L’any Bagnaia, l’any Ducati
MotoGP. El bicampió ha reiterat la seva qualitat en un 2023 en què la marca només ha deixat escapar tres curses (17/20), totes amb triomf català
Els pilots novells somien amb una Ducati quan anys enrere havien escrit en la carta als Reis el nom d’una firma segurament japonesa. És lògic. L’objecte de desig és la Ducati Desmosedici GP del cap de files del Ducati Lenovo Francesco Pecco Bagnaia (Torí, 1997), bicampió del món de MotoGP amb set victòries aquest curs. La firma de Borgo Panigale ha exercit de nou un domini abassegador en el mundial de MotoGP, en què no només ha copat el podi final –Bagnaia, Martín, Bezzecchi–, sinó que ha guanyat 17 de les 20 curses, que aviat és dit. Bagnaia, que fa deu anys, quan era molt jove, hauria pogut plegar veles desanimat quan va tancar el mundial de Moto3 sense sumar cap punt però va perseverar –el 2018 va ser campió del món de Moto2–, n’ha estat la punta de llança en una dura pugna amb el madrileny Jorge Martín (Ducati). El vermell, doncs, es continua portant aquesta temporada. I Bagnaia, amant del món de la moda tan interioritzat a Itàlia i aficionat de la Juve, n’és l’estendard.
Tres flors no fan estiu
Curiosament, els tres únics armisticis en les curses convencionals se’ls han endut pilots catalans que han desafiat el monopoli italià o, si més no, han sabut aprofitar els moments de debilitat d’un rival mastodòntic. Àlex Rins (Honda) va guanyar el GP de les Amèriques a Austin i Aleix Espargaró (Aprilia) va pujar dalt del podi al mític circuit de Silverstone i es va treure l’espina al Circuit de Barcelona-Catalunya, a casa. A l’escenari on en el curs precedent va viure una situació desencoratjadora quan va creure que la cursa s’havia acabat i va deixar de donar gas. Malgrat els tres cops de puny, cap pilot del Principat ha pogut tafanejar en el duel entre Bagnaia i Martín, que diumenge es va estimbar en la cinquena volta perquè va assumir riscos, l’única fórmula vàlida que tenia per conquerir el títol de penal i en l’últim minut. Ja va fer prou allargant el desenllaç guanyant dissabte la cursa esprint, modalitat en què s’ha reivindicat amb nou victòries.
La dinàmica s’ha invertit. Bagnaia, campió també al Ricardo Tormo de Xest en una pugna amb el campió del 2021 Fabio Quartararo (Yamaha), va remuntar llavors 91 punts per guanyar el títol el 2022. Una gesta. Enguany va disposar de 62 punts sobre Martín i, en canvi, el madrileny l’ha neguitejat fins a l’última cursa. Tal com va passar el 2020 en el mundial escurçat per la pandèmia amb triomf de Joan Mir i també el 2022, el campionat es va tornar a decidir a Xest en la darrera cursa. Dalt del podi, Carmelo Ezpeleta (Dorna), l’amo, abraçava Bagnaia satisfet per haver venut al món un producte que ha mantingut l’interès fins al final i que ha consolidat les curses esprint, reclam atractiu per fer més calés que s’ha estrenat amb èxit i ha generat incerteses. De fet, un dissabte, a Indonèsia, Martín es va erigir en líder. Bagnaia, primer des de la quarta cursa fins al final tret d’aquest parèntesi horari, s’hi va regirar l’endemà. El campió també havia estat líder en l’inici a l’Algarve.
Els catalans a l’esprint
Anys enrere, els aficionats catalans estaven molt ben acostumats. Ara, les coses són diferents, però els pilots de casa, a més dels tres triomfs esmentats, també han tret el cap en les curses esprint. Ducati ha guanyat 16 curses esprint de les 19 que s’han disputat, ja que la d’Austràlia es va cancel·lar pel mal temps. Dels setze triomfs de la firma italiana, dos els va signar Àlex Márquez amb l’equip Ducati Gresini, que dona la benvinguda amb els braços oberts al seu germà, que demà estrena la seva nova moto a Xest. Pel que fa a les tres insurreccions, KTM se’n va endur dues amb el sud-africà Brad Binder i Aleix Espargaró va vèncer al Circuit de Barcelona-Catalunya.
LES DADES
10 euros per veure avui Marc Márquez amb Ducati
Una de les clàusules de l’acord amistós de desvinculació entre Repsol Honda i Marc Márquez després d’una vida esportiva junts i sis títols mundials de MotoGP va ser que el pilot no parlés del seu nou equip mentre encara tenia contracte amb la firma japonesa. L’altra va ser permetre-li que participés avui (10 h) en els tests de MotoGP, que han aixecat expectació. Per això, els espectadors que vulguin veure el cerverí amb la Ducati Gresini pagaran 10 euros. Ahir Repsol Honda va anunciar que l’italià Luca Marini serà el seu substitut a la firma japonesa.