Més motor

MOTOR

GRAN PREMI DE COREA DE FÓRMULA 1

Alonso tornar a guanyar i va complint el seu llibre de ruta

Podria ser campió al Brasil si guanyés i Webber no fos ni quart

L'australià s'estavella en la segona volta real i Vettel trenca el motor quan manava

Hamilton i Massa fan podi en una cursa amb pluja i un munt d'incidències

L'aigua espatlla els camins, i també el destí dels Red Bull, que tornen de Corea maleint els coreans que van decidir que 1.500 operaris acabarien sí o sí un circuit fet a última hora i paralitzat més de 30 dies entre el juliol i l'agost per les pluges. Mark Webber, un reputat pilot sobre asfalt mullat, va cometre una errada de pilotatge de la qual es penedirà molt de temps perquè si hagués mantingut el cotxe sobre l'asfalt seria poc menys que campió, veient els incidents aliens al pilotatge que van afectar Sebastian Vettel –ja és curiós que es trenqui un motor Renault, i més en una cursa amb poca exigència– i Fernando Alonso, que va perdre temps en el seu canvi de pneumàtics. Però l'asturià va emergir de la foscor que va presidir el final de cursa –gairebé negra nit, al límit de la visibilitat– i, seguint el seu llibre de ruta que preveia guanyar i fer podis i que els Red Bull no acabessin alguna cursa, ja és líder. I no només això, sinó que d'estar a 14 punts de Webber passa a tenir-ne 11 d'avantatge quan només queden dues curses. És a dir, que guanyant al Brasil descartaria Hamilton i Vettel (ara amb possibilitats matemàtiques) i seria campió si Webber no acabés entre els quatre primers.

Aquest és el context que deixa una cursa marcada per la pluja i que va estar a prop de no disputar-se. És el que hauria volgut Webber en una mena d'instint premonitori. De les 55 voltes, 25 (i 22 de les 24 primeres) es van fer rere el cotxe de seguretat. I els Red Bull, que ho veien tot clar quan no estava ni clar que s'arribaria a les voltes mínimes per atorgar tots els punts, van perdre-ho tot en l'error de Webber i en el problema de motor de Vettel. La seva estratègia de no designar un pilot número 1 va ser bona fins ahir, com ho demostra el fet que si Vettel no hagués trencat el motor seria líder amb gran avantatge, però ara és clar que Webber ha de ser el prioritari, si és que s'hi és a temps. El llibre de ruta d'Alonso preveia un KO dels Red Bull i enlloc no consta que ara no el pugui tenir l'asturià, però si hi ha un conjunt pilot-cotxe fiable i sòlid aquest és Alonso-Ferrari; l'asturià, a més, ja és el pilot amb més victòries del curs, amb cinc.

Rehabilitats.

Lewis Hamilton va semblar que podia pressionar Alonso en la segona meitat de la cursa, quan a l'asturià li van recomanar que conservés els pneumàtics. Però la seva oportunitat, quan es va situar segon per l'aturada a boxs lenta d'Alonso, es va esvair quan va marxar el cotxe de seguretat.

La cursa va tenir molts damnificats entre els especialistes sobre mullat. A més de Webber i Vettel, a Button li van arruïnar la cursa amb un canvi de pneumàtics prematur que el va enfonsar. Igual que a Alguersuari amb l'aturada a boxs quan ja s'havia ficat en la zona de punts. En canvi, Felipe Massa, un pilot que detestava l'aigua, va tornar al podi després d'haver aguantat moltes voltes el ritme de Hamiton. Però el gran rehabilitat va ser Michael Schumacher. Tot i ser avançat per Rosberg a l'inici real de cursa, el kaiser va acabar quart i va igualar el seu millor resultat de la temporada però, sobretot, va mostrar-se competitiu en condicions difícils. Just rere seu, Robert Kubica va recollir el cinquè lloc, que hauria correspost al seu company Vitali Petrov, que va perdre el control del cotxe i va acabar contra la tanca.

Jaume Alguersuari tampoc no va obtenir premi, i se'l mereixia. Amb una aturada a boxs eficient i sense cometre errades, hauria pogut millorar encara més el novè lloc que ocupava. Al final el desgast dels pneumàtics li va passar factura i entre l'esforç per avançar Heidfeld primer i per contenir Hülkenberg, que els acabava de canviar, va perdre el desè lloc en l'última volta. Només cal veure la posició final de Tonio Liuzzi –sisè, el seu millor resultat de l'any–, a qui el català havia avançat abans de fer l'aturada a boxs.

Només Alonso i Webber depenen d'ells.

Lluny de complicar el desenllaç pel títol, el GP de Corea l'ha aclarit. Únicament Alonso (231) i Webber (220) depenen d'ells mateixos, perquè Hamilton (210) i Vettel (206) necessitarien errades de l'asturià. Button (189) no està matemàticament descartat però en la pràctica i tenint quatre pilots a davant, ahir es va acomiadar de les possibilitats de revalidar el títol. Els punts afavoreixen Alonso i Webber, però per això mateix ara emergeix la figura del gregari. Massa no n'ha estat en tot l'any per molt que ahir fes podi i, per tant, Alonso està més sol del que –si a Red Bull i McLaren es fan les coses bé– haurien d'estar Mark Webber i Lewis Hamilton, ara que està claríssim que Vettel i Button estan fora de joc

CLASSIFICACIONS

Gran Premi del Japó
1r F. Alonso (Ferrari)
2h48:20.810
2n L. Hamilton (McLaren-Mercedes)
a 14.999
3r F. Massa (Ferrari)
a 30.868
4t M. Schumacher (Mercedes)
a 39.688
5è R. Kubica (Renault)
a 47.734
6è V. Liuzzi (Force India-Mercedes)
a 53.571
7è R. Barrichello (Williams-Cosw.)
a 1:09.257
8è K. Kobayashi (Sauber-Ferrari)
a 1:17.889
9è N. Heidfeld (Sauber-Ferrari)
a 1:20.107
10è N. Hülkenberg (Williams-Cos.)
a 1:20.851
11è J. Alguersuari (T. Rosso-Ferarri)
a 1:24.146
12è J. Button (McLaren-Mercedes)
a 1:29.939
13è H. Kovalainen (Lotus-Cosworth)
a 1 volta
14è B. Senna (HRT-Cosworth)
a 2 voltes
15è S. Yamamoto (HRT-Cosworth)
a 2 voltes
Abandonaments
A. Sutil (Force India-Mercedes)
46 voltes
S. Vettel (Red Bull-Renault)
45 voltes
V. Petrov (Renault)
39 voltes
T. Glock (Virgin-Cosworth)
31 voltes
S. Buemi (Toro Rosso-Ferrari)
30 voltes
J. Trulli (Lotus-Cosworth)
25 voltes
L. Di Grassi (Virgin-Cosworth)
25 voltes
M. Webber (Red Bull-Renault)
18 voltes
N. Rosberg (Mercedes)
18 voltes
Volta ràpida
F. Alonso, 1:50.257 (183,335 km/h)
v. 42
Líders successius
S. Vettel, v. 1 a 45; F. Alonso, v. 46 a 55.
Campionat de pilots
1r Fernando Alonso (Ferrari)
231
2n Mark Webber (Red Bull-Renault)
220
3r Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
210
4t Sebastian Vettel (Red Bull-Renault)
206
5è Jenson Button (McLaren-Mercedes)
189
6è Felipe Massa (Ferrari)
143
7è Robert Kubica (Renault)
124
8è Nico Rosberg (Mercedes)
122
9è Michael Schumacher (Mercedes)
66
10è Rubens Barrichello (Williams-Cosw.)
47
11è Adrian Sutil (F. India-Mercedes)
47
17è Pedro M. De la Rosa (Sauber-Ferrari)
6
19è Jaume Alguersuari (Toro Rosso-Ferrari)
3
Campionat de constructors
1r Red Bull-Renault
426
2n McLaren-Mercedes
399
3r Ferrari
374
4t Mercedes
188
5è Renault
143

LA PEL·LÍCULA DE LA CURSA

Sortida:
La definitiva arriba una hora i cinc minuts més tard que la primera. Pneumàtics de pluja extrema obligatoris.
Volta 17:
Per fi marxa el cotxe de seguretat. Rosberg supera Hamilton (se situa quart) i Schumacher avança Kubica i és novè.
Volta 19:
Webber trepitja l'herba artificial enfangada, s'envirolla, topa amb la tanca del costat contrari, torna a creuar la pista, Alonso l'evita però no Rosberg. Torna a entrar el cotxe de seguretat.
Volta 24:
Marxa el cotxe de seguretat. Només s'han fet dues voltes en condicions de cursa.
Volta 26:
Ja no hi ha problemes de visibilitat.
Volta 27:
Schumacher passa Button i és cinquè.
Volta 29:
Aturada a boxs de Button i Sutil, els primers que posen pneumàtics de mitja pluja. Sutil i Liuzzi s'envirollen i Alguersuari és novè.
Volta 31:
Aturada a boxs de Hülkenberg.
Volta 32:
Buemi perd el control i envesteix Glock. Torna el cotxe de seguretat. Aturada a boxs massiva, excepte Alonso i Vettel. Kubica perd temps a l'hora de tornar a la cursa pel trànsit i Alguersuari, també.
Volta 33:
Aturada a boxs de Vettel i Alonso, que perd uns segons per una badada d'un mecànic. Es reintegra a la pista tercer, rere Hamilton.
Volta 35:
Marxa el cotxe de seguretat. Hamilton, amb un cotxe molt radical, es passa de frenada a final de recta i Alonso recupera el segon lloc. Rere seu, Hamilton, Massa, Schumacher, Barrichello, Petrov (havia sortit 20è), Hülkenberg, Kubica i Kobayashi, en els punts. Alguersuari, 14è.
Volta 41:
Petrov perd el control i s'estavella.
Volta 43:
Vettel diu que té problemes de visibilitat.
Volta 46:
Vettel trenca el motor. Alguersuari és onzè i pressiona Heidfeld.
Volta 52:
Virolla de Button quan intentava pressionar Alguersuari. Aturada a boxs de Hülkenberg. Alguersuari ja és desè. Barrichello surt de la pista i perd dues posicions (setè). Hamilton es rendeix i dóna per bo el segon lloc.
Volta 54:
Alguersuari surt de la pista i Hülkenberg, amb rodes fresques, se li acosta.
Volta 55:
Alonso, Hamilton i Massa en el podi. Alguersuari no pot resistir la pressió de Hülkenberg i perd el punt del desè lloc.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)