Rovanperä estrena títol mundial a Catalunya
Motor. RallyRACC. A més del prodigi finès, destaca la pugna pel campionat de marques entre Toyota i Hyundai, i el subcampionat de pilots entre Tanak i Neuville, vencedor de les dues últimes edicions
El títol mundial de pilots ja es va resoldre fa un parell de setmanes a Nova Zelanda a favor del prodigi de precocitat finès Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid), de només 22 anys, però el RallyRACC Catalunya-Costa Daurada, penúltima cita del campionat, manté molts altres al·licients com la pugna pel regnat de constructors, entre Toyota i Hyundai, o el del subcampionat, amb Ott Tanak i Thiery Neuville com a aspirants, tots dos al volant de la marca sud-coreana. En aquest sentit, el pilot estonià té 29 punts de marge (173 i 144), però el való ha estat el vencedor de la cursa catalana en les dues últimes edicions, abans de l’arribada dels cotxes híbrids. L’aposta i el compromís pel medi ambient és clar i l’evidència és l’elevada participació de vehicles que utilitzen carburants sintètics. La nova tecnologia que incorporen els cotxes de la màxima categoria (la RC1) suposa tot un estímul per als equips i significa un avenç important en la competició de ral·lis. Aquesta especialitat està immersa en moments de canvi dirigits a una activitat més sostenible, una evolució que arriba a un RallyRACC ple d’interès tecnològic i alhora de màxima cura pel medi ambient.
En la vessant esportiva i amb el títol a la butxaca, s’haurà de veure si Rovanperä, amb sis victòries parcials, és capaç de sostenir el ritme de les proves precedents. Amb els seus companys de Toyota, el francès Sébastien Ogier, vencedor a Salou el 2013, 2014 i 2016, i el gal·lès Elfyn Evans seran els encarregats de mantenir a ratlla els i20 N de Hyundai, que a més de Tänak i Neuville comptarà amb Dani Sordo. El veterà pilot cantàbric ha signat el podi en els sis últims ral·lis que ha disputat. M-Sport Ford tindrà cinc Puma a la línia de sortida, liderats per l’irlandès Craig Breen, que intentarà brindar-li un bon comiat al seu copilot Paul Nagle en el seu últim ral·li WRC.
Baixa de Nil Solans
Pel que fa als pilots catalans, amb la baixa de Nil Solans, que va tenir un accident en el test de dilluns, el seu germà Jan Solans (Citroën C3) serà l’únic representant en WRC2. Mentre que en el mundial encara restarà una cursa puntuable, del 10 al 13 de novembre al Japó, la cursa catalana suposarà el punt final del campionat d’Europa FIA (ERC), en què els espanyols Efrén Llarena i Sara Fernández estrenaran la seva condició de nous campions. Les dues primeres etapes del RallyRACC puntuaran per a l’europeu, en què destaca la presència de l’osonenc Xevi Pons (Skoda) i de l’andorrà Joan Vinyes (Suzuki). La primera jornada també puntua per a la Toyota Gazoo Racing Iberian Cup, en què Sergi Francolí ha guanyat tres curses i és el gran favorit, i també per al Volant RACC. Amb la suma de tots aquests campionats la participació s’elevarà fins als 110 vehicles, una xifra que s’equipara a les inscripcions registrades en les millors èpoques.
Avui, tram de proves i cerimònia de sortida a Salou
Avui es disputa el shakedown o tram de proves al coll de la Teixeta (4,21 km) i la cerimònia oficial de sortida al passeig Jaume I de Salou (19 h), que també serà l’escenari del repartiment de premis en la jornada de diumenge. El parc de treball per a tots els equips se situarà un any més a l’aparcament de PortAventura World, mentre que la base de la cursa i la sala de premsa continuaran ubicades a les instal·lacions que ofereix el Centre de Convencions del parc temàtic. La gran novetat, pel que fa l’itinerari, serà la primera etapa, que consistirà en dues passades per quatre trams, els dos primers dels quals completament nous: els Omells - Maldà (11,05 km) i serra de la Llena (11,79 m). Les altres especials són les Garrigues Altes (22,64 km, tram conegut com la Granadella, i que es correrà a l’inrevés) i Riba-roja (13,98 km, i que també es disputarà en sentit contrari del que era habitual). Entre les dues voltes s’estableix una mínima zona de treball i canvi de pneumàtics, la qual cosa significa una dificultat logística afegida. Les etapes de dissabte i diumenge transitaran per trams ja coneguts. L’itinerari constarà de 1330,91 km, 293,77 dels quals, cronometrats, repartits en 19 trams sobre asfalt.