Som la marca perfecta
Celebro això de Rakuten, i tant que sí. Però francament, tampoc m'ha impressionat. Perquè som qui som.
En l'acte de presentació del nou patrocinador de la gloriosa samarreta blaugrana, el senyor Hiroshi Mikitani va declarar: “És un honor aquesta associació amb el FC Barcelona, el club més gran del món.” El president i fundador de Rakuten, un tipus sobradament acreditat en l'àmbit dels negocis, ho té clar. I, segurament, ell també subscriu el principi econòmic que indica que el preu és, simplement, una quantitat que es paga, mentre que el valor és allò que s'obté a canvi. Mikitani ha aconseguit que la seva empresa, una multinacional japonesa capdavantera en el sector d'internet però que fins dimecres passat, en l'àmbit global i com es diu col·loquialment, poquets coneixien, a partir d'ara sigui coneguda a tot el món: i gràcies al Barça.
A partir de la temporada que ve (2017/18), Rakuten lluirà el seu nom a la samarreta del club més prestigiós del planeta (o un dels més prestigiosos, i així evito que em retreguin que sigui subjectiu). Però també, de l'equip que ha estat el dominador de l'última dècada quant a títols guanyats, anys en què ha batut tots els registres. Un equip que practica un futbol excels, que ha esdevingut un referent únic i que és admirat arreu.
Però és que, a més a més, al Barça hi juga Messi: el millor jugador del planeta. I també dos cracs de la dimensió de Neymar (un valor contrastat, jove i en alça) i de Luis Suárez. El trident i els seus companys, dels millors del món en les seves posicions respectives, completen un equip de somni amb el qual el Barça –i això també cotitza– sempre aspira a guanyar-ho tot. Socialment tenim milions i milions de simpatitzants, som el club amb més seguidors a les xarxes socials... En definitiva, el Barça és avui la marca perfecta.
Dit això, l'acord firmat amb Rakuten per quatre anys i que, en opinió dels experts en la matèria consultats, és un molt bon contracte –en diuen “win-win” (‘tots hi guanyem')–, per mi ens situa finalment en la normalitat. Una normalitat, això sí, que està a l'altura. Perquè és de lògica pura que la samarreta del Barça sigui la més ben pagada del món (frec a frec amb la del Manchester United, el club amb més penetració al mercat asiàtic). La del Barça és la samarreta del millor i la vesteixen els millors.
És igualment molt interessant haver deixat lliure la samarreta d'entrenament, una altra font d'ingressos notable (15-20 milions?). És més valuosa comercialment una simple dessuadora portada pels nostres cracs que la samarreta oficial de qualsevol de la resta d'equips de la LFP, a excepció dels dos grans de Madrid. Enhorabona a la junta, de part d'un soci. Ja era hora. Celebrem-ho.
Qatar Airways
D'altra banda, l'acord amb Rakuten posa en evidència, al meu parer, la pròrroga signada amb Qatar Airways per a aquest curs. Els 33,5 milions que ens pagaran són una suma respectable (superior als 32 amb què Fly Emirates satisfà la penya dels germans Padrós), però molt inferior als 55 milions fixos (sense comptar els 6,5 de bonificació) que cobrarem l'any que ve dels japonesos. Dit d'una altra manera, els àrabs ens paguen 21,5 milions menys que el preu pelat de mercat que, ara mateix, té la nostra samarreta.
I, per cert, ha quedat clar també que els grans patrocinadors no s'acabaven amb Qatar. Els hem tingut fent cua. Com ha de ser. Perquè som qui som.