24 milions en tres anys per convertir el circuit de Barcelona-Catalunya en un referent del segle XXI
Passats 30 anys de la seva inauguració (1991), el circuit de Barcelona-Catalunya rebrà una inversió de 24 milions d’euros en el trienni 2022-2024 per actualitzar-lo en tots els aspectes desfasats o que necessitaven revisió després de tres dècades, amb l’objectiu clar que recuperi l’esplendor i la posició de referent que va anar adquirint des de la seva inauguració. D’aquest 24 milions, 10 corresponen a aquest 2022 i ja se n’han invertit uns 6 en una sèrie de millores que avui el director de la instal·lació, Josep Lluís Santamaria, ha explicat.
De moment, s’ha dut a terme una gran part de les obres previstes per aquest any, imprescindibles per poder acollir els tres dies de test previstos entre el 23 i el 25 d’aquest mes. La resta s’aniran realitzant al llarg de l’any i seran compatibles amb les grans competicions.
“És la primera gran actualització del circuit en 30 anys, més enllà de l’asfaltat de la pista”, explica Josep Lluís Santamaria, que afegeix que ha estat possible posar en marxa aquesta inversió “per l’aposta decidida del govern, que té clar que aquesta és una infraestructura de país pel gran impacte que té en molts sectors d’activitat, i també perquè tenim els dos grans contractes, F-1 i MotoGP, renovats per cinc anys i això permet afrontar aquestes inversions”
Sobretot, l’entorn
A la pista hi ha hagut pocs canvis tot esperant els estudis sobre una possible remodelació de les escapatòries de principi i final de recta, que en el cas de la de l’inici podrien permetre recuperar el traçat antic per a la F-1, sense la xicana actual, que ja s’utilitza en MotoGP. S’ha ampliat l’escapatòria del revolt 4 a petició de MotoGP i s’ha substituït la tanca que separa el carrer de boxes de la recta principal per una de més alta i segura. L’altra novetat serà la compra de la senyalització lluminosa que ja s’utilitza en F-1 i MotoGP que permetrà un gran estalvi de personal de pista en la resta d’activitats.
Els grans canvis, però, són fora de la pista. El pàdoc (55.000 metres quadrats) s’ha replantejat completament, soterrant les instal·lacions per obtenir un espai més diàfan i amb més usos potencials i instal·lant un sistema nou de drenatge de les aigües i un sistema que separa l’aigua dels hidrocarburs. També s’eixamplen les portes del darrere dels boxes. i s’han actualitzat totes els serveis sanitaris.
L’actualització és imprescindible per afrontar les pròximes dècades. En les instal·lacions de fa 30 anys ni es preveia la implantació massiva de panells fotovoltaics –que permetrà vendre electricitat els dies que se’n produeixi excedent, que seran la majoria– ni s’intuïa que caldrien altes potències de subministre d’electricitat per carregar bateries dels vehicles –de competició o dels usuaris– i la cobertura 5G hauria sonat a ciència ficció. No tot es farà de cop, però sí al llarg d’aquest trienni.
La majoria de les inversions es faran aquest 2022 (uns 10 milions) i el 2024 (10 més) no seran a la pista. En canvi, gran part dels 4 que es preveuen per l’any que ve sí que es destinaran a modificacions en la pista de competició. Dels 6 que s’han gastat fins ara , 1,2 corresponen a la pavimentació del pàdoc, 1.1 al sistema de drenatge d’aigua, , 0.72 a l’escapatòria del revolt 4, 0.27 a les portes dels boxes, 0.5 a l’ampliació del podi i 0.16 a la nova tanca del pit lane.
Entre les actuacions pendents hi ha la redefinició dels pisos box, la cobertura d’algunes tribunes (amb panells solars) i ampliar l’oferta d’espais i dotar de més polivalència els que ja existeixen perquè siguin més atractius per a esdeveniments d’empreses, i no només les relacionades per la mobilitat.