Doblet BMW amb Perroud i Mourgues sobre l’asfalt mullat del ral·li Costa Brava
Luigi Battistoli Lucky i Fabrizia Pons no li acaben de trobar el punt al ral·li Costa Brava. Guanyadors el 2016 i el 2017, d’aleshores ençà col·leccionen disgustos. Avaria el 2018, exclusió el 2019 i ara, una mala elecció de pneumàtics en l’inici del ral·li i gairebé quatre minuts perduts en l’últim pas per Collsaplana han frustrat el que semblava que havia de ser una victòria molt a l’abast del veterà (72 anys) però competitiu italià i de la tracció total del Lancia Delta que pilota. Doncs ni tan sols el podi ha pogut tocar el favorit, un podi que ha estat dominat pels potentíssims BMW M3 de Perroud-Giraudet i Mourgues-Barjou (a 1:25.4) amb Jenot-Delorme (Ford Escort RS) en tercer lloc, a 3:51.9.
Collsaplana ja decidia els ral·lis de velocitat dècades enrere, pels seus canvis de ritme, humitats, boira i longitud, i ho continua fent mig segle més tard, coincidint amb els 50 anys de la seva inclusió en el campionat d’Europa. El 2021 ho va fer per una qüestió banal, una penalització per avançament en el control previ dels neerlandesos Van den Brand-Van Barschot (BMW M3). I quatre mesos més tard, ho ha tornat a fer, amb un quilòmetre completament enfangat en el qual mantenir-se en la carretera amb pneumàtics d’asfalt exigia virtuosisme al volant.
Vistes les circumstàncies, pel podi final haurien lluitat els millors catalans, Jordi Ventura-Josep Autet (Ford Sierra Cosworth) si una virolla a poc del final de Collsaplana-1 (sí, sempre apareix aquest tram...) no els hagués costat quatre minuts que els van fer caure al novè lloc absolut i segon entre els equips dels campionats català i estatal. Aquestes dues classificacions les han dominat Martínez Aikon-Larrossa, amb un altre BMW M3. Ventura i Autet van començar fortíssims divendres, amb un segon lloc absolut en el primer i delicat pas per Els Àngels (amb el Subaru Impreza de Manresa-Amblàs tot seguit) i eren quarts al final de la primera etapa, quatre segons a davant de Sainz-De la Puente (Subaru Legacy). La retirada del germà de l’excampió del món els aplanava el camí del triomf fins que va arribar el fatídic Collsaplana.
A davant, i tot i una penalització de 10 segons, Lucky es va situar a 18 segons del líder Perroud amb dues victòries parcials ahir, però el pilot suís va recuperar el control abans del decisiu Collsaplana. El copilot de Pascal Perroud, Denis Giraudet, té un historial de 188 ral·lis i 25 victòries en el mundial i ha competit al costat de Didier Auriol, François Duval, Stephane Sarrazin, Nicolas Vouilloz, Thomas Radstrom, Armin Schwarz, François Chatriot, Philippe Bugalski i molts altres.
Entre els retirats capdavanters destaquen, a banda, de Sainz, Noberasco-Ferrara, Jensen-Pedersen i Gundersen-Iversen, Berenguer-Berenguer i Pérez Companc-Volta (tots amb BMW M3), i Font-Julià (Ford Escort RS), tots amb possibilitats de Top-10.
Regularitat: bascos i catalans
En Regularitat Sport (fins a 80 km/h de mitjana) el triomf és per als campions estatals, el basc Asier Santamaría i el cantàbric Roberto Rentería (Ford Sierra Cosworth 4x4). Amb 69.1 punts, s’han avançat a Martínez-Caldeira (VW Golf GTI, 75.3) i Campos-Alonso (Lancia Delta HF, 81.1) amb Moreno-Noguera (BMW 320i) cinquens i primers catalans en un podi que completen Rosa-Rosa (Peugeot 205 GTI) i Dalmau-Moragas (BMW 325i).
La regularitat de mitjana baixa (màxim 60 km/h) sí que ha tingut monopoli català. Amb les mitjanes reduïdes per la pluja, la lluita ha estat a la dècima, tot i que Mora-Verdaguer (Porsche 944 turbo) han mantingut a ratlla aquesta vegada els eterns Miró-Matavacas (Porsche 911 SC). 2.7 punts (equivalents a 2.7 segons) els han separat, amb Vidal-Robledillo (Autobianchi Abarth) completant el podi a 2.2 punts de Miró i confirmant que són alternativa real als equips consagrats amb el cotxe més modest de tots. Després d’haver-se imposat a Osor-1, li van prendre el lloc en el podi a Muntada-Giralt (Porsche 911 SC) fent un altre millor parcial absolut a Collsaplana. On si no...?