MOTOR
GRAN PREMI DEL JAPÓ DE MOTOCICLISME
«Match ball» doble per a Márquez
El pilot de Cervera podria ser campió a Estoril a finals de mes
Tercer triomf seguit, amb un ritme fora de l'abast d'Espargaró
«El campionat s'ha complicat perquè no hem guanyat. Ara hem de fer 50 punts i esperar un error de Márquez»
Res fa pensar que l'únic títol que no està adjudicat en el mundial de motociclisme no acabi a la vitrina de Marc Márquez. Nou victòries –sis més que els seus rivals–, onze podis i una superioritat que desmoralitzaria qualsevol rival que no fos Pol Espargaró –per allò que la seva moto és sobre el paper la mateixa– són arguments de tantíssim pes que només un error o un infortuni li privaran de ser campió. Potser no ho serà en el pròxim gran premi, però millor, perquè a Xest, el 7 de novembre, hi tindrà tota la claca i la festa serà més gran. Ahir Marc Márquez va fer una altra demostració d'autoritat, de principi a final, incontestable, sense dret a rèplica, amb victòria i volta ràpida afegides a la posició preferent per conformar un altre hat-trick. Arrencava en la posició preferent, va ser el millor amb el gas i l'embragatge i la resta només el va veure de lluny. Són nou victòries, a una de les 10 (en 125 cc) de Fausto Gresini (1987) i a dues del rècord galàctic de Valentino Rossi (1997), que Márquez podria igualar però no superar.
En la sortida van fer-ho bé sobretot els pilots que sortien de la segona fila, com Smith i Rabat. Terol, en canvi, va sortir molt malament i li va costar sis voltes i molt d'esforç posar-se a roda de Pol Espargaró, que des del tercer gir ja es va adonar que encaixaria dècimes constantment. Terol, amb millor ritme que Espargaró i pràcticament a la mateixa dècima que Márquez, va superar el vallesà abans de mitja cursa, però aquesta va ser la gran sort d'Espargaró, que es va enganxar al pilot d'Alcoi conscient que a Márquez no el guanyaria si no hi havia una catàstrofe, però que havia d'acabar al davant de Terol per mantenir-se viu en el campionat. Va ser a set voltes del final, i després d'uns minuts de pressió, que el català va aprofitar un error de Terol per recuperar el segon lloc, que el deixa a 17 punts de Márquez i només a cinc de Terol. Espargaró va canviar de ritme i va retallar la diferència clarament amb Márquez, que ja estava administrant el seu avantatge. Al pilot de Cervera també li convenia que Espargaró fos segon, perquè així es destaca més com a líder, però va estar a punt d'arruïnar-ho tot a dues voltes del final, en un doblatge innecessàriament arriscat amb el francès Louis Rossi, amb el qual es va tocar.
Al darrere, la gran cursa de Tito Rabat –sempre en el grup que lluitava per la quarta posició– va obtenir el premi relatiu del sisè lloc, que, això sí, li permet situar-se cinquè del campionat, la millor posició a la qual pot aspirar.
CLASSIFICACIONS
Els comptes per a Estoril
Marc Márquez té dues oportunitats per ser campió. Per assegurar-se el títol a Estoril, però, hauria de guanyar i esperar que Espargaró no fos tercer i Terol no fos quart. Si cap dels dos acabés la cursa Márquez en faria prou sent quart. Aquests són els comptes bàsics per a Estoril. Amb la calculadora a la mà i pensant que queden dues curses, Márquez sap que, encara que Terol o Espargaró les guanyessin totes dues, en faria prou fent dos segons llocs en cas que fos l'alcoià el guanyador, o un segon i un quart si la referència fos el pilot de Granollers, el seu màxim rival. Pel subcampionat, Espargaró sap que superarà Terol si acaba a davant seu –i entre els quatre primers– en les dues curses.
Derbi, nou títols de constructors
Amb els punts de Márquez, Espargaró i Vázquez, Derbi va assegurar-se ahir el seu desè títol de constructors, un currículum que es va encetar el 1969 amb el títol dels 50 cc (gràcies sobretot a Ángel Nieto) i que va continuar en la categoria mínima (1970, 1986, 1987, 1988) i a 125 cc (1971, 1972 i 1988). Dotze anys després dels últims títols la marca catalana (ara en el grup Piaggio) ha aconseguit superar la marca mare (Aprilia), tot i que encara no s'ha assegurat el títol de pilots. Això sí, dos dels tres aspirants (Márquez i Espargaró) piloten les seves motos. Només Honda (59), MV Agusta (37), Yamaha (37), Aprilia (18) i Suzuki (15) superen Derbi, que ja ha atrapat Kawasaki.