Polèmica oberta
Peterhansel desvela a la televisió francesa ordres d'equip per no avançar Nani Roma, que assegura que els seus companys d'equip no van pitjar el fre
Marc Coma guanya l'etapa però és sancionat per haver canviat el motor
“Sabíem que podia passar, però no esperàvem una consigna així”, explicava Stéphane Peterhansel a France TV Sport abans de començar l'onzena etapa. El pilot francès es referia a les ordres que va rebre directament de Sven Quandt, cap de l'equip X-Raid, segons les quals calia respectar les posicions actuals dels tres Minis que ocupen el podi, cosa que donaria la victòria del Dakar al seu company Nani Roma. En aquests termes s'expressava Peterhansel: “La tàctica? Ens han demanat que siguem una mica menys ràpids els pròxims dies i que respectem les classificacions.” Fonts d'X-Raid i de l'organització –Al-Attiyah també ho va confirmar– donaven per bona la versió de Monsieur Dakar, que des de la jornada de descans havia reduït la diferència que el separava de l'osonenc de 40 fins a només 2 minuts.
Les converses a X-Raid van ser reals i no són cap raresa –l'any passat, per exemple, Nani Roma va obeir l'equip i va sacrificar el podi per no perjudicar Peterhansel, que va acabar guanyant–, per bé que el pilot català va assegurar que, a l'hora de la veritat, ningú no va pitjar el fre: “Quan m'he posat al capdavant, he provat de frenar la cursa, però ells [Peterhansel i Al-Attiyah] no han afluixat.”
Les negociacions de Peterhansel per córrer el Dakar de l'any que ve amb Peugeot podrien haver influït en les ordres d'equip preses per X-Raid, ja que es voldria evitar que, en cas de victòria del pilot francès, el campió marxés a la competència.
Respectés o no Peterhansel les ordres d'equip, Roma va acabar l'etapa segon, només superat per Orlando Terranova, i va augmentar el seu avantatge fins a 5:32. Ara li queden dues jornades per posar la cirera al pastís i, sobretot, evitar accidents. Albert Llovera no va prendre la sortida de l'etapa perquè a última hora de dimecres va decidir abandonar en veure que no arribaria a temps al bivac perquè els mecànics posessin a punt el seu cotxe.
Sancionat
Marc Coma (KTM) havia deixat el Dakar en motos vist per a sentència amb la seva tercera victòria d'etapa. La diferència de 52 minuts que tenia respecte de Joan Barreda (Honda) era gairebé impossible de neutralitzar amb només dues jornades per disputar-se. Però el d'Avià rebia una sanció de 15 minuts a última hora d'ahir –va canviar el motor– que atorgava la victòria a Cyril Desprès i reduïa el seu avantatge respecte del castellonenc fins als 37:36. Amb tot, continua sent un coixí significatiu que, ben gestionat, ha de ser suficient per arribar líder a Valparaíso. Sempre que no sigui víctima de cap infortuni com el que ja va tenir el 2007, en què va perdre el triomf per una caiguda en la penúltima etapa.
Ahir, per cert, ja va tenir un avís en forma d'una caiguda sense conseqüències. Coma va pujar altre cop a la moto, va passar a l'atac i va fer gairebé tota l'etapa a roda de Cyril Desprès (Yamaha), que havia sortit davant seu. Joan Barreda va tenir una caiguda en què van quedar inutilitzats els instruments de navegació. El castellonenc va acabar l'etapa a pèl, però conserva la segona posició. Jordi Viladoms (KTM) també té el podi a l'abast, ja que manté gairebé intacte el seu avantatge respecte d'Olivier Pain (Yamaha), que va ser segon però només li va retallar 25 segons.