L’agra llei del desert
El pilot portuguès de motos Paulo Gonçalves mor durant la setena etapa del Dakar, en el retorn després del dia de descans
Honda i Mini tornen a guanyar l’especial i refermen el domini en motos i cotxes, respectivament
“C’est l’Afrique, patron!”, acostumava a replicar el creador del Dakar, Thierry Sabine, quan algun participant es queixava de la duresa extrema de la prova. El repte va valer al Dakar l’afegitó de l’última gran aventura del segle XX, un motiu que el ral·li raid més gran del món esperava retrobar, ja en ple segle XXI, amb el desembarcament a l’Aràbia Saudita. L’aventura, però, implica un risc. Ahir, Paulo Gonçalves no va poder burlar l’agra llei del desert i va morir durant la setena etapa, l’endemà del dia de descans a la capital, Riad. El pilot portuguès de Hero va caure en el quilòmetre 276 de l’especial, a les 10 tocades del matí (hora local). Els serveis mèdics el van atendre en pocs minuts, però el van trobar inconscient i no el van poder reanimar. Feia cinc anys que no moria cap pilot en el Dakar; l’últim havia estat el privat polonès Michal Hernik, mort per deshidratació el 2015, a Xile.
Gonçalves –hauria fet 41 anys el 5 de febrer– era un dels pilots més populars de la caravana, segon el 2015 (rere Marc Coma), quan era pilot d’Honda HRC. Aquest any corria amb la marca índia Hero, en què un dels seus companys d’equip hauria d’haver estat el maresmenc Oriol Mena, finalment absent per lesió. Era el 46è de la general, després d’haver trencat el motor durant la tercera etapa, dimarts passat, però des d’aleshores sumava tres especials seguides en el top ten.
Ressonen ara les paraules de Gerard Farrés, que la vigília del començament de l’edició 2020 raonava en aquestes pàgines per què, d’un temps ençà, tants pilots de motos estaven fent el pas al seient de la dreta d’un cotxe: “A les motos t’hi jugues la pell, cada vegada costa més arribar a dalt, i aquí, fent de copilot, et pots guanyar la vida.” Tal vegada el mateix Sabine –mort el 1986, amb quatre passatgers més, quan l’helicòpter amb què controlava la cursa va xocar amb una duna– n’era ben conscient, de la perillositat que implicava el seu somni de competir desafiant el desert. “Però el Dakar és això, mestre”, hauria dit, envoltat per la seva aurèola de visionari.
Tornen el triomf a Farrés
Un dels pilots que es van aturar per assistir Gonçalves va ser Kevin Benavides, juntament amb Toby Price i Stefan Svitko. El pilot argentí d’Honda va ser declarat el vencedor de l’etapa un cop l’organització li va descomptar el temps que va estar aturat. Es va refer, així, de la dissort de l’etapa anterior, divendres, quan va trencar el motor i va perdre quatre hores. El seu company Joan Barreda va ser segon per segona etapa consecutiva. Refermava així el domini d’Honda, que ha guanyat quatre de les cinc últimes especials i lidera la general amb un sòlid i regular Ricky Brabec, cinquè ahir.
En cotxes, Mini també va refermar la seva autoritat, amb la cinquena victòria seguida d’un dels buguis preparats per l’equip X-Raid. Carlos Sainz i Lucas Cruz es van endur el tercer triomf parcial d’aquesta edició, en l’especial més llarga de la prova, de 546 quilòmetres, un 85% sobre dunes i sorra fora de pista. Tanmateix, Nasser al-Attiyah va ser segon, amb el millor Toyota, i en la general es manté, amenaçador, a deu minutets del pilot madrileny i el copilot de Ripollet. Nani Roma va igualar el seu millor lloc, onzè, el primer fora de Mini i Toyota.
En SxS, Gerard Farrés va recuperar la victòria en la sisena etapa, ja que l’organització va retirar al de Manlleu i a Armand Monleón la penalització que divendres els havia relegat al segon lloc. Ahir van ser vuitens.
LES DADES
Cancel·lada la 8a etapa de motos i quads
La consternació per la mort de Paulo Gonçalves en el campament del Dakar, i en especial entre els seus companys motoristes, ha dut l’organitzador, ASO, a anul·lar l’etapa d’avui per a les motos i els quads, un bucle al voltant de Wadi al-Dawasir. Segons el comunicat de l’organització, la decisió es va prendre després d’una reunió amb els pilots, “per tal de respectar el dolor i el recolliment dels pilots que acaben de perdre un amic”. Gonçalves era una “figura emblemàtica del Dakar, respectat i admirat per tothom”.