Remuntada triomfal
Ogier s'imposa en el ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada, recuperant a la terra tot el temps perdut dissabte per una punxada
Sordo no pot entrar en la lluita per la victòria i plega en colpejar una pedra, quan era tercer
FINAL
2n Latvala-Anttila (VW Polo R WRC)
3r Hirvonen-Lehtinen (Citr. DS3 WRC)
4t Neuville-Gilsoul(F. Fiesta RS WRC)
5è Novikov-Minor(F. Fiesta RS WRC)
6è Ostberg-Andersson (F. Fiesta WRC)
7è Prokop-Ernst (Ford Fiesta RS WRC)
8è Paddon-Kennard (Fiesta RS WRC)
9è Kubica-Baran (Citroën DS3 RRC)
10è Al-Kuwari-Duffy (Fiesta RS WRC)
11è Al Qassimi-Martin (Citr. DS3 WRC)
25è Membrado-Julià (Mitsub. Evo X)
27è Llinàs-Torra (Mitsubishi Evo X)
33è Parés-Orihuela (Mitsub. Evo IX)
39è Domènech-Marchal (Suz. Swift)
Fins a 40 pilots classificats de 59 sortits
MUNDIAL PILOTS
2n Thierry Neuville (Ford Fiesta RS WRC)
3r Jari-Matti Latvala (VW Polo R WRC)
4t Mikko Hirvonen (Citroën DS3 WRC)
5è Dani Sordo (Citroën DS3 WRC)
6è Mads Ostberg (Ford Fiesta RS WRC)
7è Sébastien Loeb (Citroën DS3 WRC)
8è Ievgueni Novikov (Ford Fiesta RS WRC)
9è Martin Prokop (Ford Fiesta RS WRC)
10è Andreas Mikkelsen (VW Polo R WRC)
MUNDIAL CONSTRUCTORS
2n Citroën Total Abu Dhabi WRT
3r Qatar M-Sport World Rally Team
4t Qatar World Rally Team
Sébastien Ogier va sentenciar el títol de campió del món en la prova anterior, a Alsàcia, però el va ratificar ahir amb una prestació d'autèntic campió. Quart al final dels dos primers dies sobre asfalt, a 46.5 del lideratge, el cap de files de Volkswagen estava disposat a donar-ho tot a la terra. “No sé si ho aconseguiré, però de ben segur que ho intentaré”, va reblar després del primer tram d'ahir.
La remuntada va començar a la callada, però després dels dos trams llargs del matí, Pesells i Terra Alta, Ogier ja era a menys de quinze segons del líder, el seu company Jari-Matti Latvala. “Ogier està volant”, va admetre el finlandès, l'únic que no patia els efectes de la pols en suspensió que va fer la guitza a tota la resta de pilots en la primera passada pels trams. “He de refiar-me a cegues de les notes; sense pols seria força més ràpid”, va asseverar Ogier. El francès va rematar la feina en el penúltim tram, abans que Latvala perdés pistonada per problemes de transmissió en el Polo.
Mala sort per a Sordo
Cal treure's el barret davant el ritme que va imprimir Ogier, si pensem que Mikko Hirvonen va declarar que en algun moment fins i tot va haver d'aturar-se perquè no hi veia res! De tota manera, Séb va fer ben palès que es podia guanyar més amb la pista més neta de pedres i graveta del que es perdia per la pols en suspensió.
En aquestes circumstàncies, Dani Sordo va patir el pitjor de tots dos mons. D'una banda, en ser segon en l'ordre de sortida, no trobava les pistes tan netes com Ogier; de l'altra, s'empassava tota la pols de Latvala. Així doncs, la tàctica dels dies anteriors –en què va adaptar el seu ritme per tal de marcar els Polo i no ser ell qui obrís la pista ahir– no li va servir de res. Per acabar-ho d'adobar, a Pesells 2 el pilot del RACC va trencar la suspensió en picar contra una pedra al bell mig de la traçada, i va haver de plegar quan era tercer –Ogier ja l'havia superat–, amb un marge folgat respecte del seu company, Hirvonen, que va heretar el tercer esglaó del podi.
Al començament de l'etapa, aquesta posició l'ocupava Thierry Neuville, però en la primera passada per Pesells va punxar un roda i va perdre gairebé un minut. “No sé què ha passat; hi havia llocs on no s'hi veia res”, va explicar el belga, quart al final.
Kubica, campió
El protagonisme inicial del dia va ser per al tercer Volkswagen, el d'Andreas Mikkelsen, que es va reenganxar a la prova després de plegar per una topada dissabte. Desè en l'ordre de sortida (i amb quatre minuts d'interval amb el novè en comptes de tres, per cobrir la baixa d'Al-Attiyah), el noruec va fer l'escratx en els dos primers trams, però en el tercer, Terra Alta, va sortir, i abans de l'últim es va retirar definitivament.
La baixa de Sordo va alçar Robert Kubica al novè lloc de la general, primer entre els WRC2 (els seus rivals, Evans i Wiegand, van plegar ahir). El polonès va córrer pensant en acabar i ja és el campió de la categoria WRC2. En el mundial júnior, victòria i subcampionat per al pilot del RACC Yerai Lemes.
El Catalunya, conillet d'Índies
La negativa de la FIA a deixar que el pilot més ràpid al final de les dues etapes d'asfalt del ral·li Catalunya pogués escollir l'ordre de sortida en l'etapa de terra, ahir, tenia una explicació. A partir de l'any que ve, la federació vol que l'ordre de sortida de cada etapa quedi fixat segons la classificació de cada jornada, amb independència de si el ral·li és d'asfalt o de terra (a més, es deixarien de fer els trams de qualificació en els ral·lis de terra, en què el més ràpid escull la posició de sortida el primer dia). Per tant, el Catalunya va ser un assaig general de la mesura, que va donar bons resultats. “Encara no és segur”, va dir ahir Michèle Mouton, mànager de la FIA per al WRC. “Ho volem fer de manera que no hi pugui haver tàctiques”, hi va afegir, tot i que no va voler concretar com s'ho faran.
Membrado, primer català a la meta de Salou
Nil Solans va ser l'única baixa entre els sis equips catalans del ral·li Catalunya, per un accident al penúltim tram, Pesells. El de Matadepera va patir força al matí, perquè el cotxe que el precedia va doblegar el tren posterior al segon tram i Solans va perdre segons a cabassos sense poder-lo avançar, per la pols en suspensió. “No em podia acostar a menys de dos quilòmetres”, va explicar. Fins i tot va sortir en empassar-se un revolt al primer Pesells. Els seus registres, però, van calcar els dels pilots júnior més ràpids. Membrado i Llinàs van acabar sense problemes, per bé que al primer li saltaven les marxes i havia d'aguantar la palanca amb la mà. Després d'haver trencat l'embragatge dissabte, Font es va reenganxar ahir, però al matí va tenir seriosos problemes de frens, i en l'últim tram va plegar.