Antítesi amb paral·lelisme
Motor. Els mundials reduïts i atapeïts de MotoGP i de fórmula 1 han estat com la nit i el dia quant a emoció i nombre de candidats, però poden quedar sentenciats el mateix dia: diumenge
L’escurçat i atapeït mundial de MotoGP 2020 –catorze curses en cinc mesos des del 19 de juliol fins al 22 de novembre–s’ha assemblat quant a competitivitat com un ou a una castanya al campionat del món de fórmula 1, també reduït i reconcentrat, amb disset proves entre el 5 de juliol i el 13 de desembre. Mentre un bon grapat de pilots lluiten per convertir-se en el successor de Marc Márquez aprofitant la seva absència per lesió, el britànic Lewis Hamilton es passeja imponent cap al seu setè títol esmicolant o igualant els rècords del mític Michael Schumacher. L’antagonisme podria tenir, però, convergència en el calendari diumenge quant a la resolució dels títols. Hamilton, que ha guanyat nou de les tretze curses, ho té tot de cara per abaixar la persiana i posar fi a les remotes possibilitats del seu company d’equip Valtteri Bottas –dos triomfs.
El mallorquí de 23 anys Joan Mir, per la seva banda, va donar un cop d’efecte a Xest obtenint el seu primer triomf en MotoGP i reivindicant que no només mana per la seva regularitat –set podis en dotze curses–. Serà campió si entra per davant dels seus dos màxims perseguidors o si puja al podi altre cop a Xest en el cas que o Fabio Quartararo o el català Àlex Rins guanyessin la cursa. Els continus problemes de les Yamaha del francès i també del rosinc Maverick Viñales i l’italià Franco Morbidelli –cap d’ells entre els deu millors a Xest–, han catapultat, sense treure-li mèrits, la fiable Suzuki de Mir en el seu segon curs en MotoGP. Tot plegat, en el marc d’un campionat esquizofrènic amb triomfs de quatre marques –Yamaha, KTM, Ducati i Suzuki–, nou guanyadors –Quartararo (3), Binder, Dovizioso, Oliveira, Morbidelli (2), Viñales, Petrucci, Rins, i Mir– i incertesa elevada a l’enèsima potència. Honda, a més, va flirtejar amb el triomf amb dos segons llocs d’Àlex Márquez.
La filosofia Mir
Per aixó, Mir, pilot que va iniciar-se tard –deu anys, a l’escola de pilotatge del pare de Jorge Lorenzo– i va arribar tard al mundial –amb 16 anys a Moto3 i amb 18 anys a Moto2–– i no ha estat un adolescent prodigi, farà bé de no refiar-se’n. “No sento pressió, la pressió la té qui passa el coronavirus o el que no pot pagar el lloguer”, relativitza el mallorquí esmentant el món real, fet remarcable en l’autisme sovint generalitzat de la bombolla esportiva.
Bacanal de Mercedes
El domini abassegador dels Mercedes –onze triomfs en tretze curses–, en canvi, només ha esta interrompuda en comptagotes. El va desafiar la irreverència del visceral neerlandès Marx Verstappen (Red Bull), que atesa la inferioritat del seu monoplaça ja ha fet prou amb un triomf a Silverstone. “El 90% de la graella podria guanyar amb el cotxe de Hamilton, que és un gran pilot”, assegura. Pierre Gasly (Alpha Tauri), celebrant un miracle, va ser el sorprenent quart guanyador del curs a Monza. El circ, si no hi ha res de nou, quedarà vist per a sentència a Istanbul si Hamilton entra per davant de Bottas, si cap dels dos puntua o si l’aspirant no en sumés suficients per mantenir una diferència inferior als 78 punts, els màxims que el finlandès podria sumar –tres triomfs i tres voltes ràpides–, sempre que Hamilton no sumés. O sigui, formula 1 ficció