MotoGP
GP d'Holanda
Amb personalitat
Motociclisme. Dovizioso, Rossi i Redding aprofiten l'ambigüitat de la pista després de la pluja i sortiran des de la primera fila, amb Márquez a la segona. Lorenzo i Viñales queden enrere i Pedrosa, fora de la Q2
La pluja va potenciar ahir el factor diferencial d'Assen fins a un extrem tan insospitat que, dels capdavanters de Moto GP, cap va obtenir una posició en la graella previsible. Si la pista holandesa té personalitat, l'asfalt mullat però assecant-se coincidint amb el final de la Q2 va capgirar la graella com un mitjó en segons, i Andrea Dovizioso va tenir una gran alegria, la primera després que el confirmessin com a pilot per al 2017. La seva posició preferent, rotunda, set dècimes més ràpid que Rossi –que el va ajudar sense voler marcant-li la línia en la segona i transcendent meitat del circuit–, és la quarta que obté en Moto GP i la primera des de la cursa inaugural del 2015, a Qatar.
Rossi va ser segon, també a gust en l'aigua, però havent posat al darrere el compost més dur, i la sorprenent primera fila la completarà Scott Redding, amb una Ducati satèl·lit.
Fora dels llocs capdavanters, Marc Márquez va redreçar una Q2 que havia començat fatal amb una caiguda (tren de davant) quan encara no tenia volta marcada. A més, la seva intenció era fer una volta amb el xassís de mullat (frens d'acer, suspensions més toves...) i provar la de sec. Per això, el seu equip li va haver de transformar la segona moto a especificacions d'aigua en cinc minuts i Márquez va poder fer dues voltes. En la segona va fer el quart millor temps.
Tan sols dos minuts abans que s'acabés la Q2, els llocs que atorgaven la primera fila els ocupaven Pol Espargaró (finalment setè per temps, sisè en la graella gràcies a la sanció a Iannone per l'incident amb Lorenzo a Catalunya), Danilo Petrucci (finalment desè temps) i Yonny Hernández (sisè temps final). La pista s'assecava i Pol i Yonny venien calents de la Q1, amb bones sensacions. Els va faltar poder fer una altra volta.
Els perjudicats
Aleix Espargaró també va estar estona als llocs capdavanters, però al final Petrucci el va alentir en la seva volta bona. Però hi va haver danys més severs. Sorprèn el pèssim resultat i pitjor sensació de Jorge Lorenzo, sempre a dos segons dels més ràpids. La suma de la caiguda del matí i del desgrat amb què pilota sobre mullat van desembocar en una pèrdua absoluta de confiança. També va caure Dani Pedrosa, en l'últim entrenament lliure, ja amb l'asfalt mullat. Però en l'FP3 –sec– ja havia estat tan lluny que ni tan sols havia passat el tall per anar directe a la Q2. I en la Q1 no va tenir cap possibilitat. Queda el warm up, però Lorenzo ahir apel·lava a “un miracle”. Maverick Viñales també va anar per terra (abans que Márquez) i després ni va trobar la moto al seu gust ni es va voler arriscar més.
En Moto 2 –la qualificació venia després de Moto GP– la pista cada cop es va anar assecant més, i això va fer que el pneumàtic òptim fos el de sec. Àlex Márquez i Aegerter el van posar des de l'inici i van ser ràpids. Luthi va fer la seva volta en el moment oportú i els altres capdavanters –Àlex Rins entre ells– van canviar la roda tard, perquè va tornar a ploure.
Rossi diu que cal asfaltar
Valentino Rossi va explicar en la roda de premsa d'ahir que el GP de Catalunya del 2017 es disputarà sobre un asfalt nou al circuit de Barcelona-Catalunya. Aquesta seria, segons el campió italià, una resolució ferma de la comissió de seguretat. També va donar com a molt probable que s'adopti definitivament el traçat de F-1, amb algunes modificacions pel que fa a escapatòries i proteccions. Tot, després de l'accident mortal de Luis Salom.
Sense catalans
Per primer cop des del GP d'Austràlia 2011 (25 d'octubre) no hi haurà cap pilot català en la primera fila de cap categoria. Pel que fa a Moto GP, en aquest mateix període de temps aquesta circumstància només s'havia viscut quatre vegades. Aquell dia a Phillip Island la primera fila de Moto GP la van ocupar Stoner, Lorenzo i Simoncelli; la de Moto 2, De Angelis, Di Meglio i Takahashi, i en 125 cc, Zarco, Cortese i Folger.
Aletes prohibides el 2017
La comissió de grans premis –amb la federació, Dorna, els constructors, els equips i la direcció de cursa– va acordar ahir prohibir els apèndixs aerodinàmics que s'han generalitzat aquesta temporada en la categoria reina. Serà, però, a partir del 2017 i amb l'oposició de Ducati, que n'ha tret molt profit aquesta temporada. És justament aquest vot particular de l'equip italià el que ha impedit que es prohibissin des de la pròxima cursa.