Curses al cap i casal
Montjuïc. El tram que obre el ral·li s'ha traçat per l'entorn del recinte firal buscant espectacle i seguretat
Barcelona tornarà a ser, avui sí, ciutat de ral·lis. Tímidament hi va obrir la porta fa dos anys –sortida protocol·lària– i el passat –sortida real camí del primer tram– però serà avui quan, vençudes les reticències que implica disputar una competició de motor en entorn urbà, els millors pilots del mundial tornaran a donar gas. I no a qualsevol lloc, a la muntanya de Montjuïc, on ja s'havia disputat un tram el 1986.
No serà el traçat de l'antic circuit –logística i seguretat manen– sinó un tram dibuixat als voltants del recinte firal. Acceleració, frenada, derrapada garantida –les suspensions i les rodes seran de terra– a una velocitat assumible en un entorn urbà del segle XXI. Als puristes no els agrada, però han de tenir clar que temps passats no tornaran. Però l'oportunitat d'acostar els ral·lis al gran públic, aficionat irredempt o simplement encuriosit, és l'objectiu d'una majoria d'organitzadors i hauria de ser-ho també del promotor del campionat si vol que, a poc a poc –i amb l'ajuda d'un reglament tècnic que fomenti més la competitivitat i l'espectacle– vagi recuperant l'esplendor perduda.
En format modern
Barcelona ja va compartir la capitalitat del ral·li amb les caves Segura Viudas, patrocinador de la prova després que fos recuperat el 1973, i al seu entorn
s'hi van disputar trams com ara Santa Creu d'Olorda, Flor de Maig i l'Arrabassada.
El recorregut d'avui està traçat per la part baixa de la muntanya de Montjuïc. Surt i arriba a l'avinguda Maria Cristina i circula per les calçades adjacents al recinte firal contemplant, a més de la citada avinguda i la de Rius i Taulet, el pavelló Mies van der Rohe, les places de la Font Màgica i Marquès de Foronda i els pavellons Eugènia i Alfons XIII i Itàlia abans de tornar a Rius i Taulet i Maria Cristina. En total 1,6 quilòmetres que es recorreran dues vegades. Serà televisat en directe per Esport 3.
L'exposició del 50è aniversari, de Barcelona a Salou
Avui és l'última oportunitat per visitar el centre comercial Les Arenes i gaudir de l'exposició preparada amb motiu de la 50a edició del ral·li. A partir de demà, i
durant tot el cap de setmana, es traslladarà a Salou,
a les instal·lacions del Centre de Convencions de Port Aventura.
L'exposició consta de 26 panells que mostren l'evolució del ral·li des de la primera edició (1957) i fins i tot d'ençà que va néixer la primera Volta a Catalunya –precursor del ral·li–, el 1916. La mostra també inclou 49 maquetes a escala 1:43 dels cotxes guanyadors, diversos trofeus de pilots guanyadors, elements esportius i una unitat Alfa Romeo 1900 S com la que van utilitzar el 1957 els primers guanyadors, Sebastià Salvadó i Guillem Bas. També s'ha editat una revista amb 49 capítols (un per any) amb una crònica, fotografies, classificacions i els cartells de les edicions.