La pinya catalana del Dakar
La bona feina d'equip entre Coma i Viladoms, clau en un doblet històric en motos
Tant el d'Avià, lesionat l'any passat, com el d'Igualada, repescat per KTM, tenen motius de celebració de sobres
es torna a omplir d'aficionats catalans al motor
el bon resultat de la col·laboració
Per segon dia consecutiu, la zona d'arribades de la terminal 1 de l'aeroport del Prat es va convertir en una munió d'aficionats al motor que onejaven senyeres i estelades per donar la benvinguda als herois del Dakar. Ahir al matí, entre d'altres, va ser el torn de Marc Coma i Jordi Viladoms, que a lloms de les KTM van protagonitzar un doblet històric en motos i en la tornada a casa van tenir la seva claca particular, provinents d'Avià i d'Igualada, respectivament. “Comencem bé l'any. Esperem continuar amb aquest nivell i que Catalunya vagi agafant lloc al món”, va destacar el quatre vegades campió del raid (2006, 2009, 2011 i 2014) amb un comentari que anava molt més enllà del vessant estrictament esportiu. Només traspassar la porta d'arribada, el pilot d'Avià es va poder abraçar a la seva dona, Queralt, i sostenir en braços el seu fill, Lluís, de només 2 anys.
La festa serà grossa
Tot i tractar-se del seu quart títol i d'haver deixat els rivals a dues hores de diferència, Coma no pensa escatimar en celebracions. “Per mi té molt valor i sobretot si miro enrere i recordo que l'any passat no vaig poder competir per una lesió en una espatlla. A més, hi havia la competència de marques molt poderoses com Yamaha i Honda. Així que tot plegat ha estat immillorable”, ressaltava. Pel que fa a la diferència final, el pilot d'Avià considera que és enganyosa: “Fins a la penúltima etapa, en Joan Barreda em va posar les coses molt difícils i la tensió sempre va ser alta.” En aquesta dotzena jornada, el pilot de Torreblanca es va haver d'aturar dos cops per reparar la forquilla i va propiciar que Viladoms escalés de la tercera a la segona posició. Precisament, la comunió entre Coma i Viladoms també ha estat un factor decisiu en el doblet català. “En Jordi m'ha ajudat molt més del que potser s'ha vist des de fora. Ens hem ajudat mútuament, però quan estava malat amb grip em va fer l'assistència tècnica de la moto en un moment en què jo no estava capacitat per fer-ho. Vull agrair-li i per això és fantàstic que per primer cop tots dos haguem pogut pujar al podi”, subratllava.
“Hem fet molta pinya des del principi. Sabíem que seria un Dakar dur i tenir complicitat a l'equip, ni que fos pel suport moral, ha anat molt bé. Anàvem junts a tot arreu. No ens separàvem i així ens sentíem més protegits, sobretot en les etapes maratons. He intentat ajudar-lo en tot el que he pogut, ell també ho ha fet amb mi, i el resultat és que ens ha anat molt bé a tots dos”, corroborava el d'Igualada.
El primer podi
Si Coma té motius per a la celebració, Viladoms, de 34 anys i amb sis Dakars d'experiència, tampoc es queda curt. I és que dos mesos enrere, l'igualadí estava desenvolupant la Gas Gas EC 450, amb plantejaments molt més modestos. La mort del californià Kurt Caselli en una cursa, li va obrir altre cop les portes de KTM. “Tots teníem dubtes i segurament no s'esperaven que pogués acabar segon. Jo pensava que el tren dels equips oficials importants se m'escapava i aquesta proposta va ser una injecció de moral molt bona”, explica. En aquest sentit, Viladoms admet que l'última jornada va ser probablement el millor dia de la seva carrera professional. “Els catorze anteriors, però, es van fer molt durs. El fet de defensar la meva plaça al podi davant de grans pilots es va fer estressant. L'última setmana es va fer especialment llarga”, reconeix. La rebuda, amb integrants del Moto Club Igualada, va ser fins i tot més sorollosa que la del campió. “Ha estat una gran rebuda de familiars, amics i patrocinadors perquè saben l'esforç que m'ha costat arribar fins aquí. Jo em vaig emocionar molt a l'arribada a Valparaíso, però ells també des d'aquí”, sosté.
Les seqüeles de la grip, que el van perjudicar especialment en la jornada d'alçada a Bolívia, i la duresa de la cursa s'han deixat notar en el físic de Coma, que ha perdut força quilos. “La veritat és que estic bastant atropellat. Ara començaré a menjar com un animal. Segur que em regalaré alguna bacanal”, explica el pilot del Berguedà, que vol disfrutar del moment “amb la família i els de sempre” i que encara no vol parlar de pròximes edicions.
Recepció al Palau de la Generalitat
Una hora abans que aterressin Coma i Viladoms ja ho havia fet el pilot manresà Pep Vila (Iveco), que va signar un molt meritori desè lloc en camions, i els pilots de l'equip Gas Gas, Marc Guasch (25è) i Dani Oliveras (36è). El secretari general de l'Esport, Ivan Tibau, acompanyat del senador Josep Maldonado, també va felicitar els dos pilots de KTM. Al migdia va ser el director del Consell Català de l'Esport, Gerard Figueras, qui va donar la benvinguda a Laia Sanz (Honda), una altra de les catalanes destacades en el Dakar 2014. Avui el president de la Generalitat, Artur Mas, rebrà el gros de participants catalans, més d'una vintena repartits en les diverses categories. L'acte tindrà lloc a les 13.30 hores a la sala Torres Garcia del Palau de la Generalitat i també hi assistirà Ivan Tibau. Marc Coma pronunciarà unes paraules en representació dels pilots i el president català tancarà l'acte abans de fer una foto oficial de grup al pati dels Tarongers. Dilluns al vespre, Artur Mas ja va rebre el folguerolenc Nani Roma, el flamant campió en la categoria de cotxes, que avui té previst fer una roda de premsa a les instal·lacions de Mini a Sant Adrià del Besòs, a primera hora del matí.