Novè en el mundial amb 36 punts, Maverick Viñales (1995) debuta enguany a Moto GP i és, després de sis curses, un dels set únics pilots que han puntuat en totes. El de Roses aprèn ràpid i ho fa amb una Suzuki que gira molt bé però que no corre. Maverick necessita cavalls i aquí, a Montmeló, hauria de començar a trobar-los.
Arribant després de fer el millor cap de setmana (Mugello), la sensació interna seva i de l'equip suposem que és magnífica.
Sí, la veritat és que sí. Vam sortir d'allà amb molt bones sensacions i, tot i que Montmeló no sembla un circuit gaire propici per a nosaltres, tenim moltes ganes de fer-ho bé.
Aquí estrenaran un motor nou. Té idea de quina diferència de cavalls estem parlant?
No, els japonesos no ens ho diuen. Ells el que ens han dit és que tindrem un motor nou... Bé, nou tampoc. És un motor amb millores tècniques acompanyat d'evolucions en l'electrònica, que també és molt important que vagi millorant. Quants cavalls ens donarà tot això? No ho sé, només espero que estiguem més propers a les Yamaha i a les Honda.
La falta de potència l'ha notat sobretot a dalt, amb marxes llargues, o fins i tot també en les marxes curtes?
No, en la pràctica amb les marxes curtes realment no hi ha cap diferència, amb una Moto GP. Quasi sempre vas amb un quart de gas i és molt difícil donar-li tot el gas amb les curtes. La diferència, allà on ho perdem tot, és amb quarta, cinquena i sisena, a dalt.
Per tant, quant a l'acceleració, en termes generals, està content.
Sí, la moto accelera molt bé. I a més, amb el xassís que tenim podem aprofitar moltíssim aquesta acceleració.
I en la frenada? Pot frenar tan tard com vol?
Aquí tampoc tenim problema. De fet, frenem més tard que ningú perquè com que anem tan lents... [riu] Frenem molt tard i això no ho hauríem de perdre. Vull dir que si ara anem més ràpid estaria bé que la frenada la poguéssim fer al mateix lloc on la fem ara.
Tem que amb l'augment de la potència el xassís perdi l'equilibri que té?
No, no pateixo per això. Pel que m'han comentat, la potència l'han posat tota a dalt i, per tant, no ho notarem en els revolts. Per tant, en principi no ha d'afectar el xassís.
A Mugello hi anava patint per la llarga recta i el que va pesar més va ser el gran comportament de la Suzuki en els revolts ràpids, en les enllaçades i els canvis de direcció.
Sí, va ser així: guanyàvem més en la zona de revolts que no pas perdíem en la recta. D'aquí en va sortir la nostra millor qualificació, a 0,3 del primer. Vam estar molt i molt a prop anant tots els pilots molt ràpid. Va acabar sent el nostre millor circuit quan pensàvem que seria el pitjor. Com deia, aquí, a Montmeló, també hauria de ser un circuit difícil per a nosaltres, però a veure les millores com funcionen i si es noten.
Parli'ns una mica més detalladament del xassís. Què el fa tan bo?
Realment és bo perquè, a banda que tot ell et dóna moltíssima confiança, pots empènyer molt del davant. Especialment en els revolts ràpids és on més es nota: pots tombar molt i la moto continua girant. Hi ha moltes motos que per molt que tombis no giren, i en canvi la Suzuki vas tombant, tombant, tombant i no para de girar. Això té la seva part negativa, que és que no t'avisa i quan caus, caus. Però bé, això ja és més cosa teva.
Per tot el que diu, la Suzuki és ara mateix una moto molt més semblant a la Yamaha que no pas a l'Honda o la Ducati.
Sí, és així. Podríem dir que és una Yamaha sense potència. Porten el mateix tipus de motor, un motor molt suau, però no tenim els seus cavalls.
Per tant, busca en els entrenaments anar rere Lorenzo o Rossi per veure el seu comportament amb una moto semblant a la seva?
Sí, i tant! I tant que ho busco. I al darrere del Marc [Márquez]. El que em va millor és seguir el Marc, que té un pilotatge agressiu, com el meu. La moto s'assembla a la Yamaha, però al final l'estil de pilotatge que tinc és el que és i, en aquest sentit, el que em va millor és mirar el Marc, que frena molt tard com jo i obre gas aviat. Però independentment de tot això, el que necessito és més motor.
“Fins on hem arribat amb el xassís, amb una mica més de potència podrem lluitar pel cinquè o sisè lloc en cursa”, deia després de Mugello.
Sí, perquè amb el motor que tenia vaig acabar fent el mateix ritme que el Pol i l'Smith. Si hagués sortit millor hauria estat molt bonic poder lluitar amb les Tech 3. Sóc positiu, i penso que amb evolucions i treballant pas a pas tot això arribarà.
Parla de la sortida. Una de les coses que més li costen és quan queda atrapat després del semàfor i ha de pilotar en grup. Per què? La moto va molt millor sense altres motos al davant o ho diu per la dificultat d'avançar?
El que necessito per anar ràpid és poder fer la meva traçada i quan la puc fer és quan la moto va bé. Necessito camp lliure per fer un bon pas pel revolt, accelerar quan toca, etc. Quan em veig allà amb el Yonny [Hernández] o amb el Petrucci, amb les Ducati, el que se m'escapa a les rectes ho haig de recuperar als revolts, però me'ls trobo i em tallen el ritme. A Mugello, per exemple, vaig perdre quatre o cinc segons avançant la gent.
Fa 1,71 m i pesa 65 quilos. Pel que ha viscut, creu que són bones mides per a una moto GP?
Sí, em sento bé. Em sento fort i si són 65 o 68 quilos no es nota. Una moto GP té prou cavalls per tal que això no es noti.
Diu que està fort. On necessita més el cos?
Als finals de cursa, i el necessites per tot. Has d'estar compensat en tot. Les cames pateixen molt i has de fer molta força als estreps per intentar trobar adherència. O la frenada, la força que sents a l'esquena és brutal. I amb l'acceleració, igual. Parlo de les últimes cinc o deu voltes.
Amb l'Aleix Espargaró treballen molt en equip? Pel fet d'haver de desenvolupar la moto de zero, per dir-ho així, dins l'equip els demanen que parlin més entre vostès per accelerar el desenvolupament?
Més que parlar entre nosaltres, el que passa és que tota la informació es comparteix. Totes les dades. Després posem en comú les impressions, però anem sempre en la mateixa direcció: la moto gira bé, el control de tracció ens falla una mica, falta de motor, etc. El més important per a tots, per a pilots i equip, és que anem tots en la mateixa direcció i no perdre's.
Parlava de lluitar pel cinquè i el sisè aviat. Abans, un objectiu seu és batre l'Aleix en cursa?
Bé, al final, més que aquest, l'objectiu és intentar complir els objectius de l'equip. I la idea és intentar estar sempre entre els deu primers.
Les diferències amb el primer classificat, fins a quin punt el preocupen?
En les primeres curses era molta la diferència, però a Mugello ja va ser de 23 segons. Això és un molt bon resultat. Però encara tenim moltes mancances de motor i això és el que ens preocupa més, no tant la diferència amb els primers. Quan tinguem un motor semblant sí que seran rellevants.
Quan li diuen per primera vegada de formar part de l'equip Suzuki a Moto GP?
Ara fa un any, després de la cursa de Montmeló. Allà hi va haver uns primers acostaments, i va ser a partir d'Alcanyís que va anar seriosament.
S'ho ha de rumiar gaire?
Força. No saps si és el pas correcte o no, sobretot. Però veient el final de temporada que anava fent a Moto 2, cada vegada ho tenia més clar. El fet que fos una moto completament nova també em frenava una mica. No pensàvem que anés tan bé, la veritat. Crèiem que els resultats serien una mica pitjors, però el cert és que estem molt contents de com ha anat tot.
El fet de treballar amb tota una fàbrica al darrere, fins a quin punt es nota?
Per exemple amb les reunions. Mai n'havia fet tantes! Ara tinc reunions des del dijous que poso el peu al circuit fins després de la cursa, abans i després de cada entrenament. A tota hora. Després, es veu al box: al teu voltant hi ha sis o set persones en tot moment. O per exemple, si vols un fre una mica més curt, al moment te'l fan.
Ha deixat la seva residència habitual a l'Empordà i s'ha traslladat a Terrassa. Per què?
Per dos motius. Un, perquè estic més a prop del Centre d'Alt Rendiment, que és on m'entreno, cosa que em facilita molt el dia a dia. I l'altre és l'aeroport, que el tinc a tocar. Res a veure amb abans. Al final és tot una qüestió de comoditat i, així, de millora del rendiment.