Més motor

El campió, vist i no vist

Només 10 km dura el Dakar de Nani Roma, fora de combat per una avaria en el motor del seu Mini

Marc Coma supera sense entrebancs la primera especial, amb un lleuger avantatge sobre el seu gran rival, Joan Barreda

Nani Roma es diri­gia a l'hora de tan­car aquesta edició cap a la meta de la pri­mera etapa del Dakar, a Villa Car­los Paz, remol­cat per un camió d'assistència. La prova que­dava així sense el con­curs del vigent campió en cot­xes i prin­ci­pal favo­rit. De retruc, s'esvaïa la pos­si­bi­li­tat d'un segon doblet con­se­cu­tiu dels pilots cata­lans, asso­lit per Roma i Marc Coma –en motos– l'any pas­sat. Si més no, el pilot d'Avià ha començat amb bon peu, amb un ter­cer lloc i un gra­pat de segons d'avan­tatge sobre Joan Bar­reda, el seu gran rival. En una etapa de tràmit, tots dos van cedir la ini­ci­a­tiva a dos dels seus mot­xi­llers res­pec­tius, Sam Sun­der­land (KTM) i Paulo Gonçalves (Honda), amb carta blanca en l'arren­cada de la prova.

El de mot­xi­ller de luxe és el paper que espera a Roma si acon­se­gueix man­te­nir-se en car­rera. D'ara enda­vant, el pilot de Fol­gue­ro­les haurà d'exer­cir d'assistència ràpida dels Mini ofi­ci­als de Ter­ra­nova i Holowczyc, que han de mirar de parar els peus a Nas­ser Al-Attiyah. El campió del món de WRC-2 corre amb un Mini cli­ent idèntic als ofi­ci­als i és el pri­mer líder de la cursa.

L'exem­ple de Jor­dan

L'ava­ria de Roma ha frus­trat el pre­su­mi­ble duel al cap­da­vant entre el cap de files de Mini i el pilot de Qatar. El català tot just havia començat la prova quan el cotxe va dir prou. No havia fet ni deu dels 170 km de la pri­mera espe­cial quan la pressió de l'oli va caure en picat. Nani i el seu copi­lot, Mic­hel Périn, van mirar de solu­ci­o­nar l'ava­ria, però després de can­viar el sen­sor i peces diver­ses es van haver de resig­nar a espe­rar el Man d'Udo Kühn perquè els remolqués. No només havien d'aca­bar l'espe­cial, sinó també arri­bar al bivac, situat 520 km més enllà, a Villa Car­los Paz. Un llarg enllaç que en con­di­ci­ons nor­mals els cami­ons havien de fer en prop de sis hores. Tot aquest temps haurà tin­gut Roma per medi­tar sobre la frase de Mic­hael Jor­dan que pre­si­deix el compte de Twit­ter de l'oso­nenc: “He fra­cas­sat una vegada i una altra, i per això tinc èxit.” “És una frase amb què m'he sen­tit iden­ti­fi­cat tota la meva vida espor­tiva”, deia el Nani abans de mar­xar cap a Bue­nos Aires. Tra­ducció: les difi­cul­tats et fan més fort i cal seguir llui­tant.

La fia­bi­li­tat havia de ser la gran arma dels Mini i el taló d'Aquil·les dels nous Peu­geot, però el debut dels 2008 DKR va anar com una seda, amb l'únic entre­banc d'una pun­xada de Peter­han­sel. Sainz i el francès es van ficar entre els deu pri­mers, per bé que Robby Gor­don els va pren­dre l'honor de ser el millor bugui, amb el ter­cer lloc de l'etapa amb el Hum­mer. En la seva estrena en cot­xes, Cyril Des­pres –l'antic rival de Coma– va cedir deu minuts i és el 33è de la gene­ral amb el ter­cer Peu­geot.

Les motos cata­la­nes, bé

Amb el comiat de les motos de l'andorrà, Coma haurà de mar­car de prop Bar­reda i la seva Honda, que aspira a tren­car la tira­nia de KTM. Amb la mateixa moto que el cas­te­llo­nenc, Laia Sanz va arren­car amb un bon dis­setè lloc. També ha estat posi­tiu l'inici de les Yamaha de l'equip de Cer­velló JVO Racing –Joan Pedrero és a menys d'un minut de la Yamaha ofi­cial d'Oli­vier Pain– i de les Gas Gas giro­ni­nes, amb Gerard Farrés vintè. Cal des­ta­car el vuitè lloc del pilot de motocròs Matt­hias Walk­ner en la seva estrena en el Dakar, amb una KTM ofi­cial.

LA DADA

140
km/h
ha estat la mitjana d'Al-Attiyah en la primera especial, que afavoria els 4x4 respecte dels buguis.
Motos. 1a etapa i general
1r Sam Sunderland (KTM)
1h18:57
2n Paulo Gonçalves (Honda)
a 0:05
3r Marc Coma (KTM)
a 1:12
4t Joan Barreda (Honda)
a 1:41
5è Alain Duclos (Sherco)
a 2:08
6è Jeremías Israel (Honda)
a 2:16
7è David Casteu (KTM)
a 2:36
8è Matthias Walkner (KTM)
a 2:42
9è Pablo Quintanilla (KTM)
a 2:58
10è Rubén Faria (KTM)
a 3:02
11è Toby Price (KTM)
a 3:31
14è Jordi Viladoms (KTM)
a 3:45
15è Joan Pedrero (Yamaha)
a 4:30
17a Laia Sanz (Honda)
a 4:46
18è Marc Guasch (Yamaha)
a 4:56
20è Gerard Farrés (Gas Gas)
a 5:32
48è Dani Oliveras (Gas Gas)
a 12:44
118a Rosa Romero (KTM)
a 30:52
122è Marc Pedrola (Yamaha)
a 34:17
Quads. 1a etapa i general
1r Ignacio Casale (Yamaha)
1h37:08
2n Rafal Sonik (Yamaha)
a 1:07
3r Sergio Lafuente (Yamaha)
a 1:23
28è Xavier Montero (Yamaha)
a 17:28
Cotxes. 1a etapa i general
1r Al-Attiyah-Baumel (Mini All4 Racing)
1h12:50
2n Terranova-Graue (Mini All4 Racing)
a 0:22
3r Gordon-Campbell (Hummer)
a 1:04
4t De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota Hilux)
a 1:12
5è Holowczyc-Panseri (Mini All4 Racing)
a 1:16
6è Spataro-Lozada (Renault Duster)
a 1:18
7è Ten Brinke-Colsoul (Toyota Hilux)
a 1:38
8è Sainz-Cruz (Peugeot 2008 DKR)
a 2:06
9è Van Loon-Rosegaar (Mini All4 Racing)
a 2:20
10è Peterhansel-Cottret (Peugeot 2008 DKR)
a 2:35
11è Lavieille-Maimon (Toyota Hilux)
a 2:56
12è Sousa-Fiuza (Mitsubishi ASX)
a 3:04
13è Vasiliev-Zhiltsov (Mini All4 Racing)
a 3:14
58è Foj-Santamaría (Toyota Hilux)
a 25:15
62è Llovera-Haro (MD)
a 25:40
80è Vila-Olmo (Herrator)
a 29:31
81è Smulevici-Moiset (MD)
a 29:43
130è Bosch-Payà (Buggy)
a1h14:40
Camions. 1a etapa i general
1r Stacey-Bruynkens-Der Kinderen (Iveco)
1h30:43
2n Van Vliet-Pronk-Klein (Man)
a 0:35
3r Loprais-Marcó-Van der Vaet (Man)
a 0:47
4t Kolomy-Kilian-Kilian (Tatra)
a 0:47
5è Van den Brink-Willemsen-Mouw (Renault)
a 0:58
6è Mardeev-Beliaev-Svistunov (Kamaz)
a 1:43
12è Vila-Colomé-Huisman (Iveco)
a 3:21
34è Ginestà-Comallonga-Berriman (Daf)
a 18:35
35è Juvanteny-Criado-González (Man)
a 18:45

PROTAGONISTES

L'especial era molt ràpida, però sense cap complicació. La nostra filosofia és treballar dia a dia, i és el que hem fet
Joan Barreda
Era important començar bé, sense cap errada. El ral·li de debò comença demà [avui, amb una especial de 518 km]
Marc Coma
No sabem què ha passat. Ha saltat l'avís de pèrdua d'oli i hem hagut de parar, però no ha tornat a funcionar
Nani Roma
Ha estat una etapa molt ràpida. Això acaba de començar, però el cotxe no ens ha donat cap tipus de problema
Carlos Sainz
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.