‘Pole’ històrica de Palou
Motor. El pilot de Sant Antoni de Vilamajor (Chip Ganassi) signa la posició preferent més ràpida de la història i sortirà diumenge al capdavant de les mítiques 500 Milles d’Indianapolis
Àlex Palou (Chip Ganassi) va fer història la matinada passada –hora catalana– i va aconseguir la posició preferent de la 107a edició de les mítiques 500 Milles d’Indianapolis, la prova reina de l’automobilisme nord-americà, que es disputarà diumenge vinent a les 18.45 h i a la qual el de Sant Antoni de Vilamajor arriba, a més, com a líder de la IndyCar després del triomf al GMR Grand Prix d’Indianapolis de fa quinze dies. Mai abans cap català ni cap pilot de l’Estat espanyol havia obtingut aquest privilegi. Oriol Servià va ser tercer l’any 2011 i Fernando Alonso va signar el cinquè millor temps el 2017. El mateix Palou va acabar segon l’any passat, rere el neozelandès Scott Dixon, i ara ha trencat la barrera segellant la pole més ràpida de la història, a una mitjana de 234,217 milles per hora (uns 376 quilòmetres per hora) en les quatre voltes. Supersònic, va completar la primera volta amb el millor temps –235,131– i va derrotar tots els seus rivals del Fast 6, la selecció dels sis millors després d’haver estat quart en el Fast 12. Una qualificació igualadíssima resolta, a més, per només 0,006 milles per hora (mph) en una dura pugna amb el neerlandès Rinus VeeKay (Ed Carpenter Racing), segon amb 234,211 mph. Completarà la primera línia el suec Felix Rosenqvist (Arrow McLaren), amb 234,114 mph. En la segona, hi haurà el nord-americà Santino Ferrucci (A.J. Foyt Enterprises), quart; el mexicà Pato O’Ward (Arrow McLaren), cinquè, i el neozelandès i també integrant de Chip Ganassi Scott Dixon (233,151). Campió de la IndyCar el 2021, Palou, que l’any passat va ser novè a Indianapolis i el 2021 es va acostar a la glòria amb un meritori segon lloc, signa la segona pole de la seva carrera en la Indy Car (Portland 2021) i es presenta com el gran favorit d’aquesta edició.
Instituïdes el 1911, les 500 Milles d’Indianapolis són la prova reina dels circuits ovals que tant de predicament tenen als Estats Units i tanta curiositat susciten a Europa per la seva velocitat i dificultat i per la seva perillositat, amb imatges esfereïdores d’accidents en cadena que demanen la màxima concentració, valentia i perícia dels pilots. És, per tant, una de les competències de motor de més tradició, i és la peça angular de la màxima categoria de monoplaces d’Amèrica: la IndyCar.
Líder del campionat
El pilot de Chip Ganassi és el líder de la categoria, amb 174 punts, amb bons resultats i regularitat. No ha baixat de les deu primeres posicions en les cinc curses que ja s’han disputat en la IndyCar, en què ha sumat dos podis –una tercera posició a Texas i la victòria de fa quinze dies–, dues cinquenes posicions i la vuitena en la primera cursa de l’any. El calendari de la IndyCar 2023 té 17 curses i s’acabarà el 10 de setembre a Laguna Seca, però les 500 Milles són un món a part.