El saló de la fama
Aniversari. Sébastien Loeb (vuit victòries) és el pilot de referència d'una cursa que arriba a les noces de plata
L'any passat va disputar-se el 50è Ral·li Catalunya. L'edició que arrenca avui és la 25a des que la cursa va aconseguir l'ascens al campionat del món de ral·lis. Era el 1991 quan Armin Schwarz (Toyota Celica) va pujar a dalt de tot del podi de Lloret de Mar per la seva única victòria en un ral·li del mundial. El ral·li del RACC ha tingut dotze guanyadors diferents.
Vint-i-cinc anys ja permeten fer una llista dels grans protagonistes de la cursa. Un nom destaca per sobre de tots: Sébastien Loeb. L'alsacià és –i serà per molts anys– el pilot que ha guanyat més edicions. Vuit, totes consecutives, totes les que va disputar amb la base a Port-Aventura. El mite dels ral·lis també és qui més podis té (9), però aquí apareix un dels secundaris de luxe, Dani Sordo (5). Justament el pilot de Hyundai es convertirà en el que ha disputat més vegades la cursa quan avui prengui la sortida.
En la llista d'honor hi ha poquíssims catalans. Cap en la de guanyadors –Zanini (3) i Salvador Servià (1) tenen victòries però de l'època prèvia al mundial– i només un podi (Servià, el 1994, edició que només era vàlida per al mundial de 2 litres), però pel que fa a participacions hi ha fidelitats remarcables, amb Joan Font (12), Oriol Gómez (9) i Josep Maria Membrado (aquesta serà la novena) en la llista dels més persistents.
Tornen els clàssics dels anys setanta, vuitanta i noranta
Alguns dels clàssics protagonistes de les primeres dècades del mundial de ral·lis recorreran el tram de Montjuïc i els d'asfalt de dissabte i diumenge. Els grup B (Audi Quattro A2 i E2, Peugeot 205 T16, Ford RS 200, MG Metro 6R4, R-5 Turbo i Opel Manta 400 (tots entre el 1983 i 1986) no van disputar mai el Catalunya del mundial. Tampoc els més antics grup 4 (Lancia Stratos, Ford Escort, Alpine A-110 i A310) i grup 2 (Opel Ascona, Mercedes 450, Mini Cooper, Peugeot 104, Daf 66 i Seat Panda) però sí els més moderns grup A (BMW M3, Lancia Integrale, Audi Coupé Quattro i Ford Sierra Cosworth), que va competir a primers dels anys noranta.