Fórmula 1

Tallar les ales al campió

Red Bull obtenia avantatge de l'aprofitament aerodinàmic dels escapaments, ara prohibit

Un pilot només podrà fer un canvi de direcció per evitar un avançament

El McLa­ren MP4-27 pre­sen­tat ahir s'ha hagut de sot­me­tre a la nova regla­men­tació tècnica del 2012, que no pre­veu massa can­vis subs­tan­ci­als. La norma estel·lar és la pro­hi­bició que els gasos d'esca­pa­ment siguin apro­fi­tats en bene­fici de l'adherència aero­dinàmica a base de diri­gir-los cap al difu­sor. Aquesta era una de les grans vir­tuts del Red Bull RB7 campió. Una altra carta del cotxe d'Adrian Newey tam­poc serà vàlida: tenir una gestió electrònica B per uti­lit­zar-la a una sola volta en la qua­li­fi­cació i maxi­mit­zar l'adherència aero­dinàmica envi­ant encara més gasos d'esca­pa­ment al difu­sor. A par­tir d'aquest any, només es per­met un mapa de motor i no es podrà tocar la cen­tra­leta.

En canvi, la FIA s'ha fet enrere de per­me­tre un sis­tema de sus­pensió activa que havia de per­me­tre man­te­nir cons­tant la distància a l'asfalt del fron­tal en les fre­na­des. El desen­vo­lu­pa­ven Lotus i Fer­rari.

Per com­pen­sar la pèrdua d'adherència aero­dinàmica (down­force) els pneumàtics seran un grau més tous que els del 2011. Es man­te­nen els qua­tre tipus de goma de sec, super­tou (ver­mell), tou (groc), mitjà (blanc) i dur (pla­te­jat) jun­ta­ment amb el de pluja (verd) i el de pluja extrema (blau). Tots els podran fer ser­vir en les ses­si­ons lliu­res però caldrà retor­nar un dels onze jocs dis­po­ni­bles per cada cotxe just abans de la qua­li­fi­cació. En prin­cipi s'han de gas­tar més, perquè no es pugui fer tota una cursa amb un sol canvi de pneumàtics.

Prou ziga-zagues

En el regla­ment espor­tiu la modi­fi­cació estel·lar és la pro­hi­bició de fer més d'un canvi de direcció per evi­tar un avançament. Si el pilot que ha can­viat de tra­jectòria vol recu­pe­rar la línia ideal per traçar un revolt, ho podrà fer sem­pre que deixi prou asfalt lliure perquè qui el per­se­gueix hi pugui situar el seu mono­plaça. També es per­metrà que, amb el cotxe de segu­re­tat en pista, els doblats l'avan­cin per situar-se en els últims llocs de la cursa i no des­tor­bar quan es repren­gui. Tam­poc no es per­metrà par­ti­ci­par en les ses­si­ons de pre­tem­po­rada a cap equip que no hagi pas­sat les pro­ves de resistència als impac­tes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)