L'imperi del millor
Loeb es manté líder sense arriscar i té el Ral·li Catalunya sota control
Latvala deixa en evidència Hirvonen en tots els trams d'asfalt, però avui se sacrificarà
Sordo retalla distàncies i encara aspira al tercer lloc
Sébastien Loeb (Citroën DS3 WRC) va pel camí de la cinquena victòria de la temporada i de fer un pas importantíssim cap al seu vuitè títol mundial. Ahir va controlar la diferència respecte a Jari Matti Latvala (Ford Fiesta WRC) al voltant del mig minut mentre confia que Dani Sordo (Mini JCW WRC) acabi atrapant Mikko Hirvonen i resti encara més punts a l'encara aspirant al títol mundial. En qualsevol cas, la referència de Loeb és Hirvonen i no Latvala, perquè es dóna per descomptat que Latvala, si no pot atrapar Loeb, es tornarà a sacrificar i deixarà passar Hirvonen (i Sordo, si és el cas) per tal que el seu cap de files sumi alguna cosa més que els punts del quart lloc.
Loeb va donar ahir una lliçó d'ofici com només la poden oferir els campions. La jornada començava amb el tram del Priorat, el més llarg del mundial sobre asfalt (46 km). Loeb va avantatjar de 4.3 segons Latvala; de 12.7, Sordo, i de 25.8, Hirvonen. Una barbaritat indigna d'un aspirant a campió del món que, perplex, no sabia com justificar-ho: “No ho entenc, he anat molt bé, amb traçades perfectes.”
Tampoc devia entendre-ho en els cinc trams següents, en els quals Latvala el va repassar del dret i del revés i va convertir els 23.6 segons d'avantatge que tenia divendres en 1:24.4. Tram a tram i sense incidències. Mig segon per quilòmetre, No és estrany que en una entrevista recent a Malcolm Wilson –director de l'equip Ford M-sport– se li escapés (o potser ho va dir amb tota la intenció) que una bona parella de Ford per al 2012 seria la formada per Latvala i... Ogier.
Latvala i Sordo brillen
Loeb també va ser el més ràpid en el primer pas per Riba-roja i va ampliar la diferència a 36 segons. No li va importar que Latvala el superés en els quatre trams següents –en va guanyar tres i l'altre va ser per a Dani Sordo– i fins i tot es va permetre el luxe de fer un temps set segons pitjor en la segona passada pel Priorat, per tal d'assegurar. Loeb no es va cansar de dir que Latvala el pressiona, però la realitat és que té el ral·li on vol i perfectament controlat.
L'altre focus d'atenció de l'etapa d'ahir va ser la previsible remuntada de Sordo, amb un Mini més adaptat a l'asfalt que a la terra. El cantàbric, que divendres havia obtingut dos quarts llocs com a millor resultat, ahir va guanyar el penúltim tram del dia (Riba-roja d'Ebre) i va obtenir dos tercers llocs. Sempre davant de Hirvonen –s'hi va acostar a 32.5 segons– abans que el finlandès reaccionés en l'últim tram i deixés la diferència en 37.4. En el global de l'etapa, Sordo li va retallar 31 segons en 143 km. Avui només en queden 102 per recórrer, de manera que la remuntada, en condicions normals, és complicada.
I Ogier?
Un altre dels actors principals, Sébastien Ogier (Citroën) va quedar despenjat en perdre dos minuts per una punxada en el primer tram. Un enemic menys per a Hirvonen, ja que el francès va perdre dos llocs i el seu horitzó raonable és el cinquè lloc. Kris Meeke (Mini) sempre va estar molt lluny de Sordo i el sisè lloc ja és bon premi, igual com el setè de Mads Östberg (Ford). La resta juga a segona divisió.
En el mundial SWRC, Juho Hänninen (Skoda Fabia) ho té tot a favor per endur-se el títol. Nasser Al-Attiyah (Ford Fiesta) el supera d'un segon, però Ott Tanak (Ford Fiesta) és setè –va tornar ahir acollint-se al Super Ral·li) i sense possibilitats de guanyar posicions si ningú abandona. L'única esperança per a l'estonià és que Hänninen abandoni.
El tram més curt i més important
Del coll de la Teixeta se'n sol sentir a parlar quan neva. En l'itinerari del ral·li hauria de ser gairebé irrellevant perquè, amb 4,32 km, és l'especial més curta i establir-hi diferències és impossible en condicions normals. Però la seva segona passada (a les 14.11 h i televisada per Nitro) pot convertir-se en àrbitre del campionat del món. En ser l'últim tram posa en joc punts extra per al campionat: 3, 2 i 1 per als autors dels tres millors temps. Imaginem per un moment que Loeb és virtual guanyador del ral·li i que Latvala cedeix el segon lloc a Hirvonen. Si el francès suma els tres punts i Hirvonen cap, Loeb s'enduria 28 punts de Catalunya (25+3) i Hirvonen, només 18. Al País de Gal·les, Loeb en faria prou quedant just al darrere de Hirvonen per ser campió.
10. El Priorat (45,97 km)
1r Latvala-Anttila (Ford Fiesta)
2n Loeb-Elena (Citroën DS3)
3r Ogier-Ingrassia (Citroën)
4t Sordo-Del Barrio (Mini)
5è Hirvonen-Lehtinen (Ford)
6è Meeke-Nagle (Mini)
7è Ostberg-Andersson (Ford)
8è Kuipers-Miclotte (Citroën)
9è Solberg-Minor (Ford)
10è Araújo-Ramalho (Mini)
11è Lemes-Peñate (Skoda)
12è Wilson-Martin (Ford)
13è Block-Gelsomino (Ford)
14è Novikov-Giraudet (Citroën)
43è Font-Julià (Mitsubishi)
52è Llinàs-Torra (Mitsubishi)
11. Riba-roja d'Ebre
(12,27 km)
1r Sordo-Del Barrio (Mini)
2n Loeb-Elena (Citroën DS3)
3r Latvala-Anttila (Ford Fiesta)
4t Ogier-Ingrassia (Citroën)
5è Meeke-Nagle (Mini)
6è Hirvonen-Lehtinen (Ford)
7è Ostberg-Andersson (Ford)
8è Novikov-Giraudet (Citroën)
9è Araújo-Ramalho (Mini)
10è Al Qassimi-Orr (Ford)
11è Merksteijn-Mombaerts (Citroën)
12è Wilson-Martin (Ford)
13è Kuipers-Miclotte (Citroën)
14è Gassner-Gottschalk (Skoda)
36è Llinàs-Torra (Mitsubishi)
41è Font-Julià (Mitsubishi)
12. Punta de les Torres (13,53 km)
1r Latvala-Anttila (Ford Fiesta)
2n Hirvonen-Lehtinen (Ford)
3r Ogier-Ingrassia (Citroën)
4t Loeb-Elena (Citroën DS3)
5è Sordo-Del Barrio (Mini)
6è Meeke-Nagle (Mini)
7è Ostberg-Andersson (Ford)
8è Novikov-Giraudet (Citroën)
9è Araújo-Ramalho (Mini)
10è Solberg-Minor (Ford)
11è Wilson-Martin (Ford)
12è Kuipers-Miclotte (Citroën)
13è Block-Gelsomino (Ford)
38è Llinàs-Torra (Mitsubishi)
40è Font-Julià (Mitsubishi)
GENERAL 2a ETAPA
1r Loeb-Elena (Citroën DS3)
2n Latvala-Anttila (Ford Fiesta)
3r Hirvonen-Lehtinen (Ford)
4t Sordo-Del Barrio (Mini)
5è Ogier-Ingrassia (Citroën)
6è Meeke-Nagle (Mini)
7è Ostberg-Andersson (Ford)
8è Solberg-Minor (Ford)
9è Novikov-Giraudet (Citroën)
10è Wilson-Martin (Ford)
11è Kuipers-Miclotte (Citroën)
12è Al Attiyah-Bernacchini (Ford)
13è Hänninen-Markkula (Skoda)
14è Prokop-Tomanek (Ford)
40è Font-Julià (Mitsubishi)
43è Llinàs-Torra (Mitsubishi)
Pons i Llovera abandonen
Xevi Pons i Àlex Haro (Mitsubishi Lancer) van abandonar, per problemes de pneumàtics, després del segon tram d'ahir, en el qual van punxar una roda (la tercera de la secció) i es van aturar a canviar-la. El de Manlleu ja no va prendre la sortida en la següent cronometrada i posteriorment va decidir que avui no reprendrà la cursa. Albert Llovera no va prendre la sortida perquè el repartidor de frenada de l'Abarth Grande Punto li va quedar blocat i el cotxe era inconduible. L'andorrà, però, va anunciar que tenia la intenció de tornar avui a la cursa. I si és així farà bé perquè en qualsevol tram és un dels més aclamats pels aficionats. Ferran Font i Oriol Julià (Mitsuhisbi) i Carles Llinàs i Joan Torra (Mitsubishi) continuen endavant i complint el seu objectiu d'acabar la prova.