LAIA SANZ
PILOT OFICIAL DE KTM
“El meu pitjor rival és el novè lloc de l'any passat”
Laia Sanz no es vol deixar condicionar per la pressió de millorar l'excels resultat del Dakar del 2015
“Crec que serà un Dakar més dur del que ens pensem mirant només el mapa”
Sé que sóc millor, però això no vol dir que millori el resultat. En un Dakar ho pots fer millor i acabar vintè
El que em va pitjor és quan es tracta de donar gas i no pensar gaire, però també és on hi ha més risc
En el Dakar, tots els dies són clau, però sí que sembla que la segona setmana serà una mica més a la meva mida
Laia Sanz (Corbera de Llobregat, 1985) contraposa el “realisme i la prudència” a l'eufòria dels qui no només pensen que repetirà el novè lloc del 2015 al final del Dakar que comença avui, sinó que la veuen entre els cinc primers o, fins i tot, enfilada dalt del podi. Abans de volar cap a Buenos Aires, la pilot de KTM en va parlar amb L'Esportiu.
La molesten les expectatives prèvies que té molta gent?
És gent que no sap ben bé què és fer el Dakar, què és acabar novena i què és repetir-ho. Sé que he de tenir paciència. El meu pitjor rival aquest any és el novè lloc de l'any passat. Tot això m'afecta els dies previs, però tinc la sort que quan estic en cursa sé desconnectar bé. No he de pensar en res de tot això, sinó a córrer, a fer la cursa.
De tota manera, benvingudes siguin les expectatives, si les ha creades a còpia de resultats.
Sí, és clar. Havia fet setzena [el 2014] i una mica en broma el Josep Maria [Lloreda, de KH-7] va dir: “Vinga, ara els deu primers”, i, pam!, novena. “Doncs ara, top cinc.” I no, hem de ser realistes. Jo he millorat, m'he entrenat bé, tinc més experiència. Sé que sóc millor, però això no vol dir que millori el resultat, perquè en una carrera com el Dakar ho pots fer millor i fer el vint. D'una banda, el novè és una pressió, però de l'altra aquests dos últims anys m'he fet respectar i no necessito un resultat tant com altres pilots. En aquest sentit m'he tret un pes de sobre; el que volia fer ho he fet. Ara, és clar, en vull més.
Aquell novè lloc li va permetre donar un cop de puny sobre la taula i dir a l'organització: “Què, mereixia el dorsal groc [de pilot prioritari] o no”?
Ara ja no tenien altre remei que donar-me'l. Ara bé, tinc el número dotze i no el nou; és a dir, han colat altres pilots a davant.
Vaja, que encara no se l'acaben de creure...
No, sí, sí. Estic contenta. Però cada any el dorsal era important pel fet de sortir al davant, i aquest any hi han posat una etapa pròleg [avui, que determinarà l'ordre de sortida de demà]. M'han fet la guitza, perquè si fos llarga aniria bé, però en un pròleg tan curt, d'onze quilòmetres, tothom anirà a sac i l'endemà em tocarà sortir una mica més enrere. Això em pot fer perdre molt temps i empassar-me pols molts dies. És una de les preocupacions que tinc.
És aquí on necessita millorar més, en la velocitat pura?
Quan es tracta de donar gas i no pensar gaire, és on vaig pitjor. També és on hi ha més risc, i aquest any pinta una carrera en la qual hi pot haver caigudes, com es va veure al Marroc. El fet que no hi hagi un pilot que mani, tipus Coma o Despres, fa que tots vulguin agafar el seu lloc i surtin com bojos. Caldrà no precipitar-se i no córrer massa la primera setmana, però sense perdre gaire temps.
Té identificat el dia clau?
Al final, al Dakar, tots els dies són clau. No hi vull pensar perquè no se sap mai. Sí que sembla que la segona setmana serà més completa, més tècnica, més de navegar, més de pensar, més de conservar... Una mica més a la meva mida, però també puc arribar-hi i saltar-me un way point [punt de pas obligatori]. Crec que serà un Dakar més dur del que ens pensem mirant només el mapa.
Què li sembla l'invent de l'etapa Belén-La Rioja, amb cotxes, camions i motos tots junts?
Això no m'agrada gens. Crec que serà perillós. És important fer coses noves –per exemple, fer una etapa marató i no poder tocar la moto–, però això és un risc innecessari.
Hi ha sortit guanyant, amb el pas d'Honda a KTM?
Sí. Tinc una molt bona moto i un gran equip al darrere, amb molta experiència, i es nota. Estic contenta del pas que vaig fer.
L'absència del Marc [Coma] pot accentuar la rivalitat entre els pilots de l'equip?
Som un equip gran, però ben avingut. No hi ha números u. A KTM estan acostumats a tenir pilots forts que són competència, i crec que ho portaran bé.
Té contracte amb KTM per a aquest Dakar i el següent. Ho compaginarà amb el mundial d'enduro, entenc.
No n'hem parlat, encara. A veure com torno del Dakar. Ara tinc una lesió al peu, que no crec que em perjudiqui gens en el Dakar però que s'ha de curar bé. Si tot va bé, faré el mundial d'enduro i algun ral·li més. També m'agradaria fer l'enduro d'Erzberg, la carrera més important d'enduro extrem. Dels mil pilots que hi corren, de vegades només acaben cinc o deu. Tothom en parla i vull veure el que és.
A Erzberg no li anirà gens malament la tècnica del trial.
Sense el trial no hauria arribat a tenir aquest nivell de moto. A banda de la disciplina i l'entrenament psicològic, la tècnica i la seguretat que et dóna el trial no te la dóna cap altra especialitat. Va ser un aprenentatge tan bo que ara està sortint. Fa dos anys que no faig trial, i ho trobo a faltar. Quan torni del Dakar, vull mirar de tenir una moto de trial per entrenar-me.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.