El nou Dakar convenç
Recorregut selectiu, emoció i sorpreses en la primera etapa a l’Aràbia Saudita de la cursa més dura del món
El vigent campió Toby Price i el pilot privat lituà Vaidotas Zala, primers líders en cotxes i motos, respectivament
El Dakar va tenir, ahir, una bona estrena a l’Aràbia Saudita, el nou escenari de la cursa més dura del món per als pròxims cinc anys pel cap baix. La primera especial, entre Jeddah i Al-Wajh, de 319 quilòmetres (d’un total de 752, incloent-hi els enllaços), va convèncer tothom, amb un recorregut selectiu i divers, format per pistes, els primers cordons de dunes, lleres de rius secs i trams amb grans pedres. “El que hem vist de desert ha estat molt maco; crec que disfrutarem”, va valorar Laia Sanz en el descans de l’especial, abans d’un curt tram neutralitzat.
L’escenari va oferir força emoció. En motos, l’últim vencedor, Toby Price (KTM) va aprofitar que sortia endarrerit (23è) per guanyar l’especial i esgarrapar dos minutets a la millor Honda, de Ricky Brabec. Tanmateix, el pilot australià va rebre una penalització per excés de velocitat, de manera que la diferència al capdavant entre els dos primers és de tot just cinc segons. L’alternança entre KTM i Honda continuava rere seu, amb Matthias Walkner, tercer, a 40 segons, i Kevin Benavides, quart.
En busca de la seva primera victòria, el castellonenc Joan Barreda (Honda) va entrar setè. Per la seva banda, Laia Sanz (Gas Gas), vintena, va cedir 21 minuts, en un dia amb molt a perdre i poc a guanyar. El maresmenc Joan Pedrero (LS2) va haver d’obrir la cursa i va entrar 24è.
Sorpresa en cotxes
Si els favorits van dominar en la categoria de motos, en cotxes va saltar la sorpresa, amb el triomf parcial del privat Vaidotas Zala. En el seu cinquè Dakar –dotzè el 2019–, el vigent campió lituà de ral·lis es va imposar al volant d’un dels antics Mini 4x4, que la marca havia arraconat per centrar-se en els buguis de dues rodes motrius. Amb aquests últims, Stéphane Peterhansel i Carlos Sainz (amb el barceloní Lucas Cruz com a copilot) van entrar segon i tercer, a dos minuts llargs del primer líder. En canvi, Nasser al-Attiyah va cedir cinc minuts i mig amb el millor Toyota. El pilot qatarià obria la pista i va liderar la prova fins al quilòmetre 208. Llavors va tenir tres punxades seguides en un tram de quinze quilòmetres, que el van relegar al quart lloc. Avui, però, tindrà una bona posició de sortida per recuperar el temps perdut.
Un altre Toyota oficial ben col·locat és el de Bernhard ten Brinke, cinquè. Per la seva banda, Fernando Alonso i Marc Coma van protagonitzar una bona etapa en la seva estrena conjunta en el Dakar. El bicampió de F-1 i el cinc cops vencedor en motos acaronen el top deu després de cedir un quart d’hora. Més enrere va entrar el quart Hilux de fàbrica, pilotat per Giniel de Villiers i l’anoienc Àlex Haro. En el seu debut amb el Borgward V8 4x4, Nani Roma i Dani Oliveras van perdre prop de mitja hora, després d’haver de resoldre en marxa un problema amb una porta que se’ls obria i una punxada.
En SxS, un privat, el polonès Aron Domzala, també va doblegar un dels favorits, Casey Currie. Gerard Farrés i Armand Monleón, companys del nord-americà en l’equip Can-Am, van ser vuitens, amb algun problema de reglatges i després de punxar tot just començar.
Avui, els supervivents s’enfronten a un nou repte. Per primer cop, els pilots no hauran rebut el llibre de ruta fins al matí, 40 minuts abans de la sortida, cosa que es repetirà en tres etapes més. Això farà que hagin d’afrontar l’especial sense haver pogut preparar el recorregut ni haver pogut recopilar-ne informació prèvia. A més, l’etapa serà de tipus marató per als pilots elit de moto, sense assistència en acabar la jornada.
PROTAGONISTES
La crueltat del Dakar
Un dels primers abandonaments del Dakar va ser el de Romain Dumas, quan tot just havia fet 65 quilòmetres. El pilot occità té una carrera esportiva d’allò més eclèctica, amb dues victòries en les 24 Hores de Le Mans i el rècord assolit l’any passat a Nürburgring, amb el bòlid VW ID.R elèctric. Dumas, de 42 anys, corria el Dakar per tercer cop, ara amb un bugui de la seva construcció basat en l’antic Peugeot. Malauradament, l’auto es va encendre i va cremar sencer.