Fórmula 1

Vettel ja aixeca dos dits

El pilot de Red Bull revalida el títol quan falten quatre curses per al final del campionat

Button celebra un triomf en què somiava

Alonso és segon i el podi reuneix tres campions i cinc títols

Sebastian Vettel havia dit que volia guanyar la cursa, però ahir, al circuit de Suzuka, es va haver de conformar amb ser tercer perquè Jenson Button i Fernando Alonso es van obstinar a no fer-li cap regal el dia que el pilot de Red Bull va celebrar el seu segon títol mundial consecutiu i va desposseir l'asturià de ser el bicampió més jove de la història. La veu entretallada pel nus a la gola i els llargs silencis dins el cotxe tan bon punt va creuar la línia de meta van deixar prou clar que aquesta vegada el resultat tenia una importància relativa per a Vettel, aclamat per un enfervorit públic que no podia demanar més del que li va oferir aquesta quinzena prova del mundial. Una hora i mitja de gran espectacle a la pista i els tres millors pilots del moment actual compartint un podi que va reunir cinc títols mundials. Quasi res!

Vettel va sortir amb la fam pròpia de qui no en té prou amb nou victòries en catorze curses. Només això pot explicar la maniobra excessivament intimidatòria a Button en l'arrencada, sobre la qual els comissaris esportius van encertar en passar-hi de puntetes i no punir-la. Però al flegmàtic Button, l'acció li va tocar l'amor propi, tal com es va poder copsar al final de la cursa. Abraçada sincera al campió i tot seguit pregunta directa –“que no m'has vist, sobre l'herba?”– a la qual no hi va haver resposta.

Button no va fer més que confirmar el que ja havia anticipat en els entrenaments i en la qualificació. El pilot de McLaren volia un triomf a Suzuka i se'l va ben guanyar fent meravelles una vegada més amb el seu art –no es pot dir d'altra manera– en allargar la vida dels pneumàtics, mentre Lewis Hamilton s'havia d'aturar abans d'hora per una punxada lenta quan era segon i precedia el seu company d'equip. Gràcies al seu finíssim pilotatge, Button es va situar al capdavant de la cursa després de la segona aturada al box, mentre pels miralls veia com Vettel s'esforçava en va per intentar fer-li cometre una errada que l'anglès ni tan sols va insinuar.

Però Vettel no va ser l'únic que va pressionar Button en el camí cap al seu tercer triomf d'aquest any. I és que Alonso també va voler ser part activa de la festa allà on, segons l'asturià i a diferència de Red Bull i McLaren, el Ferrari no estrenava cap element nou. Sabent això i tenint present els problemes del monoplaça italià amb els pneumàtics, només algun visionari hauria cregut possible arribar a veure Alonso sortir davant Vettel després del tercer pit-stop i no només mantenir a ratlla les escomeses del pilot de Red Bull sinó que, una vegada alliberat de la pressió, anar a la recerca del líder. Dos segons a cinc voltes del final i un a tres girs del pas sota la bandera de quadres, amb el McLaren esgotant les últimes reserves de combustible van fer creure en l'increïble. El títol està decidit però la lluita pel subcampionat promet molt.

LA PEL·LÍCULA DE LA CURSA

Sortida. Vettel arracona Button, que ha de frenar, i el supera Hamilton. Massa, Alonso i Webber mantenen posicions rere els dos pilots de McLaren.
Volta 1. Kobayashi, setè a la graella, ha arrencat malament i és 12è. Alguersuari ha perdut tres llocs i és 19è. Volta 6. Alonso avança Massa (4t). Volta 7. Button supera Hamilton (2n), que roda amb un pneumàtic que perd pressió d'aire. Voltes 8 a 11. Hamilton canvia rodes (8). Tot seguit ho fan Vettel (9), Button, Alonso i Webber (10) i Massa (11). Alonso torna a la pista davant de Hamilton i és tercer. Volta 17. Alguersuari canvia les rodes quan era 14è. Volta 19. Vettel i Webber fan el segon canvi de rodes. Volta 20. Button canvia pneumàtics, torna a la pista davant de Vettel i és el líder. Hamilton i Massa es toquen i al Ferrari se li trenca un deflector de l'aleró davanter. Hamilton i Alonso s'aturen al box en la volta següent i Massa, en la 22; torna a pista davant de Hamilton.
Volta 23. Webber i Schumacher es toquen. L'aleró davanter del Red Bull queda malmès. En la volta següent surt el cotxe de seguretat per netejar la pista als revolts 7 i 16.
Volta 28. Es reprèn la cursa. Button precedeix Vettel, Alonso, Webber i Massa. Voltes 33 a 35. Tercera i última aturada de Vettel (33), Webber (34) i Hamilton (35). Volta 36. Alguersuari fa el segon ‘pit-stop'. Button posa rodes dures i manté el primer lloc. Volta 37. Alonso fa la tercera aturada i torna a la pista davant de Vettel (2n). Hamilton supera Massa. Volta 40. Vettel intenta pressionar Alonso però l'asturià manté el tipus. Volta 48. Red Bull envia un missatge per ràdio a Vettel i Webber i els diu que no assumeixin cap risc.
El resultat és fantàstic. Era quasi inesperat arribar a lluitar per la victòria. Això ens dóna molta moral per a les curses que queden
Fernando Alonso
FERRARI
És bo veure tres cotxes diferents separats de pocs segons a l'arribada; demostra que en aquests moments la F-1 és molt disputada
Jenson Button
McLAREN-MERCEDES
Volta 50. Alonso fa la volta més ràpida fins aquest moment i se situa a 1.0 de Button. Volta 52. Button replica la volta ràpida d'Alonso i assegura el seu tercer triomf d'aquest any.
No ha estat una cursa del tot fàcil. No he estat tan ràpid amb els pneumàtics tous com prevèiem ser-ho
A Monza vaig fer el meu avançament de l'any a Alonso i pel que ha semblat no tenia la intenció de deixar-m'ho repetir
Sebastian Vettel
RED BULL-RENAULT

PROTAGONISTES

No hi ha res a dir, ha estat difícil des del principi. Teníem la mateixa estratègia de Sergio Pérez, però esperava mantenir un altre ritme
Jaume Alguersuari
TORO ROSSO-FERRARI

Per oblidar

Jaume Alguersuari havia declarat després de la qualificació que tota la feina realitzada durant el cap de setmana s'havia fet pensant en la cursa, igual com a Monza. El resultat, però, va ser diametralment oposat a les expectatives.

Per emmarcar

La magistral cursa de Jenson Button i Fernando Alonso, òbviament. Però també la de Sergio Pérez i Nico Rosberg, que després de remuntar nou i tretze posicions, respectivament, van acabar en la zona dels punts.

El novè a sumar dos títols seguits

Sebastian Vettel és el novè pilot que en els 62 anys del mundial de F-1 ha celebrat dos títols seguits. El primer va ser Alberto Ascari (1952 i 1953, amb Ferrari). Juan Manuel Fangio va ser el següent, amb els títols del 1954 (Mercedes i Maserati) i 1955 (Mercedes) als quals va afegir els dels dos anys següents. Jack Brabham ho va aconseguir els anys 1959 i 1960, amb un Cooper i abans de construir el seu propi monoplaça. Van passar 25 anys fins que Alain Prost (McLaren) no va repetir un doble títol consecutiu el 1985 i 1986. Ayrton Senna (McLaren) ho va aconseguir els anys 1990 i 1991 i Michael Schumacher en dues ocasions: el 1994 i 1995, amb Benetton, i el 2000 i 2001, amb dos dels cinc títols seguits amb Ferrari. Mika Hakkinen (McLaren, 1998 i 1999), i Fernando Alonso (Renault, 2005 i 2006), completen la llista.

Un protocol massa rígid

Perdrà el temps qui vagi a Suzuka per lluir i ostentar. I és que no hi ha res a veure entre l'ambient del circuit japonès i el de dues setmanes abans, a Singapur. El públic que acudeix a Suzuka hi va per gaudir plenament de la seva passió per l'automobilisme i la fórmula 1 . Tots els pilots ho poden certificar, i per això un triomf en aquest tan bell i selectiu traçat és especial, tal com va recordar ahir Jenson Button. La llàstima és que el rígid protocol de les curses sigui tan inflexible. Es va veure ahir quan en els emotius moments de la trobada entre Sebastian Vettel i la gent del seu equip, tot just l'alemany va haver baixat del cotxe, Herbie Blash, director de cursa designat per la FIA, se'l va endur literalment cap al podi i va trencar aquella escena tan entranyable. En aquest sentit, quan aprendrà la F-1 del mundial de motociclisme?

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)