El 80è mortal enrere
Motor. Sébastien Loeb enlluerna de nou amb la seva 80a victòria en el mundial de ral·lis just després de disputar el Dakar i quan ja està mig retirat del WRC i té al cap altres desafiaments
La participació a Montecarlo d’una llegenda com Sébastien Loeb, convidat per l’equip Ford, havia de ser una festa, molts pensaven que de cara a la galeria, per celebrar els 20 anys del seu primer podi en el principat i per inaugurar amb una institució com ell la nova era híbrida en el mundial. Però Loeb no és dels que van a un aniversari a tallar el pastís, sinó a menjar-se’l sencer si en té l’oportunitat. Tot i venir de l’Aràbia Saudita, en unes condicions radicalment diferents, Loeb va deixar bocabadats amics, coneguts i observadors aliens esdevenint amb 47 anys i 11 mesos el vencedor més veterà d’un ral·li del mundial. Tot i l’edat, la victòria va ser celebrada com als vells temps, un salt mortal enrere al podi, rememorant els seus temps d’esport escolar, quan va ser un dels millors gimnastes francesos.
De la gimnàstica, i fins i tot dels estudis, no va voler saber-ne res més just en el moment que va provar el seu primer automòbil esportiu.
Líder fugaç
Loeb s’ha vist d’un dia per l’altre liderant un campionat que ha guanyat nou vegades. Amb tot, no té cap intenció de lluitar per una desena corona, una situació semblant a la de Sébastien Ogier (Toyota), segon a Montecarlo i que amb vuit títols ha decidit disputar aquest 2022 només algunes proves. No hi haurà, doncs, el duel que somien des de fa anys els seguidors més acèrrims del campionat: Ogier contra Loeb.
La pèrdua d’interès d’aquests pilots és un senyal més de la lenta però inexorable caiguda en la rellevància mediàtica i esportiva del mundial, un campionat que la FIA no ha sabut adaptar als nous temps.
Loeb havia guanyat la seva última prova a Catalunya el 2018 contra tot pronòstic, quan ja tenia el cap en altres disciplines, sobretot en el Dakar. El seu últim títol és de fa deu anys (2012, Citroën). L’alsacià prioritza la temporada completa de l’Extreme E, al costat de Cristina Gutiérrez. També té en cartera el mundial de raids amb el mateix equip amb què va ser segon en el Dakar (BRX). Ogier, per la seva banda, vol debutar en les 24 Hores de Le Mans i necessita temps per preparar-se.
SÉBASTIEN OGIER
El francès de Toyota, segon a Montecarlo rere Loeb, no farà el mundial sencerIsabelle Galmiche també fa història
Si Loeb estava eufòric per la victòria, qui realment se’n feia creus era la copilot, Isabelle Galmiche (50 anys), professora de matemàtiques i substituta d’un mite en la seva posició, Daniel Elena, ja retirat. Galmiche és la primera copilot que guanya un ral·li del mundial des del 1997, quan ho va fer la italiana Fabrizia Pons al costat de Piero Liatti. Galmiche, habitual del campionat francès, fa temps que coneix Loeb i ja l’havia acompanyat en altres ral·lis però no en el mundial. La primera gran sorpresa per a Galmiche va ser la proposta de Loeb de córrer plegats el ral·li de Montecarlo i la segona, és clar, guanyar-lo contra tot pronòstic. “És el dia més feliç de la meva vida”, va admetre una esportista que sempre ha estat amateur tot i ser una col·laboradora habitual de Loeb.