Constel·lació de campions
La 63a edició del mundial de fórmula 1 reunirà a la pista sis campions del món, una xifra rècord
Aquest any també es batrà la marca de grans premis en una mateixa temporada; n'hi ha previstos vint
Superlatiu. N'hi ha prou amb veure el cartell que presenta el campionat del món de fórmula 1 que començarà aquest diumenge a Melbourne per aplicar-li directament aquest qualificatiu. I és que mai com en aquesta 63a edició la màxima categoria de l'automobilisme havia pogut presumir d'unes xifres tan espectaculars, amb sis campions del món a la pista –encara un més que l'any passat– i vint grans premis en el que, aquesta vegada sembla que sí, serà el calendari més atapeït de la història.
Michael Schumacher, Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton i Jenson Button són a hores d'ara, i per mèrits propis –entre tots sumen 14 títols mundials i 186 victòries–, els indiscutibles referents. Vettel, Hamilton, Button i Alonso s'han repartit quasi tots els triomfs els dos últims anys i només Mark Webber els va impedir de fer el ple absolut en quatre curses del 2010 i l'última del 2011. I, és clar, amb aquests antecedents sorgeixen les preguntes: continuarà aquest any tot igual? Schumacher i Räikkönen tornaran a pujar a l'esglaó més alt del podi? En què quedarà la presumpta igualtat entre pilots i equips que fa dues setmanes ens van deixar els últims tests de pretemporada al Circuit de Catalunya? Caldrà esperar i anar veient.
Espectacle i interès
Són dos factors que no cal confondre. El primer està gairebé garantit, ni que sigui artificialment a còpia d'alerons posteriors mòbils (DRS) per facilitar els avançaments –gràcies a això l'any passat se'n van veure un munt– o amb els canvis de pneumàtics obligatoris. Però una cosa és l'espectacle i l'altra, ben diferent, l'interès esportiu. I aquí sí que no hi ha artificialitats que valguin, sinó l'enginy i la bona feina, dins el cada vegada més restringit marge que deixa el reglament. Si la FIA pretén igualar les prestacions imposant normes més estrictes en la flexibilitat dels alerons davanters, limitant els espais i el nombre de sortides dels escapaments i la direcció cap on expulsen l'aire calent, i prohibint la combustió artificial del motor en fases de desacceleració o frenada, els enginyers són prou espavilats per idear noves solucions aerodinàmiques per fer que els seus monoplaces siguin més ràpids que els dels adversaris. Enzo Ferrari va afirmar que l'aerodinàmica era el recurs per als que no entenien de motors. Si fos viu Il Commendatore s'adonaria que amb el temps les coses canvien i que amb la cada vegada més estreta uniformització dels propulsors que imposa el reglament, l'aerodinàmica és el factor fonamental.
I en aerodinàmica ja se sap qui és el rei: Adrian Newey, el creador dels Red Bull, que en els últims tres anys han aconseguit 27 de les 55 victòries possibles, 38 posicions preferents i 22 voltes ràpides. Si la ratxa continua –i uns quants indicadors fan pensar que sí– l'interès de les curses i del campionat caldrà anar-lo a buscar més enllà del primer lloc. Ara bé, si McLaren respon com s'espera, Ferrari surt de l'embolic que ara com ara li suposa entendre el nou cotxe, Mercedes està al nivell del seu prestigi i Lotus fa reviure la llegenda de l'au fènix, la cosa pot canviar i el campionat en dirà bé.
L'adéu del més veterà
Rubens Barrichello (313 grans premis –rècord– en 19 temporades) no serà aquest any al mundial de F-1. Ni tampoc un altre veterà, Jarno Trulli (252 grans premis). Sébastien Buemi i Jérôme d'Ambrosio han perdut la condició de pilots titulars i Jaume Alguersuari, Adrian Sutil i Vitantonio Liuzzi han quedat fora. Tornen Pedro Martínez de la Rosa, Kimi Räikkönen, Romain Grosjean i Nico Hülkenberg, debuten Jean-Éric Vergne i Charles Pic i canvien d'equip Vitali Petrov, Bruno Senna i Daniel Ricciardo. Pel que fa a grans premis, ha caigut del calendari el de Turquia i tornen els de Bahrain –suspès l'any passat– i el dels Estats Units, en el nou i interessant traçat d'Austin. Catalunya tornarà a tenir el primer dels d'Europa.