Camí cap a les noces d'or
Motor. El Ral·li Catalunya afronta la 49a edició consolidat com a referència en el mundial, en què es manté de manera ininterrompuda des que hi va accedir, el 1991
Barcelona i Salou bulliran des de dijous amb els millors pilots de ral·lis del moment, que disputaran la penúltima prova d'un mundial decidit en la categoria absoluta a favor de Sébastien Ogier però encara amb molts al·licients. I per al territori continuarà sent una font d'ingressos i una manera d'allargar la temporada turística, un fet pel qual els representants institucionals es feliciten i feliciten el RACC per la “valentia” de tirar endavant la prova en el context actual.
“És una prova de primer nivell que dóna prestigi a Catalunya”, remarca el secretari general de l'Esport, Ivan Tibau. Salou, a més, celebra l'avançament de dues setmanes, que li permet aprofitar més l'impacte turístic en el tram final de l'any.
Sortida des de Barcelona
El podi de sortida des de la plaça de la Catedral de Barcelona és la gran novetat de l'any. El 2012 s'hi va fer una sortida formal, però aquest any és real, ja que tot seguit es disputaran tres trams d'asfalt, tots nocturns –una altra novetat–. També ha canviat l'ordre de les etapes. El Catalunya va ser pioner a recuperar els trams mixtos (terra i asfalt), més tard es va atrevir a fer un ral·li mixt (una etapa sencera de terra o mixta) i les dues següents d'asfalt i, atès que aquest any se surt de Barcelona amb configuració d'asfalt, ara es deixa la terra per diumenge. L'emoció hi sortirà guanyant, perquè segons qui sigui el líder dissabte al vespre, no es podrà considerar favorit si no té un marge molt alt que, en asfalt, serà difícil d'aconseguir.
Guia virtual
Una altra novetat està enfocada a guiar el públic a escollir on veure el pas dels participants. Al web del ral·li (rallyRACC.com), en l'apartat d'espectadors, es pot accedir a uns continguts orientatius acompanyats de fotografies de les zones de públic i –novetat– a vídeos que permeten fer-se una idea més real de la capacitat de les zones i, sobretot, de la seva espectacularitat.
Discussió per l'ordre de sortida de l'etapa de terra
L'etapa de terra és, aquest any, l'última en lloc de la primera. Per tant, cal establir un ordre de sortida com en els ral·lis de terra del campionat (el Catalunya és l'únic mixt). El RACC, amb bona lògica, planteja que els pilots escullin posició de sortida en funció de la classificació general de dissabte al vespre –primer ho faria el líder, després el segon, i així successivament–, però la FIA no es mou de la norma i diu que l'ordre de sortida de la tercera etapa serà el del final de la segona. Si no rectifica, l'especulació està servida i en els últims trams de dissabte s'assistirà a pèrdues de temps deliberades en els trams, o fins i tot a penalitzacions en l'últim control. Tot per evitar sortir primer. Com en els vells temps. El copilot de Dani Sordo, Carlos del Barrio, no se'n sap avenir: “No estic d'acord amb la FIA. Espero que canviïn de criteri, perquè no vull pensar que hi hagi d'haver tàctiques. No sé per què no hi accedeixen. Quan vaig llegir-ho, vaig pensar que era una errada, però fins dissabte a la tarda són a temps d'entrar en raó.”