossa i acaba líder la primera etapa
Ogier perd tres minuts i aplana el camí a Tänak, cinquè ahir
El probable desenllaç del títol mundial a favor d’Ott Tänak i qualsevol altra circumstància passa a un segon terme quan, com ahir, es fa present la llegenda de Sébastien Loeb. Va guanyar a Catalunya el 2018 i ara, amb 45 anys fets, el nou cops campió del món manté l’idil·li amb aquest ral·li. El Hyundai i20 WRC és guanyador sobre terra, però Loeb feia cinc mesos que no competia en el mundial –de fet, si va disputar i guanyar un ral·li estatal a Granada fa una setmana va ser per posar-se a to– i tot això havent estat cinc anys apartat dels ral·lis. L’asfalt li anirà més o menys bé, però el seu nom encara fa molta ombra.
Des del cinquè lloc, rere el seu company Kris Meeke, Ott Tänak (Toyota) és cada cop més a prop de ser el primer campió no francès en 16 anys. El títol ja no el poden guanyar els seus rivals –singularment l’encara campió Sébastien Ogier–, l’hauria de perdre ell. En tot cas, queden molts quilòmetres per esguerrar-ho o ser víctima d’algun incident mecànic, com el que ahir va patir Ogier amb la direcció.
Tres trams per un KO
Si Tänak –de qui el portal Motorsport.com diu que ja ha signat contracte amb Hyundai per al 2020– acaba sent campió, tindrà difícil celebrar-ho com a guanyador del ral·li. De moment, fins i tot és fora del podi. I si el guanyador diumenge a Salou fos Neuville, a l’estonià de 32 anys li convindria fer podi. L’etapa de terra ha posat de manifest la competitivitat dels Hyundai –primer, segon i tercer– i la fam de victòria que continuen tenint Dani Sordo (36 anys) i el mite Loeb. Sordo va liderar el ral·li fins a l’últim tram, on va cedir 21 segons i dues posicions de cop.
Loeb i la lluita dels Hyundai van tapar la pugna pel títol, que havia durat tres trams, fins que Ogier, el més ràpid en la curta (7 km) primera especial –ell mateix va admetre que havia arriscat amb la tria del pneumàtic–, va cedir 45 segons a Horta-Bot (19 km) i tres minuts en el tercer tram (39 km), amb problemes en la direcció.
Malgrat el seu simptomàtic escratx a la Fatarella (en un tram tan llarg, amb asfalt i terra, les gomes dures i ben cuidades troben tot el seu sentit), Loeb no va arribar líder a l’assistència. Qui manava a la mitja part era Dani Sordo, segon en els tres trams del matí. En tot cas, entre el cantàbric i el setè, Esapeka Lappi (Citroën), hi havia només 12 segons. El finlandès va completar el dia de glòria de la marca francesa abandonant en el segon tram de la tarda quan se li va parar el cotxe.
Al matí, el tercer tram també havia eliminat l’equip català més competitiu. Nil Solans-Marc Martí (VW Polo R5) eren segons en RC2 a 4,5 segons de Mads Ostberg (Citroën C3 R5) i 12ns absoluts quan una punxada a principi de tram els va fer parar per canviar la roda. Una segona punxada, i nova aturada, va enviar-lo al pou. El seu germà Jan va fer una etapa de menys a més per adaptar-se al Fiesta R5 i és 11è de la seva categoria i 21è absolut.
Pep Bassas i Àxel Coronado s’han adjudicat la beca R2 de la federació espanyola –agafen el relleu de Jan Solans– i són a tocar del títol en el campionat ibèric que es disputa amb els Peugeot 208 R2. Ahir van acabar primers entre els participants d’aquestes monomarques i segons de la categoria RC4. El premi oficial és disputar l’europeu del 2020 amb un cotxe de la categoria R2.
PROTAGONISTES
El mal perdre de la dona d’Ogier
Andrea Kaiser, presentadora alemanya de televisió i esposa de Sébastien Ogier, i seguidora habitual del campionat, va escriure una piulada molt ofensiva cap a Citroën que hores després va esborrar. Deia: “No hi ha gaire res a dir de Citroën. És una vergonya asseure un campió del món en un cotxe com aquest.” Ho acompanyava de l’etiqueta #Shitroen (shit , paraula anglesa que es tradueix per “merda”.