Motociclisme

L'excel·lència es perpetua

Els pilots catalans han tornat a absolutitzar la velocitat mundial amb el segon triplet de títols, un nou sostre de victòries en un any i escasses actuacions per sota del que s'esperava

Això no té aturador. Un any més, el motociclisme català s'ha passejat pel món a la màxima velocitat, col·leccionant victòries, podis i voltes ràpides i acaparant els (tres) títols mundials en joc. Per segon any consecutiu, de manera incontestable. A Marc Márquez (Moto GP), Tito Rabat (Moto 2) i Àlex Márquez (Moto 3) no es pot fer res més que aplaudir-los i lloar-los en la justa mesura –desmesura, en el cas del Marc–. Però si les constants vitals del nostre motociclisme són envejables i ben saludables és també perquè no estan sols.

Moto GP

“No ha estat la meva millor temporada i, evidentment, no estic satisfet.” Segurament, el mundial de Dani Pedrosa és l'únic d'entre els pilots de casa que es pot qualificar de decebedor. Va ser el primer a derrotar Marc Márquez, a Brno, en l'onzena cursa de l'any, però des d'aleshores, en les últimes set curses, només ha sumat dos podis i no ha tingut cap possibilitat de lluitar ni per les victòries ni pel subcampionat. Toca cau i net, i ja des d'ahir en el primer test 2015, tot el seu grup d'enginyers i mecànics han canviat, amb Ramon Aurín com a enginyer en cap.

El primer pilot sense una moto de fàbrica ha estat Pol Espargaró, que també ha estat el millor debutant de l'any. L'ambició del vallesà ha fet que qualifiqués la temporada com a “acceptable”. Cert que no ha assolit cap podi, però ha anat millorant a poc a poc i ha acabat davant del seu company d'equip. Com ell, ha d'estar ben satisfet Aleix Espargaró tot i un darrer mes amarg. Ha fet el seu primer podi en la categoria (Aragó) i prou mèrits per no ser considerat una sorpresa veure'l entre els més ràpids en entrenaments amb una Open, fites que li han donat la possibilitat, finalment, de treballar amb tota una fàbrica (Suzuki) al darrere. Aquest és el seu títol.

Moto 2 i Moto 3

El seu company serà Maverick Viñales, el millor debutant de Moto 2 i, al final del dia, l'únic pilot capaç de pintar la cara a Tito Rabat i Mika Kallio. El do per pilotar es té o no es té i, entre els que pertanyen al primer grup, n'hi ha que el tenen de gamma alta i n'hi ha que no. El de Roses és dels primers i, per molts entesos del pàdoc, tenint en compte que no ha coincidit mai en pista amb Marc Márquez, Mack és un dels pilots que en el futur proper i en igualtat de condicions mecàniques ha de tractar el bicampió sense cohibicions.

Ni Jordi Torres, ni Ricky Cardús ni Àxel Pons han pogut lluitar mai per un podi, però tots ells han ballat la seva cançó. En el cas de Rubí, ha sorprès que amb la moto i l'equip que va acabar el 2013 sent un dels millors de la categoria enguany hagin fet figa des del primer dia. No seguirà en el campionat i el seu lloc podria ser al mundial de superbike. L'any de Ricky Cardús és ben diferent. Va entrar a l'equip Tech 3 en el lloc del lesionat Álex Mariñelarena la setmana abans d'iniciar-se el mundial, sense conèixer la moto, i en poques curses es va guanyar acabar el mundial. Moure's habitualment al voltant del desè lloc li ha donat també la renovació. Rècord de punts personal, igual com ho són els 28 d'Àxel Pons en el seu primer any dedicant-se exclusivament a les motos i lluny del seu pare. Li va costar, però en les últimes vuit curses ha acabat, llevat d'Aragó i Phillip Island, regularment en les places de punts.

Finalment, en Moto 3, s'esperava una mica més d'Àlex Rins. No li ha estat fàcil adaptar-se a l'Honda, trobar-li el toc, i s'ha mogut en una irregularitat que en una categoria com aquesta l'ha condemnat. Encabit en una Moto 2, en l'equip de Sito Pons, les seves mides i el seu pilotatge han de fer aflorar podis. Quant a Isaac Viñales, els alts i baixos han marcat el seu primer any en un box de primer ordre, però la seva feina ha convençut l'equip i l'any vinent continuarà treballant amb material de fàbrica (Husqvarna/KTM).

30
victòries
han sumat els pilots catalans de 54 possibles, un 55%.
34
posicions preferents
dels pilots catalans de 54 possibles, un 63%.

Aleix Espargaró i Maverick s'estrenen

El primer dels tres dies de test oficial 2015 de Moto GP es va dur a terme ahir a Xest amb força novetats. Entre les més destacades, les primeres voltes d'Aleix Espargaró i Maverick Viñales amb la Suzuki. Espargaró va fer el 14è millor temps (1:32.315), a 1,340 de la volta més ràpida del dia, de Jorge Lorenzo (1:30.975). Quant a Maverick, cal remarcar que va ser el pilot que va fer més voltes, amb un total de 64, fent la millor en 1:33.268 (17è). També va debutar Jack Miller amb l'Honda Open de l'equip de Cechinello, fent 61 voltes i una millor d'1:34.633. La jornada també va servir perquè Àlex Márquez fes dotze voltes amb la moto del seu germà Marc, que el va flanquejar, en un regal d'Honda pel seu títol mundial, marcant un millor temps d'1:36.658, el pitjor dels 27 pilots que van rodar, a 5,6 segons del temps de Lorenzo.

Cinc pilots del país a Moto GP

En la graella del 2015 es passaran dels dotze pilots catalans que hi havia enguany a onze, si bé en la categoria gran, Moto GP, n'hi haurà un més. Així, i seguint l'ordre de dorsal, en aquesta categoria hi pilotaran Maverick Viñales (25, Suzuki), Dani Pedrosa (26, Honda), Aleix Espargaró (41, Suzuki), Pol Espargaró (44, Yamaha) i Marc Márquez (93, Honda). En la categoria mitjana, els pilots seran Tito Rabat (1, Kalex), Àlex Rins (40, Kalex), Àxel Pons (49, Kalex), Àlex Márquez (73, Kalex) i Ricky Cardús (88, Tech 3). I en últim terme, a Moto 3, només Isaac Viñales (32, Husqvarna) representarà el país.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)