Més motor

LAIA SANZ

PILOT OFICIAL DE KTM

“El meu pitjor rival és el novè lloc de l'any passat”

Laia Sanz no es vol deixar condicionar per la pressió de millorar l'excels resultat del Dakar del 2015

“Crec que serà un Dakar més dur del que ens pensem mirant només el mapa”

Sé que sóc millor, però això no vol dir que millori el resultat. En un Dakar ho pots fer millor i acabar vintè
El que em va pitjor és quan es tracta de donar gas i no pensar gaire, però també és on hi ha més risc
En el Dakar, tots els dies són clau, però sí que sembla que la segona setmana serà una mica més a la meva mida

Laia Sanz (Cor­bera de Llo­bre­gat, 1985) con­tra­posa el “rea­lisme i la prudència” a l'eufòria dels qui no només pen­sen que repe­tirà el novè lloc del 2015 al final del Dakar que comença avui, sinó que la veuen entre els cinc pri­mers o, fins i tot, enfi­lada dalt del podi. Abans de volar cap a Bue­nos Aires, la pilot de KTM en va par­lar amb L'Espor­tiu.

La moles­ten les expec­ta­ti­ves prèvies que té molta gent?
És gent que no sap ben bé què és fer el Dakar, què és aca­bar novena i què és repe­tir-ho. Sé que he de tenir paciència. El meu pit­jor rival aquest any és el novè lloc de l'any pas­sat. Tot això m'afecta els dies pre­vis, però tinc la sort que quan estic en cursa sé des­con­nec­tar bé. No he de pen­sar en res de tot això, sinó a córrer, a fer la cursa.
De tota manera, ben­vin­gu­des siguin les expec­ta­ti­ves, si les ha cre­a­des a còpia de resul­tats.
Sí, és clar. Havia fet set­zena [el 2014] i una mica en broma el Josep Maria [Llo­reda, de KH-7] va dir: “Vinga, ara els deu pri­mers”, i, pam!, novena. “Doncs ara, top cinc.” I no, hem de ser rea­lis­tes. Jo he millo­rat, m'he entre­nat bé, tinc més experiència. Sé que sóc millor, però això no vol dir que millori el resul­tat, perquè en una car­rera com el Dakar ho pots fer millor i fer el vint. D'una banda, el novè és una pressió, però de l'altra aquests dos últims anys m'he fet res­pec­tar i no neces­sito un resul­tat tant com altres pilots. En aquest sen­tit m'he tret un pes de sobre; el que volia fer ho he fet. Ara, és clar, en vull més.
Aquell novè lloc li va per­me­tre donar un cop de puny sobre la taula i dir a l'orga­nit­zació: “Què, merei­xia el dor­sal groc [de pilot pri­o­ri­tari] o no”?
Ara ja no tenien altre remei que donar-me'l. Ara bé, tinc el número dotze i no el nou; és a dir, han colat altres pilots a davant.
Vaja, que encara no se l'aca­ben de creure...
No, sí, sí. Estic con­tenta. Però cada any el dor­sal era impor­tant pel fet de sor­tir al davant, i aquest any hi han posat una etapa pròleg [avui, que deter­mi­narà l'ordre de sor­tida de demà]. M'han fet la guitza, perquè si fos llarga ani­ria bé, però en un pròleg tan curt, d'onze quilòmetres, tot­hom anirà a sac i l'endemà em tocarà sor­tir una mica més enrere. Això em pot fer per­dre molt temps i empas­sar-me pols molts dies. És una de les pre­o­cu­pa­ci­ons que tinc.
És aquí on neces­sita millo­rar més, en la velo­ci­tat pura?
Quan es tracta de donar gas i no pen­sar gaire, és on vaig pit­jor. També és on hi ha més risc, i aquest any pinta una car­rera en la qual hi pot haver cai­gu­des, com es va veure al Mar­roc. El fet que no hi hagi un pilot que mani, tipus Coma o Des­pres, fa que tots vul­guin aga­far el seu lloc i sur­tin com bojos. Caldrà no pre­ci­pi­tar-se i no córrer massa la pri­mera set­mana, però sense per­dre gaire temps.
Té iden­ti­fi­cat el dia clau?
Al final, al Dakar, tots els dies són clau. No hi vull pen­sar perquè no se sap mai. Sí que sem­bla que la segona set­mana serà més com­pleta, més tècnica, més de nave­gar, més de pen­sar, més de con­ser­var... Una mica més a la meva mida, però també puc arri­bar-hi i sal­tar-me un way point [punt de pas obli­ga­tori]. Crec que serà un Dakar més dur del que ens pen­sem mirant només el mapa.
Què li sem­bla l'invent de l'etapa Belén-La Rioja, amb cot­xes, cami­ons i motos tots junts?
Això no m'agrada gens. Crec que serà perillós. És impor­tant fer coses noves –per exem­ple, fer una etapa marató i no poder tocar la moto–, però això és un risc inne­ces­sari.
Hi ha sor­tit gua­nyant, amb el pas d'Honda a KTM?
Sí. Tinc una molt bona moto i un gran equip al dar­rere, amb molta experiència, i es nota. Estic con­tenta del pas que vaig fer.
L'absència del Marc [Coma] pot accen­tuar la riva­li­tat entre els pilots de l'equip?
Som un equip gran, però ben avin­gut. No hi ha números u. A KTM estan acos­tu­mats a tenir pilots forts que són com­petència, i crec que ho por­ta­ran bé.
Té con­tracte amb KTM per a aquest Dakar i el següent. Ho com­pa­gi­narà amb el mun­dial d'enduro, entenc.
No n'hem par­lat, encara. A veure com torno del Dakar. Ara tinc una lesió al peu, que no crec que em per­ju­di­qui gens en el Dakar però que s'ha de curar bé. Si tot va bé, faré el mun­dial d'enduro i algun ral·li més. També m'agra­da­ria fer l'enduro d'Erz­berg, la car­rera més impor­tant d'enduro extrem. Dels mil pilots que hi cor­ren, de vega­des només aca­ben cinc o deu. Tot­hom en parla i vull veure el que és.
A Erz­berg no li anirà gens mala­ment la tècnica del trial.
Sense el trial no hau­ria arri­bat a tenir aquest nivell de moto. A banda de la dis­ci­plina i l'entre­na­ment psi­cològic, la tècnica i la segu­re­tat que et dóna el trial no te la dóna cap altra espe­ci­a­li­tat. Va ser un apre­nen­tatge tan bo que ara està sor­tint. Fa dos anys que no faig trial, i ho trobo a fal­tar. Quan torni del Dakar, vull mirar de tenir una moto de trial per entre­nar-me.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)