Més motor

MOTOR / 46è RAL·LI CATALUNYA-COSTA DAURADA

Ha arribat l'hora de Sordo

Amb els títols decidits i lliure d'ordres, té llibertat total per buscar el triomf

El cantàbric ha disputat 82 ral·lis del mundial i no n'ha pogut guanyar cap

La gran novetat de la prova són els trams mixtos de l'etapa de divendres

El Ral·li Catalunya té tots els números per convertir-se en l'escenari de la primera victòria mundialista del cantàbric Dani Sordo i, paradoxalment, de la seva última prova amb l'equip oficial Citroën, amb el qual disputa el mundial des del 2006. El Ral·li de Gal·les és sobre terra i Ogier conduirà el C4 WRC número 2, i la temporada vinent Sordo no continuarà en el primer equip Citroën si no alinea un tercer cotxe, i encara està per veure si tindrà un dels nous DS3 WRC de l'equip júnior. Per tant, gran moment per reivindicar-se, no només davant dels seus caps, sinó també amb la perspectiva de l'entrada de nous equips en el campionat.

Lluny de les fantasies patriòtiques espanyoles d'altres anys, aquest cop la candidatura de Sordo a la victòria és molt ferma. Per raons diverses. El cantàbric és un pilot molt competitiu sobre asfalt –majoritari en la prova catalana, tot i els trams mixtos del primer dia– i sembla que l'acoblament amb el seu nou copilot, Diego Vallejo, ja és òptim. Però aquests actius no són nous, i fins ara Sordo no ha guanyat mai. El que canvia és que aquest cop no hi haurà ni ordres ni insinuacions d'equip. Loeb ja és campió, Citroën també i que Ogier s'asseguri el subcampionat depèn només que acabi les dues curses que queden.

Tot i que algunes fonts apunten que Sordo hauria rebut la promesa que disposaria d'un tercer DS3 oficial l'any vinent, altres postulen Petter Solberg per a aquest seient. Una altra dada per retenir és que no és gens clar que Red Bull continuï patrocinant l'equip B, perquè té dubtes sobre la rendibilitat de la inversió. I això que tenen el mediàtic Kimi Räikkönen.

Loeb i Solberg.

Per tant, el millor comiat que Citroën pot oferir a Sordo és posar-li bé les coses perquè guanyi en la seva 83a participació en un ral·li del mundial. Sobre el paper no ho pot impedir cap dels pilots de Ford, que no són prou competitius sobre l'asfalt. Tampoc Ogier és superior a Sordo sobre l'asfalt, i menys a Catalunya. I Räikkönen, per ràpid que sigui sobre l'ample asfaltat català, continua estant en una altra lluita. Les alternatives reals a Sordo són Loeb i Petter Solberg. Del francès és una incògnita la seva motivació, si ve determinat a ajudar Sordo o si voldrà la victòria si veu que en el primer i llarguíssim tram mixt (35 km) l'avantatja d'un grapat de segons. Del noruec, amb un C4 gairebé com els oficials, es pot esperar tot sobre l'asfalt –ja fa anys que també és ràpid en aquesta superfície– i, sobretot, és quart en l'ordre de sortida, una bona posició –igual com la cinquena de Sordo– per trobar les porcions de terra més netes i marcar les diferències. Un dels altres especialistes sobre asfalt, François Duval, és baixa perquè no ha pogut completar el pressupost per competir amb un Subaru Impreza WRC.

El caràcter mixt dels trams d'avui promet espectacle, però també s'ha de tenir en compte que, sense Duval, només hi haurà dotze WRC en la sortida. La inscripció es redueix a 53 equips, 27 menys que en l'edició 2009 –falten els pilots de Pirelli Star Driver i la crisi es nota– i entre els absents també hi haurà Xevi Pons, que es reserva per al Ral·li de Gal·les. Sí que hi participaran alguns dels pilots catalans més notables. A banda de Climent Domingo (Peugeot 206 S1600) i l'andorrà Joan Vinyes (Suzuki Swift S1600) pugnaran en el grup N els Mitsubishi Evo X d'Albert Orriols –ja expert en aquest ral·li, el flamant campió català Jordi Zurita i Eduard Forés, a més de l'Abarth S2000 de l'andorrà Albert Llovera, a qui acompanyarà Marc Martí.

Històrics, el complement.

S'estalviaran els trams mixtos, però dissabte i diumenge se'ls podrà admirar en cinc especials. Són setze equips amb vehicles d'alt valor històric, que a més respecten la decoració de l'època en què competien. Són unitats d'Audi Quattro, Fiat 124 Abarth, Ford Escort RS, Lancia Fulvia HF, Lancia Delta Integrale, Opel Ascona, Opel Manta 400, Peugeot 104 ZS, Peugeot 205 Turbo 16, R-5 Maxi Turbo, R-5 Turbo Tour de Corse, Alpine A310, Talbot Lotus i Triumph TR7 que entretindran l'espera entre la primera passada i la segona pels trams. Dissabte se'ls espera a Santa Marina (11.54 h), la Mussara (13.06h) i Riudecanyes (13.52h) i diumenge al Priorat (10.01 h) i la Serra d'Almos (11.40 h).

Edicions fora del mundial
1957 Salvadó - «Milano»
Alfa Romeo 1975
1958 Eliakin - Lluch
Saab 93
1959 Soler Roig - Romagosa
Porsche
1960 Hohenlohe - Lluch
BMW 700
1961 J. Fernández - Grifoll
BMW 700
1962 «Clery» - «Cala»
BMW 700
1963 Palau Ribes - Palou
Fiat Abarth 850
1964 J. Juncosa - Cañellas
Fiat Abarth 1000
1973 Cañellas - Ferrater
Seat 1430-1800
1974 Etchebers - Etchebers
Porsche Carrera
1975 Zanini - Martínez
Seat 1430-1800
1976 Bagratión - Barbeito
Lancia Stratos
1977 Zanini - Petisco
Seat 124-1800
1978 Zanini - Petisco
Fiat 131 Abarth
1979 B. Fernández - Sala
Fiat 131 Abarth
1980 Zanini - J. Sabater
Porsche 911 SC
1981 Ortiz - Barreras
Renault 5 Turbo
1982 Zanini - V.Sabater
Talbot Sunbeam Lotus
1983 Vudafieri - Siviero
Lancia Rally 037
1984 S. Servià - J. Sabater
Opel Manta 400
1985 Tabaton - Tedeschini
Lancia Rally 037
1986 Tabaton - Tedeschini
Lancia Delta S4
1987 Cerrato - Cerri
Lancia Delta 4WD
1988 Saby - Fauchille
Lancia Delta 4WD
1989 Loubet - Andrié
Lancia Delta Integrale
1990 Cerrato - Cerri
Lancia Delta Integrale
Edicions en el calendari del mundial
1991 Schwarz - Hertz
Toyota Celica GT4
1992 Sainz - Moya
Toyota Celica 4WD
1993 Delecour - Grataloup
Ford Escort Cosw.
1994(*) Bertone-Chiapponi
Toyota Celica 4WD
1995 Sainz - Moya
Subaru Impreza 555
1996 McRae - Ringer
Subaru Impreza 555
1997 Makinen-Harjanne
Mitsubishi Lancer E.4
1998 Auriol - Giraudet
Toyota Corolla WRC
1999 Bugalski - Chiaroni
Citroën Xsara KC
2000 McRae - Grist
Ford Focus WRC
2001 Auriol - Giraudet
Peugeot 206 WRC
2002 Panizzi - Panizzi
Peugeot 206 WRC
2003 Panizzi - Panizzi
Peugeot 206 WRC
2004 Martin - Park
Ford Focus WRC04
2005 Loeb - Elena
Citroën Xsara WRC
2006 Loeb - Elena
Citroën Xsara WRC
2007 Loeb - Elena
Citroën C4 WRC
2008 Loeb - Elena
Citroën C4 WRC
2009 Loeb - Elena
Citroën C4 WRC (*) Puntuable per al mundial 2 litres
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)