Ral·lis

El mambo de Loeb

Els vuit títols consecutius de l'alsacià són un fet sense precedents en un mundial d'automobilisme

S'havia plantejat que aquest seria el seu últim any en els ral·lis, però Carlos Sainz el va fer desdir

Un, dos, tres, qua­tre... I així suc­ces­si­va­ment fins a vuit. Sébas­tien Loeb i Daniel Elena, el seu fidel copi­lot, es poden per­me­tre el luxe d'ento­nar aquest compte arreu on vagin i rema­tar-lo amb l'airós crit de “maa­ambo!” I és que vuit títols són molts, tants que fins diven­dres era una xifra mai vista en un cam­pi­o­nat del món d'auto­mo­bi­lisme. Més encara acon­se­guits de manera con­se­cu­tiva. L'alsacià i el mone­gasc van poder cele­brar el més recent –dir l'últim podria ser mal inter­pre­tat– ahir a pri­mera hora de la tarda un cop els mecànics de Citroën va dei­xar en estat de marxa el DS3 ferit hores abans en un acci­dent de cir­cu­lació que espor­ti­va­ment hau­ria pogut tenir con­seqüències molt seve­res si Mikko Hir­vo­nen –l'altre pre­ten­dent al títol a l'inici del ral·li del País de Gal·les– no hagués aban­do­nat diven­dres al ves­pre.

Vuit títols, rècords a dojo i actu­al­ment dis­po­sat a incre­men­tar totes les seves xifres, una cosa que no era al cap de Loeb quan va començar la tem­po­rada que ahir es va con­cloure. L'alsacià no tenia intenció de dei­xar de com­pe­tir, però pen­sava en pro­gra­mes menys exi­gents en dis­po­ni­bi­li­tat i s'havia plan­te­jat dues pos­si­bles vies de sor­tida: el cam­pi­o­nat ale­many de turis­mes (DTM) o bé les cur­ses de resistència. Però amb el que no comp­tava Loeb era que un parell de mesos després Car­los Sainz –amb qui hi ha una gran amis­tat i res­pecte mutu– li par­la­ria del pro­jecte de Volkswa­gen Motors­port d'entrar al mun­dial de ral·lis, li faria una pro­posta en ferm i, sobre­tot, el con­ven­ce­ria que els ral·lis no es poden per­me­tre per­dre un ídol d'aquesta mag­ni­tud.

“Quan ens vam tro­bar em va dir que gai­rebé tenia presa la decisió de reti­rar-se. I ho vaig fer tot perquè canviés d'opinió”, revela el madri­leny. Loeb va començar a repen­sar-se el que quasi donava per fet i la victòria en el Ral·li dels 1.000 Llacs, l'últim cap de set­mana de juliol, el va aca­bar d'empènyer a con­ti­nuar en l'espe­ci­a­li­tat de la qual des de fa nou anys n'és el rei indis­cu­ti­ble. Això sí, man­te­nint-se fidel al seu equip de sem­pre, Citroën, un cop dei­xa­des ben clares una sèrie de con­di­ci­ons. “Hau­ria pre­fe­rit que ho hagués fet amb nosal­tres –diu Sainz–, però l'apre­cio com a per­sona i com a pilot i si he inter­vin­gut en què con­tinuï en el mun­dial de ral·lis me'n sento satis­fet. Espero que les pròximes tem­po­ra­des li siguin fructíferes.”

Cinc victòries

De les vuit vega­des que Loeb ha estat campió del món, aquesta és la que ha tan­cat la tem­po­rada amb menys tri­omfs. Cinc, igual com Sébas­tien Ogier, el com­pany d'equip. Un bon con­trast res­pecte a fa tres anys, quan va cloure la com­pe­tició amb onze victòries –aquesta és una de les seves mar­ques per­so­nals– i va batre el rècord de qua­tre cam­pi­o­nats que fins aquell moment com­par­tia amb Juha Kankku­nen i Tommi Mäkinen. Aquesta ha estat la ter­cera vegada que Loeb s'ha jugat el títol al País de Gal·les, en l'última prova del cam­pi­o­nat. L'any 2007 en va fer prou aca­bant ter­cer; el 2009 va arri­bar-hi amb un punt menys que Mikko Hir­vo­nen, però se'n va sor­tir d'allò més bé. I aquesta vegada tor­nava a tenir molta pressió, sobre­tot després d'haver vist que en tres ral·lis –i a dos del final de cam­pi­o­nat– s'havien eva­po­rat els 27 punts d'avan­tatge que tenia sobre Hir­vo­nen després de gua­nyar el 1.000 Llacs.

Per això Loeb va asse­gu­rar ahir que aquesta tem­po­rada ha estat “tan espe­cial com el vuitè títol”. “Ha estat molt com­pli­cat perquè l'hem hagut de llui­tar molt. En tots els ral·lis hem llui­tat con­tra Mikko, Seb Ogier o Jari-Matti Lat­vala. I aca­bar així després d'alguns moments dolents com ara a Ale­ma­nya, Austràlia i França, on vam per­dre molts punts, és increïble”, comenta el pilot de Citroën. “Vam haver de començar des de zero en el penúltim ral·li [Cata­lu­nya] i ara que ja tenim aquest títol estic molt i molt con­tent”, afe­geix.

Tot i que el cam­pi­o­nat ja havia que­dat deci­dit diven­dres al ves­pre quan l'equip Ford va anun­ciar que el motor del cotxe de Hir­vo­nen era irre­pa­ra­ble, el moment dolç no va arri­bar fins ahir a pri­mera hora de la tarda, amb el ral·li ja aca­bat: “Aquest matí encara m'he hagut de lle­var a dos quarts de cinc per anar a fer els trams de l'última etapa. Ara, però, ha arri­bat el moment de cele­brar-ho amb tot l'equip.”

La meva vida no canviarà amb set, vuit o nou títols. M'agrada el que faig
Sébastien Loeb
CITROËN
Em sento orgullós de ser el pilot d'automobilisme més guardonat. Quan vaig començar no m'hauria imaginat arribar fins aquí
Mantinc la mateixa passió que quan vaig començar. Segueixo disfrutant dels ral·lis, m'agrada pilotar-hi i aquesta és la meva gran motivació
Després de guanyar vuit títols només em puc plantejar com a objectiu el novè. I si puc arribar a deu, encara millor

Preparant el futur en els circuits

“Fa deu anys que estic en els ral·lis i no hi estaré deu més”, va dir Sébastien Loeb quan fa dues setmanes va anunciar que havia començat a posar fil a l'agulla de la seva etapa postral·lis. Juntament amb Dominique Heintz, l'home –esdevingut amic íntim– que uns quants anys enrere va arribar a hipotecar la seva casa per finançar els primers ral·lis de l'ara vuit vegades campió del món, l'alsacià ha creat el Sébastien Loeb Racing, estructura que l'any que ve participarà en la copa Porsche Carrera amb dues unitats del 911 GT3 i joves prometedors al seu volant. Serà el pas previ a les curses de resistència, en concret les 24 Hores de Le Mans, cursa en la qual Loeb va acabar segon l'any 2006 amb un prototip Pescarolo C60. El següent pas serà competir l'any 2013 o 2014 a Le Mans amb un prototip LM P2. “Sincerament, no em sabria veure dins Citroën Racing com a director esportiu, posem pel cas. Des de fa temps penso en aquesta reconversió”, afirma Loeb.

Vettel es desfà en elogis

Igual com altres pilots de fórmula 1, Sebastian Vettel reconeix que és un gran apassionat dels ral·lis. I també un gran admirador de Sébastien Loeb, de qui declara que “és el millor, amb diferència”. “Fixeu-vos en Michael [Schumacher], és una excepció. I si ens referim als ral·lis, Sébastien n'és una altra, sense cap dubte”, afirma el pilot de Red Bull en declaracions a L'Équipe. “De la seva constància no cal ni parlar-ne –argumenta– i el més important és que com a persona és molt simpàtic i toca de peus a terra. Probablement podríem parlar durant hores de les seves qualitats.” El doble campió del món de F-1 manifesta el seu respecte pels pilots de ral·lis. “Segur que després d'un temps ho troben normal, però el que fan és realment especial”, assenyala Vettel, que torna a referir-se concretament al pilot de Citroën: “El fet que sàpiga assegurar ser sempre una mica més ràpid que els altres, algunes vegades molt més ràpid, durant tants anys i cometent molt pocs errors ja ho diu tot.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)