Més motor

MOTOR

GRAN PREMI DE COREA DE FÓRMULA 1

Alonso tornar a guanyar i va complint el seu llibre de ruta

Podria ser campió al Brasil si guanyés i Webber no fos ni quart

L'australià s'estavella en la segona volta real i Vettel trenca el motor quan manava

Hamilton i Massa fan podi en una cursa amb pluja i un munt d'incidències

L'aigua espat­lla els camins, i també el destí dels Red Bull, que tor­nen de Corea maleint els core­ans que van deci­dir que 1.500 ope­ra­ris aca­ba­rien sí o sí un cir­cuit fet a última hora i para­lit­zat més de 30 dies entre el juliol i l'agost per les plu­ges. Mark Web­ber, un repu­tat pilot sobre asfalt mullat, va come­tre una errada de pilo­tatge de la qual es pene­dirà molt de temps perquè si hagués man­tin­gut el cotxe sobre l'asfalt seria poc menys que campió, veient els inci­dents ali­ens al pilo­tatge que van afec­tar Sebas­tian Vet­tel –ja és curiós que es tren­qui un motor Renault, i més en una cursa amb poca exigència– i Fer­nando Alonso, que va per­dre temps en el seu canvi de pneumàtics. Però l'asturià va emer­gir de la fos­cor que va pre­si­dir el final de cursa –gai­rebé negra nit, al límit de la visi­bi­li­tat– i, seguint el seu lli­bre de ruta que pre­veia gua­nyar i fer podis i que els Red Bull no aca­bes­sin alguna cursa, ja és líder. I no només això, sinó que d'estar a 14 punts de Web­ber passa a tenir-ne 11 d'avan­tatge quan només que­den dues cur­ses. És a dir, que gua­nyant al Bra­sil des­car­ta­ria Hamil­ton i Vet­tel (ara amb pos­si­bi­li­tats matemàtiques) i seria campió si Web­ber no acabés entre els qua­tre pri­mers.

Aquest és el con­text que deixa una cursa mar­cada per la pluja i que va estar a prop de no dis­pu­tar-se. És el que hau­ria vol­gut Web­ber en una mena d'ins­tint pre­mo­ni­tori. De les 55 vol­tes, 25 (i 22 de les 24 pri­me­res) es van fer rere el cotxe de segu­re­tat. I els Red Bull, que ho veien tot clar quan no estava ni clar que s'arri­ba­ria a les vol­tes mínimes per ator­gar tots els punts, van per­dre-ho tot en l'error de Web­ber i en el pro­blema de motor de Vet­tel. La seva estratègia de no desig­nar un pilot número 1 va ser bona fins ahir, com ho demos­tra el fet que si Vet­tel no hagués tren­cat el motor seria líder amb gran avan­tatge, però ara és clar que Web­ber ha de ser el pri­o­ri­tari, si és que s'hi és a temps. El lli­bre de ruta d'Alonso pre­veia un KO dels Red Bull i enlloc no consta que ara no el pugui tenir l'asturià, però si hi ha un con­junt pilot-cotxe fia­ble i sòlid aquest és Alonso-Fer­rari; l'asturià, a més, ja és el pilot amb més victòries del curs, amb cinc.

Reha­bi­li­tats.

Lewis Hamil­ton va sem­blar que podia pres­si­o­nar Alonso en la segona mei­tat de la cursa, quan a l'asturià li van reco­ma­nar que con­servés els pneumàtics. Però la seva opor­tu­ni­tat, quan es va situar segon per l'atu­rada a boxs lenta d'Alonso, es va esvair quan va mar­xar el cotxe de segu­re­tat.

La cursa va tenir molts dam­ni­fi­cats entre els espe­ci­a­lis­tes sobre mullat. A més de Web­ber i Vet­tel, a But­ton li van arruïnar la cursa amb un canvi de pneumàtics pre­ma­tur que el va enfon­sar. Igual que a Alguer­su­ari amb l'atu­rada a boxs quan ja s'havia ficat en la zona de punts. En canvi, Felipe Massa, un pilot que detes­tava l'aigua, va tor­nar al podi després d'haver aguan­tat mol­tes vol­tes el ritme de Hami­ton. Però el gran reha­bi­li­tat va ser Mic­hael Schu­mac­her. Tot i ser avançat per Ros­berg a l'inici real de cursa, el kai­ser va aca­bar quart i va igua­lar el seu millor resul­tat de la tem­po­rada però, sobre­tot, va mos­trar-se com­pe­ti­tiu en con­di­ci­ons difícils. Just rere seu, Robert Kubica va reco­llir el cinquè lloc, que hau­ria cor­res­post al seu com­pany Vitali Petrov, que va per­dre el con­trol del cotxe i va aca­bar con­tra la tanca.

Jaume Alguer­su­ari tam­poc no va obte­nir premi, i se'l merei­xia. Amb una atu­rada a boxs efi­ci­ent i sense come­tre erra­des, hau­ria pogut millo­rar encara més el novè lloc que ocu­pava. Al final el des­gast dels pneumàtics li va pas­sar fac­tura i entre l'esforç per avançar Heid­feld pri­mer i per con­te­nir Hülken­berg, que els aca­bava de can­viar, va per­dre el desè lloc en l'última volta. Només cal veure la posició final de Tonio Liuzzi –sisè, el seu millor resul­tat de l'any–, a qui el català havia avançat abans de fer l'atu­rada a boxs.

Només Alonso i Web­ber depe­nen d'ells.

Lluny de com­pli­car el desen­llaç pel títol, el GP de Corea l'ha acla­rit. Única­ment Alonso (231) i Web­ber (220) depe­nen d'ells matei­xos, perquè Hamil­ton (210) i Vet­tel (206) neces­si­ta­rien erra­des de l'asturià. But­ton (189) no està matemàtica­ment des­car­tat però en la pràctica i tenint qua­tre pilots a davant, ahir es va aco­mi­a­dar de les pos­si­bi­li­tats de reva­li­dar el títol. Els punts afa­vo­rei­xen Alonso i Web­ber, però per això mateix ara emer­geix la figura del gre­gari. Massa no n'ha estat en tot l'any per molt que ahir fes podi i, per tant, Alonso està més sol del que –si a Red Bull i McLa­ren es fan les coses bé– hau­rien d'estar Mark Web­ber i Lewis Hamil­ton, ara que està claríssim que Vet­tel i But­ton estan fora de joc

CLASSIFICACIONS

Gran Premi del Japó
1r F. Alonso (Ferrari)
2h48:20.810
2n L. Hamilton (McLaren-Mercedes)
a 14.999
3r F. Massa (Ferrari)
a 30.868
4t M. Schumacher (Mercedes)
a 39.688
5è R. Kubica (Renault)
a 47.734
6è V. Liuzzi (Force India-Mercedes)
a 53.571
7è R. Barrichello (Williams-Cosw.)
a 1:09.257
8è K. Kobayashi (Sauber-Ferrari)
a 1:17.889
9è N. Heidfeld (Sauber-Ferrari)
a 1:20.107
10è N. Hülkenberg (Williams-Cos.)
a 1:20.851
11è J. Alguersuari (T. Rosso-Ferarri)
a 1:24.146
12è J. Button (McLaren-Mercedes)
a 1:29.939
13è H. Kovalainen (Lotus-Cosworth)
a 1 volta
14è B. Senna (HRT-Cosworth)
a 2 voltes
15è S. Yamamoto (HRT-Cosworth)
a 2 voltes
Abandonaments
A. Sutil (Force India-Mercedes)
46 voltes
S. Vettel (Red Bull-Renault)
45 voltes
V. Petrov (Renault)
39 voltes
T. Glock (Virgin-Cosworth)
31 voltes
S. Buemi (Toro Rosso-Ferrari)
30 voltes
J. Trulli (Lotus-Cosworth)
25 voltes
L. Di Grassi (Virgin-Cosworth)
25 voltes
M. Webber (Red Bull-Renault)
18 voltes
N. Rosberg (Mercedes)
18 voltes
Volta ràpida
F. Alonso, 1:50.257 (183,335 km/h)
v. 42
Líders successius
S. Vettel, v. 1 a 45; F. Alonso, v. 46 a 55.
Campionat de pilots
1r Fernando Alonso (Ferrari)
231
2n Mark Webber (Red Bull-Renault)
220
3r Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
210
4t Sebastian Vettel (Red Bull-Renault)
206
5è Jenson Button (McLaren-Mercedes)
189
6è Felipe Massa (Ferrari)
143
7è Robert Kubica (Renault)
124
8è Nico Rosberg (Mercedes)
122
9è Michael Schumacher (Mercedes)
66
10è Rubens Barrichello (Williams-Cosw.)
47
11è Adrian Sutil (F. India-Mercedes)
47
17è Pedro M. De la Rosa (Sauber-Ferrari)
6
19è Jaume Alguersuari (Toro Rosso-Ferrari)
3
Campionat de constructors
1r Red Bull-Renault
426
2n McLaren-Mercedes
399
3r Ferrari
374
4t Mercedes
188
5è Renault
143

LA PEL·LÍCULA DE LA CURSA

Sortida:
La definitiva arriba una hora i cinc minuts més tard que la primera. Pneumàtics de pluja extrema obligatoris.
Volta 17:
Per fi marxa el cotxe de seguretat. Rosberg supera Hamilton (se situa quart) i Schumacher avança Kubica i és novè.
Volta 19:
Webber trepitja l'herba artificial enfangada, s'envirolla, topa amb la tanca del costat contrari, torna a creuar la pista, Alonso l'evita però no Rosberg. Torna a entrar el cotxe de seguretat.
Volta 24:
Marxa el cotxe de seguretat. Només s'han fet dues voltes en condicions de cursa.
Volta 26:
Ja no hi ha problemes de visibilitat.
Volta 27:
Schumacher passa Button i és cinquè.
Volta 29:
Aturada a boxs de Button i Sutil, els primers que posen pneumàtics de mitja pluja. Sutil i Liuzzi s'envirollen i Alguersuari és novè.
Volta 31:
Aturada a boxs de Hülkenberg.
Volta 32:
Buemi perd el control i envesteix Glock. Torna el cotxe de seguretat. Aturada a boxs massiva, excepte Alonso i Vettel. Kubica perd temps a l'hora de tornar a la cursa pel trànsit i Alguersuari, també.
Volta 33:
Aturada a boxs de Vettel i Alonso, que perd uns segons per una badada d'un mecànic. Es reintegra a la pista tercer, rere Hamilton.
Volta 35:
Marxa el cotxe de seguretat. Hamilton, amb un cotxe molt radical, es passa de frenada a final de recta i Alonso recupera el segon lloc. Rere seu, Hamilton, Massa, Schumacher, Barrichello, Petrov (havia sortit 20è), Hülkenberg, Kubica i Kobayashi, en els punts. Alguersuari, 14è.
Volta 41:
Petrov perd el control i s'estavella.
Volta 43:
Vettel diu que té problemes de visibilitat.
Volta 46:
Vettel trenca el motor. Alguersuari és onzè i pressiona Heidfeld.
Volta 52:
Virolla de Button quan intentava pressionar Alguersuari. Aturada a boxs de Hülkenberg. Alguersuari ja és desè. Barrichello surt de la pista i perd dues posicions (setè). Hamilton es rendeix i dóna per bo el segon lloc.
Volta 54:
Alguersuari surt de la pista i Hülkenberg, amb rodes fresques, se li acosta.
Volta 55:
Alonso, Hamilton i Massa en el podi. Alguersuari no pot resistir la pressió de Hülkenberg i perd el punt del desè lloc.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.