Una cursa amb fet diferencial
L'única prova mixta del WRC planteja enguany un repte encara més feixuc, amb més trams i dues jornades sense assistència
El ral·li acabarà diumenge amb el ‘donut' a les conegudes rotondes del coll de la Teixeta, on es farà el podi provisional
És un ral·li únic. Perquè és el de casa. Perquè l'organització del RACC ha estat pionera en l'aplicació de mesures de seguretat i sostenibilitat posteriorment adoptades arreu (no debades, el director de la prova, Aman Barfull, és el president de la comissió de ral·lis de la FIA). I és únic perquè és mixt. Té trams de terra i d'asfalt. “Impossible!”, va ser la reacció de les marques quan Barfull i el seu equip els van presentar el nou format que havien ideat per a la cita catalana del mundial, al principi del 2010. Un grapat de mesos més tard, contra vent i marea, el recorregut mixt era una realitat. Avui, aquelles mateixes marques parlen en termes èpics del “repte” que els planteja el fet diferencial del ral·li català.
Més resistència
Un repte que enguany serà més feixuc, si fos possible. Sempre a l'encalç de la innovació, el RACC ha transformat la fesomia de la prova. Si el curs passat, per celebrar les 50 edicions del Ral·li Catalunya, es va dissenyar un monumental tram de 50 quilòmetres (Escaladei), l'any en què el Catalunya suma 25 edicions seguides dins del mundial s'ha augmentat el número de trams i s'han suprimit les assistències en l'equador de les jornades de divendres i diumenge. No cal dir que això últim no fa el pes a tothom, perquè posa èmfasi en la resistència quan qui més qui menys té coll avall que els ral·lis moderns han de ser només a l'esprint.
Els trams, doncs, han passat de disset a vint-i-tres –aquest any, només el Ral·li de Sardenya n'ha fet tants–, i un 40% del recorregut és nou. Amb tot, es mantenen els trams més emblemàtics, començant pel de Montjuïc, amb el qual els pilots entraran en acció aquesta tarda. Demà, l'etapa de terra passarà pel clàssic Terra Alta, l'únic tram mixt del mundial, amb cinc canvis de paviment. Dissabte, la primera meitat dels antics Escaladei i el Priorat formarà la Figuera, incloent-hi la famosa cruïlla del Molar, tal vegada l'indret més espectacular dels trams tarragonins. I, diumenge, el Power Stage –l'últim tram, amb punts extres per als tres primers– tornarà a ser Riudecanyes, però en sentit contrari (ara anomenat Duesaigües) i, per tant, amb la meta en les conegudes rotondes del coll de la Teixeta, en la segona de les quals caldrà fer el preceptiu donut. Allà, al davant d'una formidable tribuna natural, es farà un podi provisional, abans de l'arribada oficial a Salou.
El 2014 vaig sentenciar el meu segon títol mundial aquí. Són records que no s'obliden fàcilment
Sébastien Ogier
volkswagen
Encara que aquest any ja hagi guanyat el títol, tibaré de valent
Sébastien Ogier
volkswagen
L'any passat vaig lluitar fins al final amb Ogier, però em van faltar onze segons
Jari-Matti Latvala
volkswagen
Sempre hi tinc bones sensacions, perquè és el ral·li de casa i m'agrada conduir aquí
Dani Sordo
hyundai
Conec prou bé els trams, però aquest any n'hi ha alguns de nous
Dani Sordo
hyundai
M'agrada el repte del format mixt, i vull ser a prop del capdavant
Hayden Paddon
hyundai
Si tenim un cap de setmana sense problemes, el podi és prou realista
Kris Meeke
citroën
És vital començar amb bon peu en la terra, però els tres dies són decisius
Mads Ostberg
citroën
Vull lluitar entre els cinc primers i, si tot va bé, fins i tot fer un altre podi
Elfyn Evans
ford
LES XIFRES
Només la victòria està en joc
Amb els mundials absoluts de pilots i marques decidits a favor de Sébastien Ogier i Volkswagen, el Ral·li Catalunya-Costa Daurada –penúltima cita del mundial– serà una lluita franca per la victòria. Els favorits són els tres VW Polo d'Ogier, Latvala i Mikkelsen, que podran anar a totes, sense cap mena de càlcul tàctic, perquè ja ho tenen tot guanyat. Rere seu, els Citroën (Ostberg, Meeke) i els Hyundai (Neuville, Sordo) miraran d'inclinar al seu favor la lluita pel subcampionat de marques. Després del segon lloc d'Evans a Còrsega, fins i tot M-Sport Ford s'ha colat en aquesta baralla. En el mundialet de WRC2, els Skoda són favorits, però fins a deu pilots poden guanyar i sis aspiren al títol.