Regnes de taifes
Motor. L’absència de Marc Márquez en els primers grans premis i la igualtat entre pilots i escuderies del 2020 fa que el mundial de Moto GP comenci sense una jerarquia clara
La incertesa, la nova ciència que mesura ara les possibilitats i les probabilitats en un món pandèmic, també marca d’antuvi el nou campionat de Moto GP, encara amb incògnites per resoldre. El gran premi inaugural, al Qatar, obrirà diumenge tímidament les portes al públic i la batalla per un títol amb més aspirants que mai, ja que els equips oficials tindran la competència dels equips de fàbrica, que la temporada passada van tenir un rendiment excepcional. La confirmació que Marc Márquez (Repsol Honda) –sis mundials de Moto GP– no participarà encara en els dos primers grans premis dona ales als seus rivals, començant, és clar, pel defensor del títol, Joan Mir (Suzuki).
El rosari de guanyadors del 2020 és un bon precedent a tenir en compte: Quartararo (3), Morbidelli (3), Oliveira (2), Binder, Dovizioso, Viñales, Petrucci, Rins i Mir. També van guanyar més equips que mai, tant els oficials com els que tenen teòricament menys recursos. Tothom va tenir el seu dia de glòria menys Honda, que no va portar bé el drama de Márquez. A Yamaha, Quartararo i Morbidelli, del teòric equip B, van deixar en evidència Viñales i Rossi, i el jove prodigi francès ha fet el salt en el moment just per lluitar pel seu primer títol, tot i que s’haurà de veure si l’escuderia d’Iwata ha resolt els problemes amb el motor. Suzuki, la campiona, manté l’estructura intacta i Rins, que va començar el 2020 amb mal peu per un accident a Jerez, ho té ara tot a favor per plantar cara a Mir i lluitar pel títol.
Pressió per a Pol
Amb el retorn de Marc Márquez posposat, la flama d’Honda l’ha de tornar a encendre Pol Espargaró després d’una temporada brillant a KTM. És un fitxatge de rendiment immediat i que podrà assumir la pressió des del dia 1, fet que li va costar a Àlex Márquez, en trobar-se d’un dia per l’altre com a referent de l’equip sense estar preparat.
A Ducati també hi ha novetats, i rellevants. Se’n va un històric Dovizioso i el seu relleu natural és un altre campió de l’escola italiana, Bagnaia, que serà company de Miller, que va ser el més ràpid, amb rècord inclòs, en el test de pretemporada de Qatar, unes jornades en què va sorprendre l’Aprilia d’Aleix Espargaró, que va rodar tant o més ràpid que les Yamaha, les Suzuki, les Honda i les KTM.
Els organitzadors confien que el campionat, amb 19 grans premis ja confirmats, es podrà disputar amb normalitat i encara més després de l’acord entre Dorna i les autoritats de Qatar, que s’han ofert a vacunar tota la família del campionat. Marc Márquez, per exemple, va viatjar expressament a Doha per rebre la primera dosi de la vacuna. Segons la major part dels pilots la vacunació és un acte de responsabilitat. “No parem de viatjar i estem en contacte amb persones de tot el món i així evitem portar la malaltia” assenyala Pol Espargaró.
El salt d’Albert Arenas
El gironí Albert Arenas serà el pilot català de referència a Moto 2. Arriba a la categoria amb el títol mundial de Moto 3 a la butxaca i amb un nou contracte amb l’Aspar Team, on tindrà un altre pilot molt competitiu, Aaron Canet, al seu costat. Pilotaran un nou xassís anomenat Boscoscuro, el nou nom del fabricant Speed Up. En Moto 2 també hi serà el pilot de Castellbisbal Xavi Vierge (Kalex), Serà el seu sisè any en una categoria on se li resisteix la victòria. En Moto 3 molts estaran pendents dels joveníssims pilots d’Honda Xavi Artigas (18 anys) i Jeremy Alcoba (19), cridats a plantar cara als més veterans, sobretot el segon, onzè el seu primer mundial el 2020.