Un Dakar extrem de dunes, navegació i comissaris FIA
Motor. Dakar. Laia Sanz, Carlos Sainz i Sébastien Loeb, fora pels jutges, i Nani Roma, lluny de la lluita pel títol, víctimes de cinc etapes d’exigència
Les retirades de pilots insignes com Laia Sanz i el seu copilot Maurizio Gerini (Century), i Carlos Sainz i el català Lucas Cruz (Ford), a més del mític Sébastien Loeb (Dacia), descriuen la duresa de les primeres cinc etapes del Dakar 2025 que es corre per sisena vegada a l’Aràbia Saudita. També s’ha de remarcar l’adeu en la lluita per la general del campió el 2014 Nani Roma (Ford), que, al costat d’Àlex Haro, continua en cursa en la seva vint-i-vuitena participació només amb el deure d’ajudar els seus companys de marca. Des de l’òptica catalana, el desè lloc a 1h09:44 del jove debutant Edgar Canet (KTM) en motos i el segon lloc en camions del navegant Moisès Torrellardona (Iveco) són els resultats més destacables, a banda de les bones posicions dels copilots del país.
Tot plegat, ha marcat la primera part del Dakar 2025, una cursa extrema condicionada per la duresa inherent del recorregut i per les decisions dels comissaris de la FIA, que han fet bandera de la seguretat i han obligat a la retirada als vehicles de pilots il·lustres en la cursa. És el cas de Sanz, que sempre havia acabat en les seves catorze participacions anteriors i que ha viscut un adeu prematur que, un cop digerit, l’enforteix de cara al futur, i del tetracampió Carlos Sainz, que defensava el títol i ha fet les maletes. També de Loeb. El nou cops campió del mundial de ral·lis va bolcar el seu Dacia Sandrider en la tercera etapa i els comissaris van considerar que el xassís era insegur. En cas aquest cas, Dacia va presentar una al·legació adduint que la deformació d’una secció de l’estructura no és una part integral de la resistència estructural. Sainz també es va queixar públicament.
Els líders
En cotxes, el sud-africà Henk Lategan (Toyota) és líder amb 10:17 de marge sobre el saudita Yazeed Al Rahji (Toyota). El temible qatarià i cinc cops campió Naser Al-Attiyah (Dacia) havia guanyat dijous la seva primera etapa després d’una primera setmana plena de problemes i amenaçava situant-se quart a 25 minuts, tot i que finalment són 35 perquè els jutges el van penalitzar amb deu per haver perdut una roda de recanvi i se li va esmunyir el triomf parcial per només un segon. El copilot català Armand Oliveras, que seu al costat del brasiler Lucas Moraes (Toyota) és cinquè, mentre que un altre copilot del país, Daniel Oliveras, és vuitè guiant els passos del pilot argentí Juan Cruz Yacopini (Toyota). Oriol Mena i el pilot lituà Rokas Baciuska (Toyota) son quinzens però van guanyar la segona etapa. El debut en cotxes del cuiner Nandu Jubany, que el 2018 va acabar en motos, i Marc Solà (MD), també té molt mèrit. Són 29ns en la general i cinquens en 4x2. En motos, mana l’australià Daniel Sanders (KTM), amb 15:02 de sobre el valencià Tosha Schareina (Honda) perquè ahir li van perdonar una sanció de 8 minuts. Amb només 19 anys Canet, veloç, va ser tercer en el pròleg i s’adapta en el seu debut.