Dakar

Un esglaó més de duresa

Un bon grapat d’aspirants volen desbancar Carlos Sainz i Lucas Cruz en cotxes i Ricky Brabec en motos, els darrers guanyadors

La dificultat del recorregut i els 8.000 quilòmetres posarà tothom al seu lloc

Abans de l’inici del Dakar, un bon gra­pat de pilots en cada cate­go­ria aspi­ren a la victòria i a aixe­car el pres­tigiós tro­feu del Tua­reg. Entre ells hi ha els cam­pi­ons del Dakar 2024, els que van fer podi, els gua­nya­dors de les dar­re­res edi­ci­ons i van fallar en l’última, i sem­pre hi ha algú que fa un pas enda­vant i busca la sor­presa. Després, la duresa i l’exigència del recor­re­gut, la resistència física i men­tal, la fia­bi­li­tat del vehi­cle i una mica de sort aca­ben deci­dint la clas­si­fi­cació.

En aquesta edició del 2025, els orga­nit­za­dors han apu­jat una mica més la duresa del recor­re­gut, amb 8.000 km i 5.000 km d’espe­ci­als, amb dues eta­pes marató, i molt desert i mol­tes dunes en les dar­re­res eta­pes, on s’entra en l’immens i inhòspit desert Empty Quar­ter. A la línia de sor­tida de Bisha, a l’Aràbia Sau­dita, hi ha força favo­rits en dife­rents graus, i tots espe­ren com­plir els seus objec­tius en l’arri­bada final a Shu­bay­tah el diven­dres 17, amb un pròleg que es dis­puta avui amb una espe­cial de 29 quilòmetres, 12 eta­pes –una de doble– i un dia de des­cans.

Nous pro­jec­tes

El madri­leny Car­los Sainz i el català Lucas Cruz defen­sen la victòria acon­se­guida l’any pas­sat. Per aquest 2025 han can­viat de marca, van amb un Ford i amb un pro­jecte nou bus­ca­ran el cinquè tri­omf amb cinc mar­ques dife­rents. També estre­nen nou pro­jecte amb Dacia dos dels grans aspi­rants a la victòria. El qatarià Nas­ser Al-Attiyah bus­carà el seu sisè títol, i refer-se de l’aban­do­na­ment de la dar­rera edició. Com­par­tint equip Dacia amb el qatarià hi ha el francès Sébas­tien Loeb, que l’any pas­sat va ser ter­cer. Tor­narà a llui­tar pel podi i bus­carà la seva pri­mera victòria després d’haver estat tres cops segon i dos ter­cer. El segon de l’any pas­sat, el belga Gui­llaume de Mévius, s’ha incor­po­rat a Mini, i amb un pro­jecte a llarg ter­mini vol tor­nar a ser una de les sor­pre­ses de la com­pe­tició. En aquesta edició dos dobles gua­nya­dors del Dakar en motos s’estre­na­ran en un cotxe, el Toyota. L’aus­tralià Toby Price (2016 i 2019) i l’anglès Sam Sun­der­land (2017 i 2022) van dis­pu­tar la dar­rera edició en dues rodes –cinquè de la gene­ral i aban­do­na­ment–, i ara obren un nou capítol.

Com sem­pre en les motos, tot està molt obert i, de fet, des del 2015 el gua­nya­dor no repe­teix. El dar­rer a fer-ho va ser el català Marc Coma. L’últim gua­nya­dor, el nord-ame­ricà Ricky Bra­bec (Honda), torna a ser un dels favo­rits, però no arriba en les millors con­di­ci­ons, després de caure i fer-se mal en un genoll en el Ral·li del Mar­roc de l’octu­bre. El que està pletòric és Ross Branch (Hero), segon l’any pas­sat i que enguany ha gua­nyat el títol mun­dial de raids. El pilot de Botswana des­taca per la seva regu­la­ri­tat. Els sud-ame­ri­cans sem­pre estan llui­tant per les posi­ci­ons de pri­vi­legi, i enguany ho tor­na­ran a fer. Des­ta­quen l’argentí Kevin Bena­vi­des (KTM), que va gua­nyar el 2023 i el 2021, i va ser quart el 2024, però acaba de sor­tir d’una lesió; i el xilè Pablo Quin­ta­ni­lla (Honda), que després de dotze par­ti­ci­pa­ci­ons i dos segons llocs, ja té ganes de ser el campió.

FINS AL DIA 17

Catorze jornades i un dia de descans comencen avui a l’Aràbia Saudita amb el pròleg

‘Monsieur Dakar’ no hi participa

Stéphane Peterhansel, conegut com Monsieur Dakar, no serà present a la sortida d’aquesta edició. El francès, de 59 anys, no ha trobat un projecte per a aquesta 47a edició, però no descarta tornar a participar en el Dakar del 2026. Fins ara Stéphane Peterhansel havia disputat totes les edicions des del 1988, un total de 36, i és el pilot amb més victòries en el Dakar, amb 14. El francès va aconseguir sis victòries en motos i vuit en cotxes, la darrera en l’edició del 2021. També té el rècord de guanyar més etapes tant en motos com en cotxes. Stéphane Peterhansel ha guanyat 50 etapes en cotxes, l’última el 2024, i està empatat amb el finlandès Ari Vatanen, mentre que en motos en va aconseguir 33 i està igualat amb el seu compatriota Cyril Despres.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)