Més motor

Un Dakar escapçat

Es compleix el pitjor vaticini i Marc Coma ha de renunciar a competir perquè no s'ha recuperat

Amb un nus a la gola, promet que, com cada vegada que ha caigut, s'aixecarà “més fort”

Aquest any li tocava empatar a quatre victòries amb Cyril Despres en aquesta frenètica cursa que el català i el francès resident a Andorra mantenen alternant-se en el primer lloc del Dakar des que Nani Roma es va passar als cotxes. Marc Coma, després de dos mesos de treball, de veure com la seva espatlla esquerra no progressava com s'esperava, va claudicar ahir i va deixar el Dakar orfe.

“És impossible participar en les condicions físiques que tinc avui. Els valors en què m'han educat em fan ser honest i admetre que no estic en condicions de lluitar per la victòria. I KTM va al Dakar a lluitar per la victòria”, va argumentar el pilot d'Avià envestint la situació de bon començament, en una compareixença que inicialment havia de servir per presentar l'equip KTM AMV.

Al final, però, l'emoció el va atrapar: “Això és un parèntesi. He caigut. No és la primera vegada ni serà segurament l'última. Però sempre que he caigut m'he aixecat més fort. Estigueu tranquils, que hi ha Marc Coma per temps.” Una ovació va sortir al rescat d'una veu que començava a vacil·lar. Més tard, va admetre que probablement el d'ahir fos “un dels dies més durs” de la seva vida.

El nervi axil·lar

Coma va estar acompanyat pels metges que l'han intentat recuperar a temps, Xavier Mir i Antoni Turmo. Mir va explicar que la luxació a l'espatlla esquerra que es va fer a l'octubre al raid del Marroc li va causar, també, una fractura del cap de l'húmer i una ruptura dels lligaments que envolten l'articulació. Tot això, però, està curat. En canvi, tres setmanes més tard es va descobrir un “problema tapat”: l'estirament del nervi axil·lar, que innerva el múscul deltoide. Aquest múscul és el que permet separar el braç del cos. “Es recuperarà del tot sense operar-se, però li hem de donar temps. Els nervis són unes estructures tan delicades que és el mateix cos el que les ha d'anar reparant”, explica Mir. “La lesió al nervi no ens ha deixat progressar prou ràpidament. Per a un pilot de velocitat no seria un problema, però en el Dakar s'hi combina la resistència a la fatiga amb la coordinació entre els músculs; tenim unes necessitats diferents”, precisa el doctor Turmo. Tots dos van admetre que la decisió de renunciar era del pilot, però que la hi havien suggerit: “En 15 dies seria un miracle que el nervi i el deltoide estiguessin bé, perquè tenim proves diagnòstiques però també funcionals que ens ho fan veure així.” Coma, quan li ho van preguntar més tard, ho va corroborar: “Encara que avui l'espatlla comencés a treballar, hi ha un procés posterior i ja no hi som a temps.” I encara va ser més gràfic quan se li va demanar si el fet que la primera setmana s'entrevegi duríssima l'havia ajudat a prendre la decisió: “No. És un tema de condició física, i no la tinc. Com si vol començar en una autopista.”

Coma passarà el Cap d'Any a casa i amb l'equip decidiran si es desplaça a Lima per assistir a la sortida o fins i tot es queda amb l'equip com a assessor. “Si l'equip creu que puc ser útil allà.” S'ha de valorar que el pronòstic de recuperació completa se'n va a dos o tres mesos i que el mundial de raids comença a Abu Dhabi el 5 d'abril i Coma hi defensarà el títol. I aturar la rehabilitació durant gairebé tres setmanes podria comprometre el calendari.

En la compareixença també va assistir Alex Doringer, director de KTM Racing, que va fer costat a la decisió de Coma: “A KTM la prioritat és la salut dels nostres pilots.” “En Marc és un dels nostres referents i entre ell i Despres ens han donat els set últims triomfs en el Dakar. La nostra decepció és gran, però si no està al cent per cent, la decisió que ha pres és la correcta.”

Oportunitat de Pedrero

Marc Coma va passar el testimoni a Joan Pedrero: “Si fent de motxiller meu ja va ser cinquè, ara que podrà anar al seu aire, tindrà una bona oportunitat perquè té prou experiència per fer un resultat sòlid. Només us demano que el deixeu tranquil, que no el pressioneu, perquè la situació també és nova per a ell.”

Coma també va explicar que ja feia dies que anava “digerint a poc a poc” que hauria de renunciar. “Quan em vaig fer mal al Marroc de seguida vaig pensar que el Dakar era molt a prop, i he posat tota l'energia a recuperar-me. És dur tenir tot el cos bé i que hi hagi un sol múscul que no respon. Que com estic anímicament? Doncs m'he trobat millor, però ho miraré de portar tan bé com pugui”, va concloure.

DESANIMAT

“És un dels dies més durs. He caigut i m'aixecaré. Hi ha Marc Coma per temps”

CAP POSSIBILITAT

“Encara que avui l'espatlla comencés a treballar, hi ha un procés posterior i ja no hi som a temps”

L'HORA DE PEDRERO

“Si sent el meu ‘motxiller' va ser cinquè, pot fer un resultat sòlid. Però no el pressioneu”

El nord-americà Kurt Caselli serà el company de Joan Pedrero

Kurt Caselli, un californià de 29 anys pluricampió d'enduro als Estats Units, serà l'encarregat de conduir la KTM 450 Rally del pilot d'Avià. Caselli –imatge de la dreta– és un pilot rapidíssim, el millor dels Estats Units en l'enduro i els raids –ha acabat segon aquest any en la Baja 1.000 a Califòrnia–, però serà el seu debut en el Dakar i, per lògica, hauria de ser el motxiller de Joan Pedrero. “Sempre ha estat un objectiu competir en el Dakar, i córrer la cursa més gran del món amb la millor moto és veritablement una benedicció”, va explicar el californià. Per la seva banda, el pilot de Canet lamenta la baixa de Coma –“un Dakar sense en Marc no és el mateix perquè és el meu professor”– i avisa que sortirà “a donar-ho tot, a fer un bon Dakar”. “Tot i que em costarà”, afegeix.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)