La batalla de les marques
Dakar. Audi i KTM fan un gran esforç econòmic per guanyar per primer cop en cotxes i recuperar el domini en motos a l’Aràbia Saudita respectivament
Alguns dels gegants de la indústria automobilística i motociclista no es prenen a broma el Dakar, un aparador mediàtic de primer ordre com ho demostren també els 75 milions de dòlars per cinc anys que paga l’Aràbia Saudita per portar-lo al seu desert des de l’anterior edició. Audi ha imitat, en aquest sentit, el PSG i ha fitxat a cop de talonari dues vertaderes llegendes, Carlos Sainz, que confia un cop més en Lucas Cruz, i Stéphane Peterhansel perquè pilotin a partir de demà els nous híbrids 4x4, uns vehicles dissenyats per triomfar però que molts veuen encara en fase d’experimentació per resistir 13 etapes d’una gran duresa.
Toyota no es vol quedar enrere i compta un GR DKR Hilux de la nova categoria T1+ amb canvis que una assegurança de vida com Nasser Al-Attiyah ja ha provat amb èxit durant tota la temporada de raids. Nani Roma i el supercampió de ral·lis Sébastien Loeb parteixen com a tercera aposta guanyadora, ja que els canvis en el reglament beneficien els seus Prodrive. De la seva velocitat ningú en té cap dubte. En qualsevol cas, s’espera més igualtat que en l’edició anterior quan Monsieur Dakar va sumar el seu 14è triomf amb una gran superioritat. Peterhansel, que ha guanyat més de la meitat dels Dakars que ha acabat, no va patir ni per la mecànica ni per la navegació. Aquesta vegada té la incògnita de com respondrà el nou Audi i un recorregut desconegut. Al-Attiya, en canvi, correrà ja el seu sisè Dakar amb Toyota, i sembla l’aposta guanyadora aquesta vegada.
Si en els cotxes Audi ha tirat la casa per la finestra per guanyar el seu primer Dakar en l’altra categoria reina, KTM va quedar tocada en el seu orgull per la derrota contra Honda en la primera edició a l’Aràbia Saudita. Solució? Molt senzilla. Fitxar l’argentí Kevin Benavides, l’home que va derrotar la marca austríaca després de 18 victòries seguides. KTM no vol sorpreses i ha fitxat també Marc Coma, vencedor en cinc edicions i antic director esportiu de la prova, com a assessor de l’equip durant tot el Dakar 2022. Amb tot, Honda, que ha tingut un 2021 per oblidar en el motociclisme de velocitat, manté un potencial enorme i ha retingut el nord-americà Ricky Brabec, segon l’any passat i vencedor el 2020.
Els catalans
A banda de Nani Roma, que ja sap el que és guanyar en cotxe un Dakar (2014) i tota una institució com Lucas Cruz, un dels principals punts d’interès serà el debut en aquesta mateixa categoria de Laia Sanz després d’una temporada en què ha fet de tot, campiona del món d’enduro, campiona del món de trial i debut sobre el Mini que portarà a l’Aràbia Saudita. Isidre Esteve, amb 16 Dakar a l’esquena, conduirà un Toyota molt competitiu però no a l’altura de la màquina d’Al-Attiyah. L’expilot de motociclisme Carles Checa portarà un bugui i Dani Oliveras farà de copilot de l’argentí Orlando Terranova (BRX), un ídol al seu país.
En les motos destaca el retorn amb Rieju de Joan Pedrero, que arribarà a la seva 14a edició amb un equip més experimentat després del debut el 2021. Entre els buguis lleugers hi haurà l’equip femení que formen Merè Martí i l’andorrana Margot Llobera, amb el suport del govern. La participació catalana és la més extensa de la història, amb gairebé 80 pilots i copilots, dels quals 30 en el Dakar clàssic.
L’altra cursa, la de la covid-19
Tots els pilots estan pendents dels resultats de les PCR per saber si poden competir. Un dels favorits, el sud-africà Giniel de Villiers (Toyota), va donar positiu dies abans de viatjar a l’Aràbia Saudita, però un segon control negatiu li ha obert la porta. Hi ha vuit positius confirmats, entre els quals destaca el de l’expilot de MotoGP Danilo Petrucci (a la imatge) i el dels espanyols Sara García i José Luis Criado (hauria estat la seva 32a participació), substituït com a copilot de Jordi Juvanteny per la catalana Fina Roman.