“En aquest Dakar hi ha hagut poques etapes de dificultat”
Motor. Isidre Esteve destaca l’elevat ritme d’aquesta edició i té clar que s’ha d’apostar per un vehicle de la categoria T1+ en un raid en plena evolució tecnològica i de reglamentació
Isidre Esteve (Oliana, 1972) amb prou feines fa una setmana que va aterrar de la seva 17a experiència en el Dakar i ja comença a estudiar les millores i els canvis a fer amb vista a la pròxima edició. És el modus vivendi dels pilots contagiats pel virus del raid més dur i apassionant del món. La fredor dels números indiquen que el pilot de l’Alt Urgell, acompanyat del seu inseparable copilot, el calongí Txema Villalobos (Toyota), va acabar el Dakar en 27a posició, a poc més de 7 hores del vencedor, Nasser al-Attiyah.
Un resultat que no pot dir gran cosa, i més quan abans de la sortida el mateix Esteve apuntava el repte d’acabar entre els vint primers. Però en els esports de motor, i més en plena revolució tecnològica i de reglament com el que està experimentant el Dakar, els resultats són molt matisables. “Amb el ritme de l’any passat no hauríem acabat en 27è lloc sinó al voltant del 50è. Ha estat una edició molt ràpida; les mitjanes de final d’etapa eren excessivament altes”, sosté el pilot català, satisfet amb l’actuació a l’Aràbia Saudita. “Amb la nova categoria T1+ els vehicles són més amples, van amb rodes més grans i altes, amb més recorregut de suspensió. En definitiva, són cotxes més competitius que els nostres. Ens pensàvem que hi hauria entre 30-35 cotxes d’aquestes característiques i resulta que n’hi havia 50. Podíem millorar tres-quatre posicions, però amb aquest cotxe i el nostre programa esportiu el nostre resultat havia de ser el que hem fet”, sentencia.
Amb aquestes noves regles de joc, Esteve té clar quin és el camí a seguir per continuar progressant: “Hem de fer tot el possible per canviar de cotxe. Si ens mantenim en el 4x4, hem d’anar amb un cotxe de la categoria T1+. Hi ha molta diferència d’anar amb una roda més gran o més petita per la pista.” Venen setmanes de converses amb l’equip Toyota i els seus patrocinadors, Repsol, MGS Seguros, KH7 i Damm, no només per parlar del pròxim Dakar sinó per planificar el programa esportiu de la temporada.
Tecnologia
Més enllà de la seva experiència particular, Esteve valora positivament els avenços en els vehicles del Dakar: “Cada cop es treballa millor i amb millors materials. S’han fet cotxes completament nous en tres mesos i han funcionat tots, els Toyota, els de Bahrain, els Audi (...). Estem davant d’un canvi tecnològic molt important en què penso que en el futur hauran de conviure diferents energies; els híbrids, no sé si algun dia els elèctrics 100x100, els d’hidrogen i els que usen ecocombustibles. A Repsol apostem per aquest ecocarburant, que el 50% són bios. Tècnicament, que els cotxes nous hagin tingut pocs problemes és molt bo per a la competició.”
Un altre aspecte important del Dakar és el de la navegació, i en aquest sentit Esteve considera que ha estat una edició amb poca dificultat. “Realment hi hagut tres etapes complicades, i penso que n’hi hauria d’haver més. A vegades les queixes són exagerades quan hi ha alguna etapa difícil. La dificultat ha de formar part del Dakar. Si no, acabarem fent una cursa en què sortirem a donar tot el gas que doni el cotxe i arribar”, sentencia. Tampoc va acabar d’entendre que se suspengués l’etapa marató perquè s’havia inundat el campament. “Si trasllades el final d’etapa i deixes els cotxes en un parc tancat es podia haver fet igualment”, reflexiona.
Mobilitat
Compromès amb les persones amb vulnerabilitat a través de la seva fundació, Esteve destaca l’estrena en el Dakar del pilot tetraplègic Joan Lascorz (Can-Am) en SSV. “Més enllà que hagi fet una gran cursa, celebro que cada cop més persones amb problemes de mobilitat participin en l’alta competició. Estic content perquè en el món de l’automobilisme l’esport inclusiu és una realitat i es demostra en el fet que puguem participar en aquesta gran cursa, afrontant les mateixes dificultats i figurant en la mateixa classificació.”