Motociclisme

MOTOCICLISME

Gran Premi de França de MOTO GP / Le Mans

Rere Lorenzo, el caos

El mallorquí arrasa a Le Mans i aprofita el terratrèmol global per situar-se líder

Viñales fa el primer podi en la categoria reina, rere les Yamaha

Marc Márquez pot aixecar-se i troba el premi dels punts

Serà pels Mic­he­lin, per la falta d'adherència, pels sots... Però Jorge Lorenzo no va caure i les Suzuki tam­poc. El mallorquí estava pre­des­ti­nat a gua­nyar el GP de França gai­rebé pilo­tant amb una mà. Ho sabia ell i ho sabien els rivals. Però ningú no sos­pi­tava el caos que s'apo­de­ra­ria del cir­cuit Bugatti. Vuit dels 21 pilots van anar a terra, amb noms il·lus­tres com Márquez, Dovi­zi­oso, Ian­none o Crutch­low. De tots, Márquez va ser l'únic amb la sort –i el caràcter– per aixe­car la moto i sobre­viure al ter­ratrèmol. Els tres punts que va res­ca­tar del no-res no li per­me­ten man­te­nir el lide­ratge, però el dei­xen a només cinc de Lorenzo en la gene­ral.

Honda, com els crancs

Però Honda té una fei­nada impres­si­o­nant per donar-li al català una moto més digna. Només el talent i el cap –l'any pas­sat, amb les cir­cumstàncies d'ara, a Jerez i Le Mans hau­ria aca­bat amb zeros– li per­me­ten ser segon en el cam­pi­o­nat. Ahir no tenia ni la segona ni la ter­cera moto més com­pe­ti­tiva en pista. Ducati i Suzuki van ser supe­ri­ors. La falta de tracció i de velo­ci­tat punta és mani­festa i només el mun­tatge del com­post mitjà a davant per part de Márquez (els altres favo­rits ana­ven am el dur) li va per­me­tre com­pen­sar els dèficits en les fre­na­des. No hi va haver opor­tu­ni­tat de com­pro­var si hau­ria aguan­tat tota la cursa. Però l'avançament sense opo­sició pos­si­ble de Rossi al català (volta 12) és simp­tomàtic d'on són els uns i els altres. La seva cai­guda, en sin­cro­nia per­fecta d'espai (revolt 7), temps i causa (rellis­cada de davant) amb la de Dovi­zi­oso, defi­nitòria.

Per un dia, al podi tot­hom reia. Lorenzo, per des­comp­tat, i per raons òbvies. Gua­nyar per més d'11 segons és un avís. Però també el segon lloc de Valen­tino Rossi, que en el warm up va fer el pas enda­vant que no havia tro­bat dis­sabte, pot estar més que satis­fet. I Mave­rick Viñales també, pel seu pri­mer podi en la cate­go­ria reina. Cer­ta­ment, una com­bi­nació de cai­gu­des i avançaments el van fer pos­si­ble –la de Ian­none, ence­gat en veure's a sis dècimes de Lorenzo, molt típica d'ell–, però es va saber man­te­nir dret i prou a prop de Rossi.

Viñales ja té el podi

Viñales va patir per l'inici (desè) i pel seu com­pany Aleix Espar­garó, amb qui es va moles­tar, però a par­tir de la ter­cera volta va enca­de­nar-ne tretze entre 1:34.1 i 1:33.8, un ritme demo­li­dor que només Lorenzo (sem­pre en 1:33 alt) i Rossi (1:33 alt fins a mitja cursa, 1:34 baix en la segona mei­tat) millo­ra­ven i que Pedrosa podia igua­lar, però sense tanta con­sistència. Al final, la segona Honda es va ren­dir i Viñales va sumar el pri­mer podi d'un pilot gironí en la màxima cate­go­ria.

S'hi va situar amb la cai­guda de Márquez i Dovi­zi­oso, que també feia líder vir­tual Lorenzo. Márquez, però, tenia la cursa al cap i va deduir que si aixe­cava la moto i l'enge­gava no seria en va. Anàlisi cor­recta (va repren­dre la cursa 15è), i més que ho va ser quan Miller i Smith també van anar a terra.

Pol Espar­garó va aca­bar cinquè, davant del seu germà Aleix. Després d'una sor­tida fantàstica (ter­cer rere Lorenzo i Dovi­zi­oso), Márquez i Rossi el van avançar i un ensurt en què va estar a punt de caure el va dei­xar rere les Suzuki. Única­ment va poder recu­pe­rar la posició amb el seu germà i, més tard, va rodar al ritme de Pedrosa.

5
pilots
han acabat totes les curses en els punts: Marc Márquez, els germans Espargaró, Hèctor Barberà i Eugene Laverty.
8
caigudes
hi va haver ahir a Le mans. No és el rècord de la temporada. A Río Hondo van caure 9 pilots, i Crutchlow, dos cops.
139
podis
té Jorge Lorenzo, que iguala Ángel Nieto. Ja té a tocar Dani Pedrosa (142). Agostini (159) no és lluny. Rossí (214), sí.

Un podi com a preludi de la gran decisió

Suzuki va obtenir el seu primer podi des de Brno 2008, amb Loris Capirossi. Va ser el de Maverick Viñales, dies abans que es decideixi el seu futur, vinculat amb Yamaha –amb l'alternativa de Dani Pedrosa prenent forma– o amb Suzuki. A peu de podi, el pilot de Roses va donar a entendre que només falta fer-ho públic: “El podi no modifica res. La decisió està gairebé presa i realment ja sé quin és el meu camí. Com més aviat quedi decidit, millor, perquè em trauré aquest tema del
damunt. Espero que serà abans de Mugello [22 de maig].”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)