Temeritat i necessitat
Motor. Marc Márquez, quatre dies després de ser operat, buscarà la qualificació per a la cursa del GP d’Andalusia mentre les Yamaha escalfen motors per complicar-li més l’existència
El vuit vegades campió del món Marc Márquez (Repsol Honda RC 213 V) pujarà avui a la seva MotoGP per mirar de classificar-se per a la cursa del Gran Premi de demà en una operació que alguns consideren temerària però que d’altres veuen necessària per reduir l’impacte en la classificació de la caiguda de fa sis dies al mateix circuit de Jerez. Márquez hauria entès que no es pot permetre el luxe d’un segon zero en un campionat del món amb només tretze curses i encara més veient la competitivitat de les Yamaha, especialment la de Fabio Quartararo, que corre el campionat sense pressió.
Johann Zarco, pilot d’Aprilia, està convençut que Márquez ha accelerat el seu retorn pel nivell que ha mostrat el seu jove rival no només fa uns dies a Jerez sinó també en els tests de pretemporada: “Fabio ha estat un dels més ràpids des de mitjan any passat, amb poles i rècords, i és l’únic juntament amb Dovi que li ha plantat cara. Marc tem que li agafi ràpidament molts punts d’avantatge i per això s’ha vist forçat a tornar, abans que sigui massa tard”, ha explicat el francès als mitjans de comunicació desplaçats al circuit.
N’hi ha que consideren, amb tot, que Márquez no corre cap risc especial afrontant el gran premi. “Amb els temps que feia la setmana passada, amb només un braç pot estar al davant amb nosaltres”, considera Pol Espargaró, futur company del campió a Honda i que es va haver d’esplaiar sobre la situació del de Cervera en la roda de premsa prèvia al gran premi. “És un tità, si algú ho pot fer és ell. La veritat és que és increïble el que poden fer els metges. En un parell de dies et fixen els ossos i ja estàs a punt.” El pilot de KTM també entén la decisió del seu futur company per la necessitat de sumar punts. “Per a algú que s’hi jugui el títol, això és clau.”
Domini de Yamaha
En la doble jornada d’entrenaments d’ahir en el Gran Premi d’Andalusia, el rosinc Maverick Viñales (Yamaha YZR M1) va ser el més ràpid en la primera sessió. Viñales, segon diumenge passat en l’estrena del mundial al mateix circuit de Jerez, confirma que Yamaha és la referència en aquest inici de mundial i va fer una volta ràpida d’1:37.603 seguit pel seu company Valentino Rossi (1:37.205), amb millors sensacions que fa uns dies.
Els motors de la marca japonesa van més fins després que algunes unitats s’hagin enviat aquesta mateixa setmana al Japó després del Gran Premi d’Espanya. Viñales, a banda de no quedar satisfet amb el motor, tampoc va fer la millor elecció de pneumàtics per lluitar contra Quartararo. Si millora aquests detalls és clar candidat a la victòria en la cursa de demà. Al matí va sorprendre veure Quartararo, encara en el segon equip de Yamaha, endarrerit (13è, 1:37.892), però el líder del mundial es va dedicar a treballar en trobar el millor ritme per a la cursa de diumenge.
Les KTM oficials també van rodar a bon ritme, sobretot al matí. Brad Binder va fer el tercer millor temps i Pol Espargaró es va quedar a només quatre dècimes de Viñales (1:37.442). “És la primera vegada que tenim un ritme de cursa que ens permet aspirar a fer grans coses”, va resumir Pol en acabar la jornada queixant-se -se que algun pilot l’havia destorbat i que, per tant, hauria pogut fer una volta molt més ràpida.
Aleix Esparagaró (Aprilia) va ser novè (1:37.735), més ràpid que l’Honda oficial d’Àlex Márquez (1:37.957) i la Suzuki d’Àlex Rins (1:40.22), que després de la caiguda de la setmana es va agafar la sessió amb molta calma. Dovizioso (10è, 1:37.73) encara no ha trobat el punt a la nova Ducati.
LA XIFRA
Albert Arenas, de menys a més a Moto 3
El gironí Albert Arenas (KTM Aspar Team) és un dels protagonistes d’aquest inici del mundial amb dues victòries en Moto 3 (Losail i Jerez). L’objectiu de guanyar el mundial, que ell mateix ha expressat públicament, no sembla, doncs, una utopia. En la jornada d’ahir no va forçar la màquina. La majoria de voltes ràpides es van fer el matí amb Raúl Fernández (KTM) com a punta de llança (1:45.896). El català va quedar lluny dels temps de la setmana passada (1:47:105) però a la tarda, tot i la calor, va acostar-se més als primers classificats (1:46.649), a mitja dècima del temps que va fer en la Q2 dissabte passat.