Dakar

Primer Dakar desert de Sanz

Motor. La pilot de Corbera de Llobregat clou una ratxa de 14 anys completant el raid perquè els comissaris de la FIA l’obliguen a retirar-se pels danys en l’arc de seguretat del Century CR-6T

El magnífic rècord que lluïa Laia Sanz de 14 edicions del Dakar començades i acabades, onze en motos i tres en cotxes, es va estroncar, dissabte, per culpa d’un maleït accident que, per sort, no li va comportar conseqüències físiques, tot i que el vehicle va bolcar. La pilot de Corbera de Llobregat i el seu copilot, l’italià Maurizio Gerini, van topar contra una pedra amagada rere la pols que aixecava el sud-africà Giniel de Villiers en el quilòmetre 330 de l’especial que els va arruïnar la cursa quan ja havien reduït la velocitat per culpa de problemes mecànics. Malgrat que van reparar el vehicle i van arribar a la meta, els comissaris de la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA) van determinar que el Century CR-6T no estava en condicions de continuar en cursa perquè van apreciar una deformació de dos mil·límetres en l’arc de seguretat del vehicle, fet que afecta la resistència estructural.

Tot i que els enginyers de l’equip consideren que no hauria passat res, les normes són taxatives. A més, no es pot canviar ni reparar el xassís d’un cotxe en la cursa. “La FIA, en temes de seguretat, és molt exigent. És normal i toca acceptar-ho”, reflexiona la catalana, que relata els fets: “Ens havíem quedat sense la tercera marxa en el quilòmetre 20. Després, en un tram de pols, ens havien deixat de funcionar tots els instruments de navegació. Anàvem molt tranquils per acabar l’etapa.” De sobte, però, tot es va capgirar: “A 70 quilòmetres del final, hem enxampat una pedra i hem bolcat.”

Ahir, després d’una mala nit, Sanz valorava el present i començava a construir mentalment el futur: “El que he fet en aquest 14è Dakar és molt bèstia i ho valoro. Segurament, tocava marxar cap a casa per estadística, però estic molt dolguda perquè anàvem molt bé i marxar cap a casa el primer dia i d’aquesta manera fa mal. Creia que aquest podia ser un any per fer-ho molt bé tant en la categoria 4x2 com en la general. Però no ho he dit tot en el Dakar.”

Novena en la general de motos el 2015, la millor classificació d’una dona en la història, i onze cops campiona femenina, aspirava a millorar el quinzè lloc de cotxes del 2024. També tenia la il·lusió de lluitar pel títol de 4x2, a pesar del dèficit de rodatge previ en la cursa –mancances pel fet de no formar part d’un equip oficial, pel qual lluita i seguirà lluitant–, que dissabte, tot just en la primera etapa després del pròleg, es va cobrar la primera víctima il·lustre. La reina de la fiabilitat del Dakar torna cap a Catalunya digerint el disgust, però ja pensa a tornar al raid per setzena vegada.

LA REFLEXIÓ

El que he fet en aquest 14è Dakar és molt bèstia i ho valoro, però marxar cap a casa el primer dia i d’aquesta manera fa mal
Amb moto
2011 39a (Honda)
2012 39a (Gas Gas)
2013 93a (Honda)
2014 16a (Honda)
2015 9a (Honda / KTM)
2016 15a (KTM)
2017 16a (KTM)
2018 12a (KTM)
2019 12a (KTM)
2020 18a (Gas Gas)
2021 17a (Gas Gas)
Amb cotxe
2022 23a (Mini John Cooper)
2023 65a (Astara)
2024 15a (Century)
2025 abandonament (Century)
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)