El primer tastet de sorra
Motor. Al-Attiyah comença el Dakar anant a tot gas en el petit pròleg a l’Aràbia Saudita abans de la temuda etapa marató d’avui (344 km)
Nasser Al-Attiyah (Toyota), considerat el màxim favorit en cotxes per al Dakar del 2022, va marcar territori en el pròleg d’ahir (19 km) a Jiddah (Aràbia Saudita), sense amagar d’entrada les seves intencions contra un rivals que s’ho van prendre més amb calma de cara als 344 km cronometrats d’avui. El pilot de Qatar va ser el més ràpid en els 19 km, amb 10:56, 12 segons menys que Carlos Sainz i Lucas Cruz, amb el nou Audi híbrid, un vehicle que alguns consideren ja revolucionari. El sud-africà Brian Baragwanath (Century), que ja va ser una de les revelacions el 2021, va ser tercer, a 36 segons. El millor català, Nani Roma (BRX), va complir acabant setè, cedint menys de dos minuts (11:45).
No tots van prémer l’accelerador a fons. Peterhansel, que porta un altre dels Audi oficials, va reconèixer obertament que va anar amb peus de plom perquè volia evitar haver d’escollir avui la posició. “Hem perdut 1:12 (14è), però ens hem emocionat quan hem vist el resultat. Hem avançat molt a poc a poc, amb prudència i en silenci”, va comentar Monsier Dakar, 14 vegades vencedor de la prova. El defensor del títol no va escatimar elogis per al nou vehicle: “És un cotxe molt agradable i el plaer en la conducció és molt important.”
Laia Sanz, en el seu debut amb cotxes, va ser 41a, just davant de Carles Checa. L’excampió del mundial de Superbikes (2011) és un altre dels debutants i ho fa sobre quatre rodes. Sanz també va admetre que va pilotar amb molta prudència. Avui, arriba la primera gran etapa marató amb 815 km d’enllaç fins al proper campament, tota una prova de foc, sobretot per a tots els que estrenen cotxe o categoria.
En la categoria de motos, el millor rookie del 2021, l’austríac Daniel Sanders (55:30), amb una marca d’origen català, Gas Gas, va superar amb autoritat un dels màxims favorits, Pablo Quintanilla (56:30), vencedor l’any passat i líder de KTM en aquesta edició. El maresmenc Joan Pedrero (Rieju) va ser el millor entre els catalans, lluny, de moment, de tots els pilots oficials. La seva estratègia és evident: anar recollint cadàvers pel camí en les etapes més complicades, en què es mou millor, sobretot perquè rendibilitza la seva experiència.
El petit tram cronometrat tenia gran rellevància, ja que, a banda de comptar per a la classificació final, els 15 primers escolliran, per ordre invers, la posició en la sortida de la primera especial, fet que els permetrà obrir pista i evitar el trànsit, tot i que alguns pilots prefereixen sortir del darrere.