Un ral·li de campionat
Ogier i Latvala es juguen el títol en la penúltima cita del curs
La prova de Salou és l'única mixta del WRC, fet que hi afegeix incertesa i emoció
El Ral·li Catalunya és una prova de llarg recorregut en el mundial (WRC). Enguany és la 24a edició puntuable consecutiva, i gairebé sempre s'ha celebrat cap al final del curs. Malgrat això, només un cop el campió del món s'ha coronat al Principat. Va ser el 1993, quan Juha Kankkunen (Toyota) es va endur el seu quart títol mundial –rècord absolut llavors– amb el tercer lloc a Lloret de Mar, fent inútil la victòria del seu màxim rival, François Delecour (Ford).
La història es podria repetir enguany –ara, a Salou–, entre Sébastien Ogier i Jari-Matti Latvala. Els tenors de Volkswagen es juguen el títol en la penúltima de les tretze cites del curs. El favorit, però, és clar. Amb 27 de marge en la taula –i un màxim de 28 punts en joc en la cursa–, Ogier corre per sentenciar el campionat; Latvala, per mantenir vives les seves possibilitats fins a la prova final, a Gal·les, a mitjan novembre.
Faves comptades
Els comptes aviat són fets. Ras i curt, Latvala necessita acabar al davant d'Ogier per ajornar el desenllaç de la competició. “Mentre tingui possibilitats, seguiré lluitant”, assegura el finlandès, que mai no ha arribat tan lluny en el curs amb possibilitats de ser campió. Per la seva banda, el francès afirma que defensarà el títol a Catalunya. Se'l podia haver endut a principi d'aquest mes, en el Ral·li d'Alsàcia, però una avaria i una penalització el van enfonsar i van donar ales a Latvala. La mala fortuna fa estar Ogier “encara més motivat per fer-ho bé” a casa nostra.
El cas és que la lluita que es perfila sobre les pistes i carreteres tarragonines serà vibrant. Volkswagen es pot permetre deixar fer als seus homes sense cap mena de recança. La marca alemanya ja té el títol de marques al sarró des del mes passat, i només Ogier i Latvala tenen possibilitats matemàtiques en el de pilots. L'única consigna, doncs, és que guanyi el millor.
“Mai he notat tantes ganes de guanyar entre els nostres pilots”, diu Jost Capito, el cap de competició de la marca. El directiu hi inclou el tercer home de la casa, Andreas Mikkelsen, que –passi el que passi– té assegurat el tercer lloc de la classificació i, per tant, anirà a totes per guanyar el seu primer ral·li del mundial. “Tal vegada arrisqui una mica més per tal d'assolir l'objectiu”, explica el pilot noruec.
Els números sentencien que el guanyador del Ral·li Catalunya-Costa Daurada haurà de ser un d'aquests tres. De les 24 curses disputades d'ençà del seu debut en el Montecarlo del 2013, els VW Polo n'han guanyat vint. Per si no fos prou, Volkswagen pot igualar a Salou el rècord d'onze victòries en un any que Citroën va assolir el 2005 i el 2008 (aleshores, però, en campionats de setze i quinze proves, respectivament).
Fesomia única
Però hi ha un factor que pot fer la guitza als Polo, encara que al final s'acabin imposant: la fesomia del ral·li organitzat pel RACC, amb la primera etapa de terra i les dues següents d'asfalt. Ogier, Latvala i Mikkelsen seran els primers a passar pels trams de la llarga etapa de terra, demà. En haver d'escombrar la graveta superficial de les pistes, trobaran els trams més lents, i el primer líder del ral·li podria ben bé ser algun pilot de Citroën (Meeke, Ostberg), Ford (Hirvonen, Evans) o Hyundai (Neuville, Sordo). Les tres marques es juguen el subcampionat rere Volkswagen.
L'etapa de terra també influirà en l'equilibri de forces entre Ogier i Latvala. Ser segon en l'ordre de sortida podria donar “un petit avantatge” al finlandès, per bé que el que pugui guanyar en trobar les pistes una mica més netes ho pot perdre pels problemes de visibilitat de la pols en suspensió. Si ens fixem en el que va succeir l'any passat, però, pesa més tenir algú al davant que escombri la pista. El 2013, l'etapa de terra del Catalunya-Costa Daurada va ser la tercera i última,
diumenge, i Latvala hi va arribar com a líder. Ogier, víctima d'una punxada, era quart, a 46.5 segons, però va recuperar segons a cabassos a la terra fins a descavalcar el finlandès (que, per acabar-ho d'adobar, va finalitzar el ral·li amb problemes de transmissió).
Aquell va ser el primer doblet dels Polo al WRC. Després n'han vingut quatre més, i fins i tot un triplet, a Austràlia, a mitjan setembre, amb Ogier al davant de Latvala i Mikkelsen. Volkswagen ho té tot de cara per rubricar el segon triplet de la seva història a Catalunya. I Ogier té tots els trumfos per sentenciar el segon títol en un ral·li de campionat.
I entre passada i passada... cotxes històrics!
El Ral·li Catalunya comença avui a les sis tocades de la tarda amb el tram urbà de Montjuïc, però els aficionats faran bé de ser a lloc una horeta abans, per tal de gaudir del pas dels cotxes clàssics de ral·lis, que tornen a integrar-se en la ruta de la prova després de dos anys d'absència. Demà no rodaran pels trams de terra i romandran exposats a Salou, però dissabte i diumenge se'ls podrà veure en acció en els trams d'asfalt. De fet, les seves evolucions seran el millor ingredient per amanir l'estona entre les dues passades per cada tram. De retruc, el seu pas animarà el públic a no moure's de lloc entre passada i passada, en benefici de la seguretat. La caravana la formen 21 cotxes històrics, incloent-hi els mítics Peugeot 205 Turbo 16, BMW M3, Ford RS200 i Escort RS1800, MG Metro 6R4 (a la foto), R5 Turbo, Lancia Stratos, Audi Quattro, Alfa Romeo GTV i també el Seat Ibiza Kit Car del 1997.
Pons i Solans, catalans de punta
Dels 74 equips inscrits, sis són íntegrament catalans (Pons-Haro, Membrado-Vilamala, Solans-Ibáñez, Parés-Sabater, Guerrero-Carulla i Domènech-Marchal) i un, andorrà (Carchat-Ribeiro). De tots ells, qui té més possibilitats de lluïment és Xevi Pons, que ja ha disputat tres proves del WRC enguany i corre amb un competitiu Ford Fiesta R5 com els de la categoria WRC2. El de Manlleu no puntua en aquest certamen, però surt prou motivat per lluitar pel podi de la categoria a casa. L'altre habitual català del mundial és Nil Solans, que disputa el Trofeu Fiesta de promoció. El Catalunya n'és la cinquena i última cita, i el de Matadepera busca un bon resultat per cloure el curs.