Retorn als orígens
Ral·lis. El RACC capgira la fórmula mixta del Catalunya-Costa Daurada d'enguany, penúltima prova del mundial, amb una primera etapa d'asfalt totalment nocturna i la de terra, l'últim dia
Primera etapa nocturna i sobre asfalt, i última jornada sobre terra. En el seu afany d'innovació constant, el RACC ha capgirat la fesomia del Catalunya-Costa Daurada, la prova catalana puntuable per al mundial de ral·lis (WRC), que es disputarà del 24 al 27 d'octubre. Ahir se'n va presentar l'itinerari a la Diputació de Tarragona.
El Ral·li Catalunya-Costa Daurada, tradicionalment una prova d'asfalt, va estrenar la fórmula mixta el 2010, amb una primera etapa de terra i les dues següents d'asfalt. Aquesta característica és el fet diferencial del ral·li organitzat pel RACC, i el converteix en una prova única en el WRC.
Curiosament, quan el Ral·li Catalunya va assolir la puntuabilitat per al mundial, ja va ser una prova mixta els dos primers anys, el 1991 i el 1992, abans de passar a ser cent per cent d'asfalt. Llavors, però, es començava amb els trams d'asfalt i s'acabava amb els de terra, igual com es farà el proper mes d'octubre.
Aquest retorn als orígens del ral·li del mundial, però, no ha estat ni un caprici ni una casualitat, sinó l'eina que ha emprat el RACC per fer un pas més en la integració de Barcelona en la ruta de la cursa. L'any passat, el ral·li ja va fer la sortida oficial des de la plaça de la Catedral barcelonina, però va ser un acte protocol·lari que es va realitzar la vigília del primer dia de la prova.
Per començar, de nit
Ara, deixant la terra per al final i començant sobre asfalt, la sortida des de Barcelona serà real a més d'oficial. “Això ens permet sortir des de Barcelona i començar a fer trams”, va explicar Aman Barfull, director esportiu del RACC.
En efecte, aquest any els pilots sortiran del nucli antic de Barcelona el mateix divendres i, anant cap a Salou i Port Aventura (epicentres de la prova des de fa nou anys), disputaran els tres trams d'asfalt de la primera etapa, que, per acabar-ho d'adobar, seran nocturns (una altra picada d'ullet dels homes del RACC al passat).
D'aquesta manera, el Ral·li Catalunya-Costa Daurada es fa més compacte i aconsegueix integrar perfectament dins del seu recorregut la gran capital, que necessita un esdeveniment mundial d'aquesta magnitud.
“Amb la implicació de Barcelona fem el ral·li més gran i tots hi guanyem”, va assenyalar Barfull, que es va afanyar a afegir que “Salou i els territoris de Tarragona estan entusiasmats que la prova surti de Barcelona”, perquè també es beneficien del ressò que això genera.
El RACC espera que les marques participants en el WRC aprofitin el fet que la sortida de Barcelona es farà a la tarda (a les 18.00h) per dur a terme activitats promocionals a la capital “que serveixin per acostar el ral·li al gran públic”, va apuntar Barfull.
Més novetats
Així doncs, invertir l'ordre de la terra i l'asfalt, i començar de nit, són les grans novetats del Ral·li RACC d'enguany, però no pas les úniques. Amb la nova estructura de la prova, la classificació de la segona jornada (última sobre asfalt) servirà per escollir l'ordre de sortida en l'etapa de terra, com si fos una mena de tram de qualificació en gran. Si no es fes així, la classificació general seria l'ordre de sortida, i els pilots podrien fer ús de la tàctica per mirar de no acabar al davant i sortir més enrere en els trams de terra (cosa que els permetria trobar les pistes en millors condicions). Aquesta idea del RACC –que no s'aplica en cap altre ral·li del WRC– esvaeix del tot el perill que això passi.
A banda d'això, el Power Stage (l'especial que dóna punts extra per al campionat, i que acostuma a ser l'última de la prova) serà el penúltim tram de dissabte, l'últim sobre asfalt –“perquè volem seguir sent considerats un ral·li d'asfalt”, va asseverar Barfull.
L'última especial de dissabte serà el tram urbà mixt de Salou. A la vila del Tarragonès, veritable nucli de la cursa, també s'hi farà el tram de proves (d'asfalt), el dijous 24 d'octubre a la tarda. A més, es repetirà l'espectacle del dònut al tram de Riudecanyes (divendres, de nit; dissabte, de dia), mentre que l'última especial del ral·li serà l'èpica Terra Alta, amb diversos canvis de terra a asfalt, que ben bé podria decidir la prova.
El calendari del 2014, enlaire
El dia abans de la presentació del Ral·li Catalunya va vèncer el termini del nou promotor del WRC, Red Bull, perquè els diversos organitzadors firmessin el contracte per al 2014. Malgrat tot, la gran majoria –inclòs el RACC– no el van firmar. Abans, el promotor del WRC assumia el cost del cronometratge, el seguiment de seguretat i la televisió. Ara Red Bull pretén cobrar a cada ral·li 100.000 euros pels dos primers conceptes i 180.000 per la tele (amb un tram diari en directe). La negociació continua.