Cartes damunt la taula
El mundial arrenca a Bahrain amb Red Bull líder de sensacions en els tests i adaptat als canvis de reglament per potenciar l’espectacle, Ferrari engrescat pel salt qualitatiu i Mercedes fluix però segurament no tant com ha evidenciat
La paradoxa és que els canvis per potenciar l’espectacle en el mundial de fórmula 1 que arrenca aquest cap de setmana a Bahrain arriben tot just després de la cursa més emocionant i taquicàrdica dels últims anys, en què Max Verstappen (Red Bull) va ser coronat campió en l’últim moment en un final digne d’un recargolat guió cinematogràfic. Però a la fórmula 1 de curses massa sovint monolítiques, marcades pel domini del neerlandès i de l’anglès Lewis Hamilton (Mercedes), set cops campió del món i ara vigent subcampió, ja li convenia un rentat de cara. De fet, el nou reglament tècnic –segons els entesos, la major revolució en 40 anys– s’hauria d’haver implementat el 2021, però la pandèmia ho va endarrerir. L’objectiu no és altre que una major igualtat i més imprevisibilitat en un circ en què també s’ha limitat el pressupost a 141,2 milions de dòlars per a les 22 curses.
Les mesures pretenen sacsejar l’escenari. Un dels grans propòsits és que els monoplaces no depenguin tant de l’aerodinàmica i que les turbulències no obstaculitzin els avançaments per fomentar el cos a cos que tant agrada. Hi contribuirà la simplificació del alerons del davant i del darrere. El retornat efecte sòl serà el principi aerodinàmic sobre el qual gestionaran l’adherència, aprofitant el corrent d’aire que entra al cotxe, dirigint-la a la part inferior a través del disseny perquè surti a través d’un difusor. També s’instauren les llantes de 18 polzades, en comptes de les 13 tradicionals, seguint la tendència de l’automoció comercial. Permetran que els pilots puguin incrementar el ritme sense tant de temor al desgast del pneumàtic, un aspecte que ha condicionat les curses. Amb tot plegat, i pel que s’ha vist i el que no s’ha vist en els tests, tres sessions a Montmeló i tres a Bahrain, Red Bull continua al capdamunt, Ferrari ha fet un salt i s’acosta, i a Mercedes li costa. És evident que no gira del tot rodó, però els experts hi entreveuen una certa tàctica.
Pilots nous i retorns
El fitxatge del polonès Valtteri Bottas per Aston Martin després de ser tercer amb Mercedes és el més cridaner de la graella. El seu substitut a la firma teutona és el pilot britànic de 24 anys George Russell, que hi aterra procedent de Williams. Torna Alex Albon, tailandès de 25 anys nascut al Regne Unit amb una experiència de dos anys a la fórmula 1, amb Toro Rosso i Red Bull Racing. La condició de rus de Nikita Mazepin l’ha deixat a darrera hora sense volant, exclòs pel seu equip. A Bahrain, el pilot de reserva alemany Nico Hülkenberg substituirà el seu compatriota Sebastian Vettel, que ha donat positiu de covid-19, a l’equip Aston Martin. L’altre pilot de l’escuderia és Lance Stroll.