Els camins del Dakar
El retorn del bicampió Nani Roma després de superar un càncer, l’empoderament sostingut de Laia Sanz i el repte heroic d’Isidre Esteve són la punta de llança de l’àmplia representació del motor català a l’Aràbia Saudita
El retorn del bicampió Nani Roma, vencedor el 2004 en motos i el 2014 en cotxes i que afronta la seva 27a participació, la reivindicació sostinguda de la gran Laia Sanz, novena en motos al 2015 i cada cop més experimentada en cotxes –tercera participació– i el repte permanent i heroic d’Isidre Esteve, que busca una posició entre els vint millors, són la punta de llança del motor català en el Dakar 2024, la 46a edició de la prova emblemàtica dels raids que es disputarà a l’Aràbia Saudita del 5 al 19 de gener amb sortida a Al-Ula i arribada a Yanbu i un recorregut probablement més exigent que mai de 4.727 quilòmetres cronometrats, amb un total de 7.891 comptant també els enllaços.
Nani Roma (Folgueroles, 1972) ha superat un càncer de bufeta i afronta el Dakar com un regal. S’estrena amb Ford amb l’equip M-Sport, cotxe del qual admet que no té encara arguments per competir amb els Audi, Hunter i Toyota, tot i que en el test del Marroc va pujar al podi, posició que entén que no s’ajustarà al que passarà al desert saudita. Defineix el Dakar 2024 com un any de rodatge per atresorar informació i fer evolucionar el cotxe i l’equip amb vista al 2025. És l’únic pilot català i de tot l’Estat que ha guanyat en motos i cotxes. Durà assegut al costat al copilot d’Òdena Àlex Haro, amb una àmplia experiència en la cursa i amb el qual ja va formar tàndem el 2022.
Laia Sanz (Corbera de Llobregat 1985) conduirà el nou Astara CR6-T, amb més prestacions i sostenibilitat, amb l’italià Maurizio Gerni de copilot. Atresora tretze Dakars acabats de tretze intents entre motos i cotxes (11+2), però l’onze vegades guanyadora femenina de motos vol fer un pas endavant després del mal tràngol del 2023 (65a). El 2022 va gaudir i va acabar en una satisfactòria 23a posició.
El lluitador Isidre Esteve (Oliana 1972), al costat del seu copilot Txema Villalobos, creu que tenen equip i mecànica per ser més a prop de la desena posició que no pas de la vintena. Conduirà el poderós Hilux T1 de 400 cavalls en la seva dinovena experiència.
Copilots d’alta volada
Lucas Cruz és el company inseparable de Carlos Sainz (Audi), un dels aspirants en cotxes i que atresora tres títols amb tres marques diferents (Volkswagen 2010, Peugeot 2018 i Mini 2020) al costat del català. L’objectiu és lluitar pel títol i treure’s el mal regust de l’accident de la novena etapa de l’any passat que els va acabar obligant posteriorment a abandonar. L’igualadí Armand Monleón serà el copilot del brasiler Lucas Moraes (Toyota), tercer el 2023 al costat de l’alemany Timo Gottschalk. El seu èxit li va valer fitxar per Toyota i convertir-se en el successor del mític qatarià Nasser Al-Attiyah, que va partir peres amb la solvent firma japonesa. Al-Attiyah, cinc cops vencedor (2011, 2015, 2019, 2022 i 2023) competirà amb un Hunter amb l’objectiu de convertir-se en el tercer pilot rere Ari Vatanen i Pierre Lartigue amb triplet de títols consecutius. Als 53 anys afronta un 2024 farcit de reptes multidisciplinars. A banda del Dakar, competirà a París 2024 en tir skeet –la seva setena participació– a la recerca d’una segona medalla després d’haver-se penjat el bronze a Londres 2012. Daniel Oliveras, per la seva banda, continua al costat de l’argentí Juan Cruz Yacopini, setens el 2023.
En la nova categoria challenger, el copilot de Canyamars resident a Argentona, Oriol Mena, seguirà de copilot d’Eryck Goczal, pilot de 19 anys amb el qual l’any passat van guanyar en T4. El segon lloc el va ocupar un altre copilot català, el gironí de Llambilles Oriol Vidal, que va competir i repeteix aventura amb el lituà Rokas Baciuska. En SSV, Gerard Farrés és el favorit.
Més motos
La representació catalana en motos ha crescut. L’any passat n’hi havia tres –Joan Pedrero, Pep Mas i César Rojo– i només el tercer repeteix amb una KTM. S’hi han afegit Albert Martín (Husqvarna), Carles Falcón (KTM) i Isaac Feliu (KTM), que retorna després de l’accident del 2022 en el debut. Hi ha, a més, els sis debutants de l’equip ALL1 liderats per Carlos Llibre que persegueixen els 101 somnis del seu bessó Àlex Llibre, mort en accident de moto.
El gran repte de Joan Font
El vigatà Joan Font afrontarà un repte mastodòntic. Es convertirà, si tot va com ha d’anar, en el primer pilot català i de l’Estat a disputar consecutivament el Dakar i el Ral·li de Montecarlo sense descans, una fita que fins ara només han completat dues llegendes del motor com Sébastien Loeb i Romain Dumas. Montecarlo encetarà el mundial de ral·lis 2024. Font afronta amb un vehicle Can-am la seva sisena participació en el Dakar amb l’objectiu de completar-lo per cinquena vegada i correrà al principat monegasc, amb un contrast absolut passant del desert a la neu i el gel, amb un Renault Clio Rally5.
Pau Navarro, una gran esperança
Pau Navarro (Llagostera 2004) fa el salt enguany a la màxima categoria provinent dels vehicles lleugers i integrat en un Mini de l’escuderia oficial X-Raid. Als 16 anys va ser copilot de camions el 2021; el 2023 va conduir en la classe T4 (9è), en la qual ha guanyat l’europeu i s’ha adjudicat curses del mundial. Navarro vol convertir-se en una de les revelacions a l’Aràbia Saudita i hi arriba amb moltes ganes d’acumular experiència.